Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Umění a kultura Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_63 Ročník: 9. Sada: Hudební výchova Druh: Prezentace Autor: Mgr. Sylva Ludvíková Název: Carl Orff Anotace: Život a dílo německého dirigenta a pedagoga Datum vytvoření: 10.2.2013 Datum ověření: 25.9.2013
10.7.1895 – 29.3.1982 Německý hudební skladatel, dirigent a pedagog. Carl Orff 10.7.1895 – 29.3.1982 Německý hudební skladatel, dirigent a pedagog.
Narodil se v Mnichově v důstojnické rodině a žil v tomto městě téměř trvala. Rodiče měli umělecké sklony a poskytli mu kvalitní vzdělání. V r, 1914 absolvoval mnichovskou Hudební akademii a poté působil jako dirigent v činoherních a baletních divadlech. Od studijních let se zabýval problematikou hudební výchovy a později také působil jako pedagog, když v r. 1924 založil školu gymnastiky, hudby a tance.
V jeho vlastní tvorbě ho výrazně inspiroval I V jeho vlastní tvorbě ho výrazně inspiroval I. Stravinskij, ale ještě víc na něj zapůsobila vokální hudba renesance a baroka, např. převedl do moderní podoby díla Claudia Monteverdiho. V letech 1929- 1931 zkomponoval sérii kantát na texty Werfela a Brechta. V nich spojuje slovo s hudbou a pohybem, navrací se k původním jednoduchým dramatickým formám a směřuje k žánru jevištní kantáty.
V polovině 30. let začíná Orff pracovat na svém jedinečném kantátovém triptychu, známém pod společným názvem Trionfi (Triumfy). První část triptychu Carmina burana čerpá ze starých německých písní. Pro druhou část triptychu Catulli carmina si vybral verše římského básníka. Závěrečná kantáta triptychu se nazývá Trionfo di Afrodite, neboť zobrazuje svatební obřad.
Baladická opera Die Bernauerin (1947) je skutečným historickým příběhem. Orffovo netradiční pojetí opery bylo silně ovlivněno jeho zkušeností s činohrou a baletem. N ahudebních partiturách popsal scénický děj, bohatě využíval kontrastu sborů a sólového zpěvu a do hry zaváděl prvky činohry. Jeho díla tak stírají rozdíl mezi klasickou operou a moderním muzikálem a zůstávají stálou inspirací pro hudební tvůrce. Vrcholem odvahy v operní tvorbě se stalo zhudebnění Sofoklových tragédií Antigona, Tyran Oidipus a Prometeus.
Použité zdroje: HAŠKOVEC,V.-MÜLLER,O.-TATÍČKOVÁ,I.Galerie géniů aneb kdo byl kdo.PRAHA:ALBATROS nakladatelství, a.s.,2000.ISBN 80-00-00899-8.
Úkoly pro žáky: 1) Kdo jej hudebně inspiroval? 2) K jakému hudebnímu žánru postupně směřoval? 3) V čem spočívalo netradiční pojetí oper? 4) Jak se nazývá celý kantátový triptych? 5) Uveď název první části tohoto triptychu.