Na návštěvě u včelaře
Milé děti, zopakujeme si vše, co jsme viděli u nás v úlu a u pana včelaře.
Nektar v plástvi - med
Včelí červíci - miminka
Včelí královna
Med ve sklenici
Panenský vosk
Včela s pylovým rouskem
Plástev vytvořená včelami - souš
Včely cucají cukr
Včelín
Včelařské rukavice
Včelařský klobouk
Včelařský oblek
Smetáček
Výchytka na včelí královnu
Fix na značení včelí královny
Vidlička na odvíčkování pláství
Medomet na vytáčení medu
Rozpěrák
Kuřák
Vysvětlení pojmů: Včelí královna – jediná samička ve včelstvu, která klade celý život vajíčka Včelí červíci – miminka - červíci se líhnou z vajíčka,včely je krmí, potom udělají víčko, pod kterým červík dozraje ve včelu Nektar v plástvi – med – nektar z květů včely ukládají do pláství, kde dozrává v med Panenský vosk – z voskových šupinek, které se tvoří včelám v zadečku, yytvářejí plástve, které jsou bílé barvy Med ve sklenici – po vytočení včelař stočí med do sklenic Včela s pylovým rouskem – včela sbírá pyl z květů a ukládá si ho na zadní nožičky – vytváří pylové rousky. Potom ho uloží plástvi v úlu Včelín – domeček pro včely, kde jsou umístěny jednotlivé úly Včely cucají cukr – pokud včely najdou zdroj potravy, může to být i kapka cukru, nejen nektar z květů, velmi rychle ho najdou a odnášejí do úlu Plástev vytvořená včelami – souš – včely si samy z vosku, který se jim tvoří v zadečku, vytvoří plástev, které se říká souš. Do ní pak ukládají nektar z květů, vosk, nebo do nich klade včelí královna vajíčka Včelařské rukavice – rukavice, které používá včelař při své práci a které ho chrání před včelím žihadlem Včelařský klobouk – klobouk si včelař nasazuje na hlavu, také ho chrání před včelím žihadlem Včelařský oblek – někteří včelaři používají celý včelařský oblek
Vysvětlení pojmů Rozpěrák – používá včelař při vytahování rámků z úlu Smetáček – používá včelař na smetání včel z rámků Fix na značení včelích královen – včelí královny se označují barevně na hrudníku podle roku vylíhnutí. Barvy bílá, žlutá, červená, zelená a modrá se stále opakují Výchytka na včelí královnu – do této výchytky se včelí královna chytne z úlu a označí se barvou na hrudníku Vidlička na odvíčkování pláství – před medobraním se touto vidličkou odstraní víčka na plástvi – odkryje se zralý med, aby mohl vytéct Medomet – po vložení odvíčkovaných pláství s medem se medomet roztočí a med vyteče odstředivou silou z pláství ven Kuřák – v kuřáku se vytváří dým, který zažene včely do úlu a neobtěžuje včelaře
Prvky polytechnické výchovy Vzdělávací oblast: Dítě a svět Integrovaný blok: Příroda kolem nás Téma: U včelaře Konkretizované výstupy: určit, co je na obrázku – naučit se pojmenovat obrázky
METODICKÝ POSTUP Obrazový materiál navazuje na exkurzi u včelaře Vyučující přečte dětem nadpis a děti kliknutím na obrázek určují správný. Pokud není určení správné, obrázek odletí.
Materiály, pomůcky Dotyková obrazovka, připojená k PC Fotografie – archiv autorky www.pixabay.com: - http://pixabay.com/cs/v%C4%8Dela-med-zv%C3%AD%C5%99e-hmyz-%C5%BElut%C3%A1-nektar-469560/ http://pixabay.com/cs/v%C4%8Dela%C5%99-podregistr-kontrola-682943/
Cíle polytechnické výchovy Vnímat vliv techniky na společnost a přírodu Směrovat děti k získávání základních pracovních dovedností a návyků Chápat postavení techniky a technických oborů v životě lidstva jako devízu Učit děti základním poznatkům o technice Vést děti ke kooperativnímu hodnocení a sebehodnocení Podpořit rozvoj myšlenkového potenciálu dětí