Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
Gramatika Tvoření slov I
Digitální učební materiál
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Digitální učební materiál
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Smlouvy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:listopad.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Soustava soudů v ČR Ročník:1.a 2. Datum vytvoření:červen.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní ochrana občanů Ročník:1. a 2. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – úvod, základní pojmy Ročník:3. Datum.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Exponenciální funkce a.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Manželství Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:prosinec.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Peter Podoba Předmět/vzdělávací oblast:Digitální technika Tematická oblast:Mikroprocesorová technika Téma:Atmel AVR - registry Ročník:4. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní vztahy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:srpen.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Mgr. Lenka Dvořáková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Tvoření slov, stylové rozvrstvení a obohacování slovní zásoby Téma: Tvoření slov Ročník: 1. – 4. Datum vytvoření: listopad 2013 Název: VY_32_INOVACE_11.3.13.CJL Anotace: Tvoření slov – morfémová slovotvorná stavba slova, typy morfémů, slovotvorný základ a slovotvorný prostředek. Digitální učební materiál je určen pro žáky technických oborů. Výuka tématu Slovní zásoba a tvoření slov se stává názornější a přehlednější. Využití všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich aktivitu. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Při závěrečném opakování je použito animací. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad a ověřování znalostí v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k opakování ke společné části maturitní zkoušky, případně k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Kontrolní otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

Tvoření slov

Tvoření slov nauka zabývající se tvořením slov se nazývá slovotvorba (derivologie) popisuje způsoby tvoření slov a slohotvorné vztahy k jiným slovům jeden ze způsobů obohacování slovní zásoby nová pojmenování jednoslovná vznikají na základě už existujících slov těmito způsoby: a/ odvozování (derivace) - např. hrad - hradní - přehradní b/ skládání (kompozice) - např. samoobsluha, vícečetný c/ zkracování (abreviace) - např. Pofis, KB zvláštní způsoby: a/ změna jen významu beze změny formy, substantivizace adjektiva - např. cestující, zdraví b/ změna jen formy beze změny významu - např. líný - lenivý c/ spřahováním - např. pětadvacet

Morfémová stavba slova morfematický rozbor: kmen do - ruč - ova - telk - a předpona kořen kmenotvorná přípona koncovka přípona

Morfémová stavba slova morfém – nejmenší jednotka slova nesoucí nějaký význam Typy morfémů: a/ kořen = část slova, která vyjadřuje význam slova a je společná všem příbuzným slovům např. cukr-árna, cukr-ář, cukr-ový b/ předpona = část slova před kořenem např. ne-cukrovat, po-cukrovat c/ přípona = část slova za kořenem slova nebo mezi kořenem a koncovkou např. - cukr-ář

Morfémová stavba slova d/ koncovka = část slova na konci slova, nesoucí mluvnický význam, mění se při ohýbání (určuje pád u jmen, osobu u sloves); koncovka může být i nulová např. cukrář-e, cukrář-0, pocukruj-e; e/ kmen = část ohebného slova, která zůstane po oddělení koncovky např. cukrářsk-ý, cukrov-ý f/ kmenotvorná přípona = kmen v sobě obsahuje kořen + kmenotvornou příponu např. dopis-ova-telka, pros-i-l, tisk-n-out

Slovotvorná stavba slova slovotvorný rozbor: do - ruč - ova - telk - a předpona kořen kmenotvorná přípona koncovka přípona slovotvorný základ slovotvorný slovotvorný tvarotvorný prostředek prostředek prostředek

Slovotvorná stavba slova výsledek způsobu vytvoření slova při tvoření slov rozčleňujeme slova na dvě části: a/ slovotvorný základ b/ slovotvorný prostředek a/ slovotvorný základ - část slova základového, která je základem pro vytvoření slova nového např. slovo nazelenalý vytvořeno od základového slova zelený => slovotvorným základem je část zelen-; součást slovotvorného základu bývá: kořen = část slovotvorného základu (zel-), je společný všem slovům příbuzným; kmen – u sloves, vznikne odtržením – t, při tvoření ze slovesných tvarů (nosi-t →nosi-tel) 

Slovotvorná stavba slova b/ slovotvorný prostředek (formant) – část slova, která přistupuje k slovotvornému základu a pomocí níž vzniká nové slovo např. ke slovotvornému základu les jsou připojeny slovotvorné prostředky => po-lesí, les-natý, les-ník slovotvorné prostředky jsou: přípona – připojuje se za slovotvorný základ slova, její součástí je i koncovka např. truhl-a => truhlář-ský předpona – připojuje se před slovotvorný základ slova např. jít => ode-jít 

Kontrolní otázky 1. Rozlište slova odvozená a složená: vzducholoď, náměstí, trávopolní, loděnice, prales, krasobruslař, zatravnit, okamžik, nocleh, rozsáhlý. 2. Vysvětli pojem morfém, jaké znáte typy morfémů? 3. Jakým způsobem vznikla slova: jihoamerický, Čedok, žlutozelený, nakreslit, daleko, trojhranný, EU, domácnost, cédéčko. 4. Vytvořte morfematický rozbor slova: námořnického rozházíš

Správné řešení 1. slova složená: vzducholoď, trávopolní, krasobruslař, okamžik, nocleh slova odvozená: náměstí, loděnice, prales, zatravnit, rozsáhlý 2. Morfém je nejmenší jednotka slova nesoucí nějaký význam. Typy morfémů jsou: předpona, kořen, přípona, koncovka, kmen. 3. a/ odvozováním: nakreslit, daleko, domácnost b/ skládáním: jihoamerický, žlutozelený, trojhranný c/ zkracováním: Čedok, EU, cédéčko 4. námořnického: ná- předpona, -moř- kořen, -ni- přípona, -ck- přípona, -ého koncovka, námořnick- kmen; rozházíš: roz- předpona, -ház- kořen, -í- kmenotvorná přípona, -š koncovka, rozhází- kmen;

Použité zdroje SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 224 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-890. MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793. MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. HLAVSA, Zdeněk. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 279 s. ISBN 80-859-3786-7. Slovník českých synonym a antonym. 1. vyd. Brno: Lingea, 2007, 573 s. ISBN 978-80-87062-09-8. BARTÁK, Matěj et al. Nový slovník cizích slov pro 21. století. 1. vyd. Praha: Plot, 2008, 367 s. ISBN 978-80-86523-89-7. FILIPEC, Josef et al. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. 4. vyd. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 80-200-1347-4.