Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Několikanásobné větné členy
Digitální učební materiál
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Digitální učební materiál
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Spojky.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Skladba souvětí.
Digitální učební materiál
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Mgr. Eva Plačková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Větná skladba, druhy vět z gramatického a komunikačního hlediska, stavba a tvorba komunikátu Téma: Souvětí souřadné Ročník: 3. Datum vytvoření: Říjen 2013 Název: VY_32_INOVACE_12.3.14.CJL Anotace: Stavba souvětí souřadného, významové poměry mezi větami hlavními a jejich značení. Digitální učební materiál je určen pro žáky technických oborů. Výuka náročného tématu Syntax se stává názornější a přehlednější. Využití všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich aktivitu. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad a procvičování, nevyžaduje použití žádných pomůcek. Prezentace primárně slouží pro výklad a ověřování znalostí v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k opakování ke společné části maturitní zkoušky, případně k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Kontrolní otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ

Souvětí souřadné obsahuje nejméně dvě věty hlavní, neomezený počet vět vedlejších věty hlavní jsou formálně i významově samostatné (ve vztahu přiřazování, parataxe) každá z vět hlavních může být rozvíjena jinou větou vedlejší věty hlavní jsou spojeny beze spojek (asyndeticky, čárkou) nebo spojkami souřadícími (syndeticky) věty hlavní jsou vůči sobě v různých významových poměrech

Značení poměrů mezi větami poměr slučovací +++++ poměr stupňovací poměr odporovací poměr vylučovací poměr příčinný poměr důsledkový

Významové vztahy (poměry) mezi větami hlavními poměr slučovací: obsahy vět sounáleží, jsou si rovné, obě věty platí, spojovacími prostředky jsou slučovací spojky (a, i, ani, nebo, či), příslovce (také, pak, potom), opakované a dvojité spojky (i – i, jednak – jednak, zčásti – zčásti, jak – tak, ať – ať, ani - ani) nebo jsou věty beze spojek (graficky oddělené čárkou) Neviděl mě ani neslyšel. Pršelo a foukal vítr. Odešla domů a už se neozvala. On to ani neví, ani ho to nezajímá.

Významové vztahy (poměry) mezi větami hlavními poměr stupňovací: druhá věta zesiluje obsah věty první, je závažnější než první, věty jsou spojeny spojkami (ba, i, dokonce, ba i, ba ani) a dvojitými spojkovými výrazy (nejen – ale i, nejen – nýbrž i) Na výlet jela celá třída, ba jel i Petr. Nejen že se nedostavil, ale ani se neomluvil. Ve městě nebyl žádný park, ba ani žádné stromy tam nebyly.

Významové vztahy (poměry) mezi větami hlavními poměr odporovací: obsahy vět si navzájem odporují, jsou neslučitelné, věty jsou spojeny spojkami (ale, avšak, však, jenže, nýbrž, leč, nicméně, naopak), spojovacími prostředky (ale přesto, sice – ale) nebo beze spojky Chtěl by odjet co nejdříve, jenže nemá s kým. Napsal jsem mu, ale on nepřijel. Bylo obtížné dojít do cíle, avšak zvládli jsme to.

Významové vztahy (poměry) mezi větami hlavními poměr vylučovací: obsahy vět se navzájem vylučují, pokud platí jedna věta, neplatí druhá, věty jsou nejčastěji spojeny dvojitými a opakovacími spojovacími prostředky (buď – (a)nebo, ať – či, buď – buď, ať – ať), případně spojkami (anebo, či, zdali – či) Buď mě doprovodíš, nebo nikam nepůjdu. Udělá zkoušku, anebo na škole skončil. Slyšel jsi to od ní, či jsi to viděl na vlastní oči?

Významové vztahy (poměry) mezi větami hlavními poměr příčinný (důvodový): druhá věta vyjadřuje příčinu (důvod), proč nastala věta první, věty jsou spojeny spojkami (neboť, vždyť, totiž) Znal ji dobře, vždyť s ní chodil do třídy. Ani se nedivila, je totiž zvyklá na jeho nápady. Byl spokojený, neboť se mu vše podařilo.

Významové vztahy (poměry) mezi větami hlavními poměr důsledkový: druhá věta vyjadřuje důsledek platnosti obsahu věty první, spojovacími prostředky bývají spojky v kombinaci s příslovci (proto, a proto, tudíž, tedy, a tedy, a tak) Venku je krásně, proto nezůstaneme doma. Znali les dobře, a tak dorazili na místo včas. Nevypracoval domácí úkol, tudíž dostal pětku.

Významové vztahy (poměry) mezi větami hlavními některé učebnice uvádí také poměr vysvětlovací, kdy druhá věta je vysvětlením věty první, týž fakt je podáván dvojmo, případně věta vysvětluje odkazem na jiný fakt, věty jsou spojeny spojovacími prostředky (tj. (tj.), a to, totiž, vždyť, však, to) Škola ho nebavila, tj. neučil se rád. Bydlí v bytě po rodičích, on ho totiž zdědil. Bylo slyšet zaklepání na dveře, to klepal Petr.

Procvičování Doplňte v souvětích interpunkci a odůvodněte: Rád by s tebou šel ale nemůže odejít. Učte se pilně nebo si v budoucnu nenajdete zaměstnání. Pavel se díval na televizi Jana poslouchala hudbu. Odřekla schůzku musela totiž do Prahy. Petr tam zůstal dlouho a Jirka nepřišel. Pršelo proto jsme nikam nejeli. Nejdříve byla mlha dopoledne se však zvedla a dokonce svítilo slunce. Nechtěl se zúčastnit vždyť nikoho neznal. Tenkrát mi lhal a tudíž mu nevěřím. Štěně pořád štěkalo dokonce nás chtělo pokousat. Měli jsme maminku rádi velmi o nás totiž pečovala. Byl chytrý málo to však dával najevo. Petr byl vstřícný a aktivní zato Pavla bylo nutné pořád povzbuzovat.

Procvičování Určete významový vztah mezi uvedenými větami: Petr miloval Janu a oženil se s ní. Petr miloval Janu, ale neoženil se sní. Petr miloval Janu, a proto se s ní oženil. Petr nejen miloval Janu, nýbrž se s ní i oženil. Petr se oženil s Janou, vždyť ji miloval. Buď se Petr ožení s Janou, nebo se neožení vůbec.

Správné řešení 1. Rád by s tebou šel, ale nemůže odejít. Učte se pilně, nebo si v budoucnu nenajdete zaměstnání. Pavel se díval na televizi, Jana poslouchala hudbu. Odřekla schůzku, musela totiž do Prahy. Petr tam zůstal dlouho, a Jirka nepřišel. Pršelo, proto jsme nikam nejeli. Nejdříve byla mlha, dopoledne se však zvedla a dokonce svítilo slunce. Nechtěl se zúčastnit, vždyť nikoho neznal. Tenkrát mi lhal, a tudíž mu nevěřím. Štěně pořád štěkalo, dokonce nás chtělo pokousat. Měli jsme maminku rádi, velmi o nás totiž pečovala. Byl chytrý, málo to však dával najevo. Petr byl vstřícný a aktivní, zato Pavla bylo nutné pořád povzbuzovat.

Správné řešení 2. slučovací, odporovací, důsledkový, stupňovací, důvodový, vylučovací

Použité zdroje MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 224 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-890. MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj! z českého jazyka. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2002. ISBN 80-862-8536-7.