5.7.2009 Prezentace k problematice – „obchod s vojenským materiálem, obchod se zbraněmi a střelivem, licenční řízení.“ Novela zákona o zahraničním obchodu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Působnost odboru bezpečnostní politiky MV a jeho role systému povolování obchodu s vojenským materiálem Mgr. Milena Bačkovská Odbor bezpečnostní politiky.
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
1 Působnost Ministerstva obrany při Zahraničním obchodu s vojenským materiálem V Praze dne
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Vedení správního řízení
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Kárná odpovědnost advokátů a advokátních koncipientů
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Nástroje územního plánování
Novela zákona č. 38/1994 Sb. (zákon č. 220/2009 Sb.)
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
Ministerstvo průmyslu a obchodu Prezentace k nařízení 764/2008 o vzájemném uznávání
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Informace o implementaci směrnice EP a Rady 2005/36/ES
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Zdaňování stálé provozovny - aktuální pohled Finanční správy ČR
Pokyn DR SR – vznik tzv. „klasické“ stálé provozovny na Slovensku
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
Vznik mezinárodní smlouvy
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Provádění zahraničního obchodu s vojenským materiálem
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Návrh novely zákoníku práce předložený vládě Svaz průmyslu a dopravy ČR souhlasil s návrhem novely zákoníku práce Stanovisko ze dne 31. března 2011.
OBLAST UDĚLOVÁNÍ LICENCÍ. Žádost právnické osoby pro každou smlouvu, jejímž předmětem je obchod s VM podle § 2 odst.1 nebo. Žádosti a dokumentace § 14.
SVNIT Přednáška M. Horáková
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
Sankce a omezující opatření Ministerstvo průmyslu a obchodu Licenční správa
Právo na informace Tereza Danielisová,
Licenční správa říjen 2008 KONTROLA EXPORTU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ- SOUČASNÝ VÝVOJ PRÁVNÍ PŘEDPISY ES V OBLASTI KONTROLY VÝVOZU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ A.
Působnost Ministerstva vnitra a jeho role systému povolování obchodu s vojenským materiálem Mgr. Milena Bačkovská Odbor bezpečnostní politiky.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Vznik mezinárodní smlouvy. Etapy vzniku platné mezinárodní smlouvy 1. Sjednání textu smlouvy 2. Schválení a autentifikace textu smlouvy 3. Souhlas se.
Správní řád -vybrané instituty
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Evidence přestupků Mgr. Radka Paulová ředitelka Rejstřík trestů Soudní Praha 4 Ing. Jan Ladin ředitel Odbor informatiky Ministerstvo spravedlnosti.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Novela zákona o místních poplatcích
Uznávání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace podle novely zákona o vysokých školách č. 137/2016 Sb. (květen 2016) Ministerstvo školství,
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Stavební právo.
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Novinky v předškolním vzdělávání
Územní opatření o stavební uzávěře
Právní úprava agenturního zaměstnávání - akreditace, současný stav
Transkript prezentace:

Prezentace k problematice – „obchod s vojenským materiálem, obchod se zbraněmi a střelivem, licenční řízení.“ Novela zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem 38/1994 sb. PSP, PČR doc. Ing. Jindřich Ploch, CSc. prezident AOBP ČR

Vypořádání připomínkového řízení k novele zákona 38/1994 sb. 2. Připomínky AOBP ČR 3. Hlavní cíle AOBP ČR pro nový zákon 4. Navržené a nepřijaté připomínky

Vypořádání připomínkového řízení k novele zákona 38/1994 sb. V rámci připomínkového řízení bylo na základě podkladů našich členů získaných ve spolupráci s radou ředitelů souhrnně podáno 31 připomínek ke znění zákona s návrhy změn s tímto výsledkem: 10 návrhů bylo přijato, 5 jich bylo řešeno kompromisem či zapracováním v jiné formě a 16 jich přijato nebylo. V této souvislosti je třeba ocenit velmi dobrou spolupráci s vedením Licenční správy MPO, především jeho vstřícnost k námětům AOBP směřujícím k racionalizaci mechanismů licenčního řízení.

Připomínky AOBP ČR 1) Navrhuje se změna textu § 4 takto: Předmětem obchodu s vojenským materiálem nesmí být a) zbraně hromadného ničení, kterými se rozumí jaderné, chemické a biologické zbraně, b) zboží, které podléhá ustanovení zvláštního právního předpisu, zakazujícího použití, skladování, výrobu a převod protipěchotních min a o jejich zničení )1d). Zdůvodnění: Nepřesný opis znění zákona č. 305/1999 Sb. Závěry z připomínkového řízení na MPO ČR dne 22. července 2008: Závěr: přijato 2) Navrhuje se změna v § 6 odst. 2 písm. c), d), e) opravit značení na písm. a), b), c). Závěr: přijato 3) Navrhuje se změna §7 odst. 1 písm. a) takto:,,(1) Povolení může být vydáno za podmínky, že a)základní kapitál právnické osoby není více než z 49 % tvořen vklady pocházejícími od zahraničních osob, s výjimkou vkladů od zahraničních osob se sídlem nebo trvalým pobytem v některém z členských států Evropské unie“. Závěr: přijato

) Navrhuje se v §7 odst. 1 písm. a) nahradit slova,, s výjimkou členských států Evropské unie“ slovy,,s výjimkou vkladů od zahraničních osob se sídlem nebo trvalým pobytem v některém z členských států Evropské unie“. Zdůvodnění: Upřesnění charakteru vkladatelů. Závěr. přijato 5) Navrhuje se v §9 odst. 1 písm. e) nahradit slova,,odst. 4“ slovy,,odst. 3“. Závěr: přijato 6) Navrhuje se v § 10 odst. 1 písm. b) nahradit slova,,předmět podnikání právnické osoby“ slovy,,specifikace vojenského materiálu“. Závěr: přijato v jiné formulaci 7) Navrhuje se změna §12a odst. 1 takto:,, (1) Obchod s vojenským materiálem může též provádět jménem České republiky Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo vnitra, je-li to nutné z důvodu zajištění obrany a bezpečnosti České republiky, nebo děje-li se tak v rámci pomoci jiným státům, rozhodla-li o tom vláda. Rozhodnutí vlády nahrazuje povolení vydané ministerstvem podle §6“. Závěr: přijato

) Navrhuje se v §13 odst. 1 písm. d) vypustit bod 5 ve znění,,nastala skutečnost uvedená v §18 písm. b) tohoto zákona“. Závěr: přijato 9) Navrhuje se změna §15 odst. 2 druhá věta ve znění:,,V případě vstupu žadatele do mezinárodní veřejné soutěže může žadatel předložit žádost o udělení licence již po vyzvání k předložení nabídky v rámci veřejné soutěže“ takto:,, V případě vstupu žadatele do mezinárodní veřejné soutěže může žadatel předložit žádost o udělení licence již po vyhlášení veřejné soutěže nebo po vyzvání k předložení nabídky v rámci veřejné soutěže“. Zdůvodnění: Ve většině případů není při vyhlašování mezinárodní veřejné soutěže žadatel o licenci vyzýván k předložení nabídky. Z tohoto důvodu navrhujeme doplnit ustanovení o oprávnění požádat o licenci již po vyhlášení mezinárodní veřejné soutěže. Závěr: přijato jako princip– nutno blíže časově specifikovat pojem,,vyhlášení soutěže“ 10) Navrhuje se změna §15 odst. 5 písm. d) takto:,,d) stanoviskem k navrhovanému vývozu, dovozu nebo jinému nakládání s vojenským materiálem významným ve smyslu § 20 odst. 4, které z hlediska obranyschopnosti České republiky vydá žadateli Ministerstvo obrany ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení žádosti.“ Zdůvodnění: Navrhujme stanovit 30 denní lhůtu, v níž Ministerstvo obrany vydá žadateli stanovisko k obchodu s vojenským materiálem. To umožní žadateli časově naplánovat přípravu obchodu s ohledem na lhůty požadované smluvním partnerem. Závěr: přijato viz návrh Novely § 16 písm. 1c) – bez lhůty 30 dní

Navržené a nepřijaté připomínky 1) Navrhuje se v §9 odst. 1 písm. e) vypustit slova,,s teritoriálním zaměřením obchodu“ Závěr. věc MZV, bude projednáno na úrovni náměstků ministrů, chybí dostatek argumentů, Novela je,,technická“ záležitost. Tato připomínka zabíhá do podstaty zákona 2) Navrhuje se v §10 odst. 1 písm. c) vložit za slova,,teritoriální zaměření obchodu s vojenským materiálem“ slova,, ve znění Všechny státy světa s výjimkou zemí na které bylo uvaleno mezinárodní embargo. Toto omezení platí po dobu platnosti embarga“. Závěr: nepřijato 3) Navrhuje se v § 16 odst. 1 vypustit písm. b) ve znění,,Ministerstvo vnitra z hlediska veřejného pořádku, bezpečnosti a ochrany obyvatelstva“ a nahradit slova,,na základě závazných stanovisek a)“ slovy,, na základě závazného stanoviska“. Závěr: nepřijato – systémová změna, nutné množné číslo (více resortů) 4) Navrhuje se v § 16 odst. 1 vložit za slova,,ve lhůtě 60 dnů od jejího doručení“ slova,, a v případě vojenského materiálu vyčleněného v prováděcím předpisu do 15 dnů od jejího doručení“ Závěr: nepřijatelné,,vyčleněný materiál“, problematika jeho specifikace

) Navrhuje se změna § 25 odst. 6 takto:,,(1) Za správní delikt se uloží pokuta a) do Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1, b) do Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 5 písm. b) c) do Kč, jde –li o správní delikt podle odstavce 2, odstavce 3 písm. b) a odstavce 4 d) do Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 3 písm. a) a odstavce 5 písm. a) a c). Zdůvodnění: Navrhuje se snížit a více strukturovat maximální výši pokut v závislosti na závažnosti poručení zákona. V návrhu uvedené výše pokut za porušení některých povinností jsou podle našeho názoru neadekvátní významu chráněného zájmu. Např. za nesplnění informační povinnosti a využívání licence je navrhována pokuta do 20 mil. Kč; za neoznámení změny údaje uvedeného v povolení či nesplnění povinnosti vrátit originál licence je navrhována pokuta do 10 mil. Kč. Závěr: kompromis. § 25 odst. 6 a) do 50 mil. Kč b) do 15 mil. Kč c) do 5 mil. Kč d) nepřijato

Hlavní cíle AOBP ČR pro nový zákon 1. Nutná nová prováděcí vyhláška k zákonu specifikující vojenský materiál (citlivější posuzování charakteru vojenského materiálu, výstavy a jiné prezentace, dovoz versus vývoz). 2. Uvedení do života "EU licencí" s jednodušší administrativou. 3. Nevymezování teritoria v povolení k obchodování s voj. mat. (povolení je např. na 5 let a přístupy k jednotl. zemím se vyvíjejí - konkrétní stát by měl být posuzován při licenčním řízení) 4. Omezení počtu subjektů vyjadřujících se k licencím (např. MV by mělo velmi důkladně vstoupit do řízení udělování povolení, ale nezdržovat při udělování licencí, zvláště v "banálních případech"). 5. Zkrácení doby vyřizování licencí. 6. Konfrontace s legislativou EU - být připraveni v dostatečném předstihu na případná rizika pro české subjekty. 7. Sjednocení podnětů členů Asociace pro přípravu nového zákona v dostatečném předstihu (nečekat až na připomínkové řízení (členové>rada ředitelů>prezidium).