Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast:Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma: Podmínky sjednané mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní ochrana občanů Ročník:1. a 2. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Exponenciální funkce a.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Stylistika Marcela Jurková.
Útvary národního jazyka
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Racionální lomená funkce.
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Renata Kovaříková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast:Jazykové vědomosti a dovednosti (pravopis) Téma:Čárka v souvětí Ročník:1.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Peter Podoba Předmět/vzdělávací oblast:Digitální technika Tematická oblast:Mikroprocesorová technika Téma:Atmel AVR - registry Ročník:4. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní vztahy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:srpen.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Mgr. Lenka Dvořáková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Tvoření slov, stylové rozvrstvení a obohacování slovní zásoby Téma: Slohové rozvrstvení slovní zásoby Ročník: 1. – 4. Datum vytvoření: říjen 2013 Název: VY_32_INOVACE_11.3.09.CJL Anotace: Stylové rozvrstvení jazykových a syntaktických prostředků, prostředky stylově neutrální, prostředky stylově příznakové a stylistické využití synonym. Digitální učební materiál je určen pro žáky technických oborů. Výuka tématu Slovní zásoba a tvoření slov se stává názornější a přehlednější.V digitální podobě je možné využít struktury Smart Artu nejen k výkladu, ale i k interaktivnímu ověření znalostí žáků. Využití všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich aktivitu. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Při závěrečném opakování je použito animací. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad a ověřování znalostí v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k opakování ke společné části maturitní zkoušky, případně k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Kontrolní otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

Slohové rozvrstvení slovní zásoby

Slohové rozvrstvení jazykových prostředků Prostředky bezpříznakové Stylistické využití synonym příznakové Prostředky bezpříznakové, prostředky příznakové a stylistické využití synonym vzájemně tvoří slohové rozvrstvení slovní zásoby.

Slohové rozvrstvení jazykových prostředků prostředky stylově  bezpříznakové (neutrální)   jádro slovní zásoby – slova, která využíváme ve všech funkčních stylech bez omezení např. dům, muž, bílý syntaktické prostředky – kratší větné celky, VH na počátku souvětí mluvnické prostředky – užití tvaru infinitivu u sloves

Slohové rozvrstvení jazykových prostředků 2. prostředky stylově příznakové (zabarvené) slova citově zabarvená (kladně x záporně) např. děťátko, miláček, hajzl, babizna slova hovorová – užití v mluveném projevu, v prostě sdělovacím stylu např. muzika, cédéčko, koukat, uherák slova knižní - užití v psaném projevu, odborném nebo publicistickém stylu např. nechť, pakliže, zesnul

Slohové rozvrstvení jazykových prostředků slova odborná, termíny - užití v odborném stylu např. neon, adjektiva, termostat, konektor, halogen slova umělecká - užití v uměleckém stylu např. vesna, luna, blankytný, oř profesní mluva - mluva skupiny zaměstnanců např. exnout, fanka, šraňky slang - mluva zájmových skupin např. slechy, koule, matyka, meruna argot - mluva společensky deklasovaných vrstev např. prkenice, šlehnout, bonzák, fízl

Slohové rozvrstvení jazykových prostředků syntaktické prostředky - užití vsuvky, samostatného větného členu, elipsy, atd. např. Jirka, to se ví, má pravdu. Prázdniny, ty mám rád. Klobouk dolů (dejme my) před nimi. mluvnické prostředky - užití hovorových výrazů např. můžu, to je fakt, moc krásný - užití infinitivu –ti, -ci např. dělati, péci - užití vazby např. neviděti ničeho, přáti něčeho

Slohové rozvrstvení jazykových prostředků 3. stylistické využití synonym slouží k oživení, obohacení, zpestření v reportáži, publicistice např. otevřete oči, procitněte v uměleckých projevech - citové zabarvení, zesílení, stupňování např. vítr vane, fouká, fučí v odborných textech - přispívají k úplnosti a názornosti např. základní téma - hypertéma

Kontrolní otázky Odstraňte nevhodné výrazy ve větách: Jsem děsně napjatý. Byla jsem šíleně rozčilená. Strašně se mi v Praze líbilo. Příšerně se lekla. Má hodně málo prostředků. Stylově zabarvená a nespisovná slova nahraďte slovy stylově neutrálními a spisovnými: koule, psisko, legitka, poflakovat se, káča, matika, kecat, šraňky, cvičák, šéf Uvedená slova rozdělte na: hovorová, slohově neutrální, archaická, nářeční a slangová. duchna, biflovat, holka, žena, drahný, dálnice, muzika, musijou, děják, almara

Správné řešení 1. Jsem velmi napjatý. Byla jsem nesmírně rozčilená. Velmi se mi v Praze líbilo. Velmi se lekla. Má velmi málo prostředků. 2. Koule - pětka, psisko - pes, legitka - legitimace, poflakovat se – nic nedělat, káča - pokladna, matika - matematika, kecat - lhát, šraňky - závory, cvičák – cvičiště (např. pro psy), šéf - vedoucí. 3. hovorová - holka, muzika slohově neutrální – žena, dálnice archaická – drahný, almara nářečí – duchna, musijou slangová – biflovat, děják

Použité zdroje SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 224 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-890. MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793. MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. HLAVSA, Zdeněk. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 279 s. ISBN 80-859-3786-7. Slovník českých synonym a antonym. 1. vyd. Brno: Lingea, 2007, 573 s. ISBN 978-80-87062-09-8. BARTÁK, Matěj et al. Nový slovník cizích slov pro 21. století. 1. vyd. Praha: Plot, 2008, 367 s. ISBN 978-80-86523-89-7. FILIPEC, Josef et al. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. 4. vyd. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 80-200-1347-4.