FINANČNÍ VEDENÍ PROJEKTU – KONTROLY PROJEKTŮ ROP SEVEROZÁPAD

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční kontrola Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů veřejnosprávní kontrola kontrola podle mezinárodních.
Advertisements

Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
Změny v průběhu realizace projektů
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Možnosti a limity kontroly obcí
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Co je důležité znát pro realizaci projektu?
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Kontrolní postupy poskytovatele evropských dotací XIV. celostátní finanční konference “Dopady reforem na hospodaření obcí a měst“ Praha, 11. listopadu.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Přehled realizovaných plateb a opatření k urychlení proplácení projektů financovaných z ROP Střední Morava 2. září 2009 Olomouc 8. září 2009 Zlín Výroční.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Systém kontrol realizovaných
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
Integrovaný operační program – Administrace projektové žádosti a nejčastější chyby v projektových žádostech Ing. Lucie Vopěnková.
Žádost o grant Co je v žádosti napsáno, musíte se dodržet Žádost se porovnává s údaji v monitorovací zprávě Ze žádosti vychází kontrolní orgány Příručka.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004Sb.
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004 Sb.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Nejčastější pochybení při administraci monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Role CRR ČR v rámci administrace Výzvy č. 23
ROP NUTS II SEVEROVÝCHOD
Základní povinnosti příjemců dotací Ing. Lukáš Brabenec 12. června 2014.
Pro MAS projekty (období 2007 – 2013) Státní zemědělský intervenční fond, Ministerstvo zemědělství.
Ing. Jaroslav Kubín a Ing. Jiří Boháček
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Povinné přílohy žádosti pro 5. výzvu k předkládání projektů v JPD 2 Ing. Johana Chalupová Magistrát hl. m. Prahy Odbor zahraničních vztahů a fondů EU.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
IPRM Náchoda – problémová zóna u nemocnice Seminář k 1. výzvě Města Náchoda pro podporovanou aktivitu 5.2b Regenerace bytových domů
Kontrola projektu na místě, průběžné posouzení projektu Martina Bečvářová Praha (květen 2015)
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Příprava Smlouvy o poskytnutí dotace, podmínky uzavření Smlouvy o poskytnutí dotace, včetně povinných dokumentů Olomouc Zlín 15.
Seminář k „Výzvě na technologická centra a elektronické spisové služby“ Oblast podpory: 2.1 Zavádění ICT v územní.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Lenka Kšanová (Praha, duben 2016) Výzva dodatkových aktivit- finanční část.
Seminář pro příjemce podpory z OP VK Smlouvy + náležitosti.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Příprava Smlouvy o poskytnutí dotace, podmínky uzavření Smlouvy o poskytnutí dotace, včetně povinných dokumentů Jeseník Olomouc.
Druhy a způsoby kontroly v hotelu
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Interní postupy MAS Brdy
Druhy kontrol projektu:
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ověření a udržitelnost malého projektu
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Výzva dodatkových aktivit- finanční část
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

FINANČNÍ VEDENÍ PROJEKTU – KONTROLY PROJEKTŮ ROP SEVEROZÁPAD 1 FINANČNÍ VEDENÍ PROJEKTU – KONTROLY PROJEKTŮ ROP SEVEROZÁPAD Vlasta Rezková Karlovy Vary, 18. září 2013 1

OBSAH Legislativní rámec systému kontroly Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Organizační zajištění kontrol Nejčastější chyby v projektech

1. Legislativní rámec systému kontroly Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o finanční kontrole) Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole (č. 320/2001 Sb.) Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů, část třetí (dále jen Kontrolní řád) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů

1. Legislativní rámec systému kontroly Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti Nařízení Komise (ES) č. 1828/2006, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 o Evropském fondu pro regionální rozvoj a o zrušení nařízení (ES) č. 1783/1999 Nařízení Komise (ES) č. 1628/2006 o použití čl. 87 a 88 Smlouvy na vnitrostátní regionální investiční podporu a Pokyny k regionální podpoře na období 2007 – 2013 (2006/C 54/08).

1. Legislativní rámec systému kontroly V Regionálním operačním programu NUTS II. Severozápad: Prováděcí dokument – kapitola 10. „Kontrola“ Příručka pro žadatele – kapitola 4. „Analýza rizik a kontrola ex-ante“ Příručka pro příjemce – kapitola 5. „Kontroly projektů“ Příručka pro žadatele – příloha č. 5 „Pokyny pro zadávání veřejných zakázek“ Externí metodické pokyny týkající se veřejných zakázek (20,21,30,41,47,48,49 a 51)

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Kontrola je činnost, při které se ověřuje zda se skutečný stav rovná stavu žádoucímu a deklarovanému. Hlavní cíle kontroly: prověřování, zda jsou dodržovány právní předpisy a opatření. Zda je zajištěna ochrana veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům. Zda nedochází k nehospodárnému, neúčelnému a neefektivnímu nakládání s veřejnými prostředky.

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Druhy kontrol: předběžná (ex – ante) –> probíhá v období od podání žádosti o dotaci z ROP Severozápad do doby před uzavřením Smlouvy o poskytnutí dotace průběžná (interim) -> vychází z předložených monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv, jejich součástí jsou povinné přílohy následná (ex – post) -> probíhá v době, po kterou je sledována udržitelnost projektu kontrola postupu zadávání veřejných zakázek -> ověřuje dodržování postupů a povinností předepsaných právními předpisy České republiky a platnou dokumentací ROP Severozápad.

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Druhy kontrol: Plánované – (plán kontrol - vychází z analýzy rizik). Neplánované (namátkové) – např. při realizaci výběrových řízení nebo oznámení o změně projektu. Místní šetření – provádí se bez účasti příjemce za účelem neformálního zjištění současného stavu projektu. Administrativní (dokladová) – kontrola předložených dokladů. Fyzické (kontroly na místě) – kontrola fyzického stavu projektu a dokumentace

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Kontrolovaná osoba: Fyzická osoba, která je žadatelem resp. příjemcem veřejné finanční podpory. Právnická osoba, která je žadatelem resp. příjemcem veřejné finanční podpory. Dodavatel, který se podílel na dodávkách zboží nebo služeb hrazených z veřejných výdajů nebo veřejné finanční podpory. (Fyzická nebo právnická osoba).

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Práva kontrolované osoby: požadovat po kontrolorovi (kontrolní skupině) předložení písemného pověření ke kontrole požadovat po kontrolorovi (kontrolní skupině) předání protokolu z fyzické kontroly být informována o termínu plánované kontroly vyžádat si náhradní termín pro fyzickou kontrolu požadovat od kontrolorů potvrzení o případném převzetí dokladů není povinna a ani její zaměstnanci poskytnout součinnost v případech, kdy by poskytnutí mohlo způsobit trestní stíhání jim nebo osobám blízkým

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Povinnosti kontrolované osoby: vytvořit podmínky pro provedení kontroly, osobně se zúčastnit a zdržet se jednání a činností, které by mohly ohrozit její řádný průběh navrhnout nejbližší možný termín pro provedení kontroly, v případě, že si kontrolovaná osoba vyžádá náhradní termín (nejpozději do 5 pracovních dnů ode dne navrhovaného) před začátkem kontroly předložit doklad o identifikaci, že se jedná o žadatele, resp. příjemce

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Povinnosti kontrolované osoby: seznámit členy kontrolní skupiny s bezpečnostními předpisy, jež se vztahují ke kontrolovaným objektům předložit kontrolní skupině na vyžádání dokumenty o kontrolách provedených jinými finančními orgány umožnit kontrolní skupině vstup na pozemek, do každé provozní budovy, místnosti a místa, včetně dopravních prostředků

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Povinnosti kontrolované osoby: předložit kontrolní skupině ve stanovených lhůtách vyžádané dokumenty uchovávat Smlouvu, včetně jejích dodatků, veškeré originály účetních dokladů a projektové dokumentace a dalších souvisejících dokumentů souvisejících s realizací projektu po dobu 10 let od finančního ukončení projektu

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Povinnosti kontrolované osoby: poskytnout materiální a technické zabezpečení pro výkon kontroly přijmout opatření k nápravě nedostatků zjištěných kontrolou, ve lhůtě stanovené kontrolním orgánem vytvořit podmínky pro provedení kontroly oznámené a současně zahájené v týž den, osobně se jí zúčastnit a zdržet se jednání a činností, které by mohly ohrozit její řádný průběh.

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Kontrolor – kontrolní skupina: Kontrolor je osoba provádějící kontroly. Kontroly se účastní vždy vedoucí kontrolní skupiny a člen kontrolní skupiny. Kontroly se mohou zúčastnit i přizvané osoby (expert nebo další pracovník úřadu), které jsou považovány za členy kontrolní skupiny. Práva kontrolorů: vstupovat na pozemky, do budov, místností a míst, včetně dopravních prostředků a přepravních obalů, mít přístup k účetním písemnostem, záznamům a informacím požadovat na kontrolované osobě aby předložila ve stanovené lhůtě doklady, vzorky, materiál, technologie, případně jiné náležitosti nutné pro kontrolu

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Práva kontrolorů: zajišťovat v odůvodněných případech originální doklady požadovat na kontrolované osobě poskytnutí pravdivých a úplných informací o zjišťovaných a souvisejících skutečnostech použít telekomunikační nebo jiná zařízení a služby kontrolované osoby v případech, kdy jejich použití nezbytné pro řádné zabezpečení kontroly

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Práva kontrolorů: požadovat na kontrolované osobě a jejích zaměstnancích, aby se zdrželi činnosti, která by mohla ohrozit průběh kontroly požadovat, aby kontrolovaná osoba přijala opatření k nápravě zjištěných nedostatků a ve stanovené lhůtě podala písemnou zprávu o jejich odstranění.

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Povinnosti kontrolorů: respektovat práva a právem chráněné zájmy kontrolované osoby informovat kontrolovanou osobu o termínu plánované kontroly min. 48 hodin předem předložit při zahájení každé kontroly písemné pověření ke kontrole zachovávat bezpečnostní předpisy v objektech kontrolované osoby

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Povinnosti kontrolorů: písemně potvrdit převzetí a následné vrácení zapůjčených dokladů zajistit řádnou ochranu převzatých originálních dokladů proti jejich ztrátě, zničení, poškození nebo zneužití vrátit neprodleně převzaté doklady kontrolované osobě, pominou-li důvody k jejich držení

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Povinnosti kontrolorů: předat kontrolované osobě protokol z provedené fyzické kontroly, resp. Kontrolní seznam o převzetí dokumentace z administrativní kontroly interim/ex-post a Zápis z administrativní kontroly interim/ex-post seznámit kontrolovanou osobu s obsahem protokolu a předat jí originál protokolu zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, které souvisí s prováděním kontroly

2. Předmět a rozsah jednotlivých typů kontrol Povinnosti kontrolorů: kontrolní pracovníky může zbavit mlčenlivosti ten, v jehož zájmu tuto povinnost mají, nebo ve veřejném zájmu ředitel úřadu bezprostředně poté, co se dozví o skutečnostech, které by mohly nasvědčovat o jeho podjatosti či o možném střetu zájmů, oznámit tuto skutečnost vedoucímu Územního odboru realizace programu/řediteli úřadu.

3. Organizační zajištění kontrol 1. Předběžná (ex – ante) kontrola a) Administrativní kontrola je prováděna minimálně dvěma pracovníky oddělení administrace projektu (dále jen OAP) u všech registrovaných projektů v rámci procesu administrace: kontrola přijatelnosti – soulad projektu se zaměřením ROP Severozápad, platnou legislativou a oblastí podpory kontrola formálních náležitostí – kontrola úplnosti a správnosti předložené žádosti včetně povinných příloh. b) Fyzická kontrola je prováděna minimálně dvěma pracovníky úřadu, přičemž vedoucím kontroly je vždy pracovník oddělení realizace a kontroly projektů ( dále jen ORKP) se statutem projektový manažer, na základě výsledků analýzy rizik a o jejím výsledku je zpracována Zpráva, která se předkládá Výboru Regionální rady NUTS II Severozápad.

3. Organizační zajištění kontrol 2. Průběžná (interim) kontrola – typy Administrativní i fyzickou kontrolu interim provádí pracovníci ORKP. Administrativní bez žádosti o platbu – monitorovací hlášení, oznámení o změně v projektu/ve Smlouvě. Administrativní se žádostí o platbu – monitorovací zpráva. Fyzická je prováděna s každou Monitorovací zprávou se žádostí o platbu.

3. Organizační zajištění kontrol 3. Následná (ex-post) kontrola – typy Administrativní i fyzickou kontrolu interim provádí pracovníci ORKP Administrativní kontrola ex - post (následná) – dále jen AKEP u Monitorovacích zpráv o udržitelnosti projektu Fyzická kontrola ex – post (následná) – dále jen FKEP je prováděna minimálně jednou za období udržitelnosti u podnikatelských subjektů a NNO v závislosti na harmonogramu provádění kontrol. U ostatních subjektů je FKEP prováděna pouze u vzorku projektů stanoveném vedoucím oddělení realizace a kontroly projektů na základě ex – post analýzy rizik, která se provede u každého projektu těchto příjemců alespoň jednou za dobu udržitelnosti – nejpozději s poslední monitorovací zprávou o udržitelnosti projektu.

4. Nejčastější chyby v projektech Ze strany příjemců jsou nejčastější chyby v níže uvedených oblastech: účetnictví nakládání s majetkem archivace dokladů změn v projektu publicity dodržování termínů Vyplňování údajů do MH, MZ nebo MZoU Veřejných zakázek Neposkytnutí součinnosti Vyhotovení, použití nebo předložení nepravdivých, nesprávných nebo neúplných dokladů ve smyslu ustanovení § 129a trestního zákona

Děkuji Vám za pozornost Na shledanou Ing. Vlasta Rezková, MBA Telefon: 354 222 641 E-mail: vlasta.rezkova@nuts2severozapad.cz Karlovy Vary, 18. září 2013