Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – dělení podle činnosti paměťové buňky.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Digitální učební materiál
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Smlouvy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:listopad.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní ochrana občanů Ročník:1. a 2. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – úvod, základní pojmy Ročník:3. Datum.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Demultiplexery Ročník:2. Datum vytvoření:únor.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Exponenciální funkce a.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Racionální lomená funkce.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Peter Podoba Předmět/vzdělávací oblast:Digitální technika Tematická oblast:Mikroprocesorová technika Téma:Atmel AVR - registry Ročník:4. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní vztahy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Mgr. Lenka Dvořáková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Tvoření slov, stylové rozvrstvení a obohacování slovní zásoby Téma: Přejímání slov z cizích jazyků Ročník: 1. – 4. Datum vytvoření: listopad 2013 Název: VY_32_INOVACE_11.3.12.CJL Anotace: Typy slov cizího původu, příklady přejatých slov, zásady používání cizích slov, příčiny přejímání cizích slov. Digitální učební materiál je určen pro žáky technických oborů. Výuka tématu Slovní zásoba a tvoření slov se stává názornější a přehlednější. Využití všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich aktivitu. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Při závěrečném opakování je použito animací. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad a ověřování znalostí v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k opakování ke společné části maturitní zkoušky, případně k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Kontrolní otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

Přejímání slov z cizích jazyků

Přejímání slov z cizích jazyků způsob obohacování slovní zásoby přejímáním slov z cizích jazyků vznikají slova přejatá přejatá slova označují nové skutečnosti, předměty, jevy nebo určitý prostor a čas přejímání slov cizího původu je podmíněno kulturními, politickými a ekonomickými kontakty mezi národy

Typy slov cizího původu slova cizího původu: a) zdomácnělá slova, která byla do češtiny přejata z jiného jazyka, ale už se po stránce hláskové a tvarové přizpůsobila češtině; jejich původ si neuvědomujeme např. pošta (přejato z italštiny – posta) např. vzduch (přejato z ruštiny – vozduch) např. škola (přejato z latiny – schola) např. knedlík (přejato z němčiny – Knödel)

Typy slov cizího původu b) cizí slova přejatá, která si dosud v různé míře zachovala svůj původní ráz, vnímáme je jako cizí zcela běžná - obecně užívaná, pravopisem přizpůsobená např. tramvaj, rekreace méně běžná, ale častá např. kompenzovat, charakter odborná např. anoda, reostat mezinárodní - společná většině kulturních národů např. televizor, muzeum, botanika citátová – plně uchovávají cizí podobu i výslovnost např. sience-fiction, fair-play, de facto

Typy slov cizího původu c/ nespisovná např. kšeft, flaška, kumšt d/ kalk – doslovný překlad pojmenování z cizího jazyka např. podstatná jména – substantiva např. dalekohled – teleskop e/ minikalk – část slova je cizího původu a část slova je domácího původu např. autolak, radiopřijímač

Přejímání slov z cizích jazyků slova přejímána z: a/ němčiny např. rychtář, puška, barva b/ řečtiny např. fyzika, demokracie c/ latiny např. doktor, košile, speciální d/ francouzštiny např. blůza, manžeta, parfém e/ italštiny např. duet, libreto, konto f/ angličtiny např. tenis, džem, byznys, hardware g/ ruštiny např. jablko, prověrka, brigáda

Přejímání slov z cizích jazyků h/ polštiny např. báje, závoj, půvab ch/ chorvatštiny např. junák, snacha i/ maďarštiny např. guláš, husar j/ slovenštiny např. halušky, zbojník k/ arabštiny např. otoman, islám l/ čínštiny např. kečup, sója m/ perštiny např. pyžamo, šach

Příčiny přejímání cizích slov rychlý rozvoj společnosti - nutnost pojmenovat nové jevy mezinárodní srozumitelnost a naopak nesrozumitelnost někdy je cizí slovo běžnější než české cizí výraz zmírňuje trapné nebo nepříjemné pocity snadné tvoření odvozenin

Zásady používání obohacení jazyka mezinárodní srozumitelnost účelnost nepřetěžovat projev přemírou cizích slov na úkor srozumitelnosti používat slova v přesném významu a se znalostí jejich významu

Kontrolní otázky 1. U následující skupiny slov zařaďte k původnímu jazyku: a/ plech, rychtář, bavlna, puška b/ film, trénink, tenis, test c/ parlament, šanson, pudr, turnaj d/ husar, kočí, palačinka, guláš 2. Vysvětlete význam nespisovných slov cizího původu: nýmand, absťák, kšeft, kumšt, rejža, totáč 3. K přejatým slovům uveďte české významy: hypotéza, kvantita, temperatura, koalice, premiér, alarm 4. Vysvětlete rozdíl mezi slovy: kvalita – kvantita, trumf – triumf, adaptovat – adoptovat, efektní - efektivní

Správné řešení 1. a/ němčina b/ angličtina c/ francouzština d/ maďarština 2. nýmand - nikdo, nic neznamenající absťák - abstinenční příznak chybějící látky kšeft - obchod kumšt - umění rejža - režisér totáč - totalitní režim

Správné řešení 3. hypotéza – předpoklad, domněnka; kvantita – množství, temperatura - teplota, koalice – seskupení, sdružení, premiér – předseda vlády, alarm – poplach 4. a/ kvalita - hodnota, jakost kvantita - množství, četnost b/ trumf - pádný důvod, přebíjející karta triumf - vítězství c/ adaptovat - přizpůsobit se adoptovat - osvojit d/ efektní - působivý efektivní - účelný, účinný

Použité zdroje SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 224 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-890. MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793. MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. HLAVSA, Zdeněk. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 279 s. ISBN 80-859-3786-7. Slovník českých synonym a antonym. 1. vyd. Brno: Lingea, 2007, 573 s. ISBN 978-80-87062-09-8. BARTÁK, Matěj et al. Nový slovník cizích slov pro 21. století. 1. vyd. Praha: Plot, 2008, 367 s. ISBN 978-80-86523-89-7. FILIPEC, Josef et al. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. 4. vyd. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 80-200-1347-4.