Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
ODVOZOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
Gramatika Tvoření slov I
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní ochrana občanů Ročník:1. a 2. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Exponenciální funkce a.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Manželství Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:prosinec.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Racionální lomená funkce.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní vztahy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:srpen.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Mgr. Lenka Dvořáková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Tvoření slov, stylové rozvrstvení a obohacování slovní zásoby Téma: Tvoření slov - odvozování Ročník: 1. – 4. Datum vytvoření: listopad 2013 Název: VY_32_INOVACE_11.3.14.CJL Anotace: Odvozování – způsoby odvozování, odvozování podstatných jmen, odvozování přídavných jmen, odvozování sloves, odvozování zájmen a odvozování příslovcí. Digitální učební materiál je určen pro žáky technických oborů. Výuka tématu Slovní zásoba a tvoření slov se stává názornější a přehlednější. Využití všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich aktivitu. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Při závěrečném opakování je použito animací. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad a ověřování znalostí v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k opakování ke společné části maturitní zkoušky, případně k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Kontrolní otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků - PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

Odvozování (derivace)

Odvozování (derivace) je nejčastější způsob tvoření slov v češtině rozumí se jím tvoření slov pomocí: předpon → pra-les přípon → les-ní předpon i přípon → pra-les-ní koncovek → trn-í, kamen-í předpon a koncovek → ná-měst-í předložkového spojení → ná-trubek

Odvozování podstatných jmen podstatná jména se odvozují převážně odvozováním příponami, méně často odvozováním předponami u podstatných jmen rozeznáváme tyto slovotvorné kategorie: a/ odvozovaná příponami: jména činitelská: uči-tel, obháj-ce, top-ič, pek-ař jména konatelská: zahrádk-ář, nož-íř, dějepis-ec jména nástrojů a prostředků: naběra-čka, plati-dlo jména výsledků děje: pil-ina, vyhláš-ka, hobl-ina jména nositelů vlastností: stař-ec, chud-ák, čern-och jména míst: cvič-iště, střed-isko, výdej-na, cukr-árna jména podle příslušnosti: Egypť-an, Přemyslov-ec

Odvozování podstatných jmen jména přechýlená: žák-yně, Novák-ová, lékař-ka jména mláďat: slůn-ě, vlč-e, vnouč-e jména zdrobnělin: dár-eček, myš-ka, prst-ík jména zveličelá: bab-izna, zaj-och, chlap-isko jména hromadná: list-í, obyvatel-stvo, krajk-oví jména abstraktní: chytr-ost, lidsk-ost, dobr-ota jména děje: my-tí, služ-ba b/ odvozovaná předponami: např. nad-stavba, pří-chuť, vý-klad, pa-roží

Odvozování přídavných jmen přídavná jména se odvozují převážně odvozováním příponami, méně často odvozováním předponami u přídavných jmen rozeznáváme tyto slovotvorné kategorie: a/ odvozovaná příponami: jména vztahová: Karl-ův, sestř-in,lid-ský, had-í jména původu: ocel-ový, vln-ěný, mouč-ný jména vnějších znaků: větr-ný, pruh-ovaný jména vnitřních znaků: čest-ný, přátel-ský jména dějová: mluven-ý, škod-livý, panova-čný b/ odvozovaná předponami: např. pře-krásný, roz-tomilý, pra-věký, nej-lepší, ne-velký, ne-hezký

Odvozování sloves slovesa se tvoří odvozováním příponami a častěji než jména se tvoří předponovým odvozováním a/ odvozovaná příponami : z podstatných jmen: noc-ovat, hnízd-it, zednič-it z přídavných jmen: bohat-nout, šediv-ět ze sloves: map-ovat, doděl-ávat, brázd-it z příslovcí a citoslovcí: opozd-it se, cink-at b/ odvozovaná předponami:   např. roz-dělit, u-dělit, na-dělit, s-dělit, vy-dělit, po-dělit

Odvozování zájmen a příslovcí odvozujeme od zájmen: kdo, co, který, jaký, čí neurčitost: ně-kdo, kdo-si negace: ni-kdo, ni-čí omezení: málo-který, málo-kdy všeobecné: který-koli, kde-kdo pochybnost: kdo-pak, sotva-kdo zvýraznění: ten-to, ten-týž Odvozování příslovcí z podstatných jmen: celk-em, z-jara, bez-pochyby, v-loni z přídavných jmen: hlubok-o, stař-e ze zájmen: kde, tam, jinak ze sloves: mlčky z příslovcí: krátce, méně

Kontrolní otázky 1. Uveďte slova příbuzná od základů: -chod-, -vod-, -uč-. 2. Vytvořte jména nástrojů, pomůcek, prostředků děje ze sloves: vrtat, umývat, kreslit, sbírat, rýt, sekat, vozit. 3. Utvořte ze slov v závorkách přídavná jména vztahová: (srdce) karta, (živel) pohroma, (sýr) závin, (síra) roztok, (člen) poplatek. 4. Vytvořte věty a odlište významově příslovečné spřežky a předložkové pády: dokonce – do konce, nahoře – na hoře, navečer – na večer, zticha – z ticha.

Správné řešení 1. chod: např. chodit, chodník, přechodník, nadchod, podchod, východ, záchod, přechodit, dochodit, vychodit vod: např. voda, vodní, návod, důvod, podvod, vodit, navodit, vyvodit, odvodit, přivodit, přívodní, důvodový uč: např. vyučit, doučit, zaučit, učit se, učitel, učitelka, doučování, učení, vyučení, doučení, atd. 2. vrtat - vrtačka, umývat - umyvadlo, kreslit - výkres, sbírat - sběr, rýt - rýč, sekat - sekačka, vozit - vozidlo. 3. srdcová karta, živelná pohroma, sýrový závin, sirný roztok, členský poplatek 4. Dokonce přišel včas. – Do konce zápasu zbývá minuta času. Nahoře na půdě je nepořádek. – Na hoře byl vidět sníh. Navečer se venku zvedal vítr. – Na dnešní večer pozval hosty. Buď už zticha. – Z ticha se ozývalo slabé sténání.

Použité zdroje SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 224 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-890. MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793. MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. HLAVSA, Zdeněk. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 279 s. ISBN 80-859-3786-7. Slovník českých synonym a antonym. 1. vyd. Brno: Lingea, 2007, 573 s. ISBN 978-80-87062-09-8. BARTÁK, Matěj et al. Nový slovník cizích slov pro 21. století. 1. vyd. Praha: Plot, 2008, 367 s. ISBN 978-80-86523-89-7. FILIPEC, Josef et al. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. 4. vyd. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 80-200-1347-4.