Důstojnost a identita lidské osoby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Advertisements

Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
1 Koordinace dávek v nezaměstnanosti. Nezaměstnanost jako sociální událost Podle MOP je nezaměstnaná osoba, která se nachází v situaci, kdy práci hledá.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Pojem přeměna obchodní společnosti
Svoboda a Právo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Státní organizace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Informace a informační zdroje
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Dějiny právního myšlení Přednáška V. Účel práva / účel v právu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Systém práva, jednota práva, kritéria členění práva na právní odvětví, právní instituty
Aktivní veřejný pořádek (Nutně použitelné normy)
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
ÚVOD - ETIKETA Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Obecné výklady o důkazech
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Hledáme klíč k právům dětí
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Důstojnost a identita lidské osoby Pavel Seknička

Obsah: Důstojnost jako nejvyšší lidskoprávní hodnota Hlavní kontexty lidské důstojnosti Morální sebezákonodárství Hranice kategorických práv Kritérium morality

Nejvyšší lidskoprávní hodnota - důstojnost Důstojnost jako významná etická a lidskoprávní hodnota přispívá k porozumění základních etickým a lidskoprávním měřítkům i identitě jedince (občana) i společnosti. Respektování lidské důstojnosti společně se svobodou, demokracií, rovností, zachování právního státu patří k hájení lidských práv. Lidská důstojnost je tématizována v kontextu hospodářských, sociálních a kulturních lidských práv.

Hlavní kontexty lidské důstojnosti Zákaz nelidského, ponižujícího a degradujícího zacházení s lidskou osobou; Nakládání s lidským tělem a jeho jednotlivými orgány, v kontextu individuální volby a podmínek sebeuskutečňování a autonomie; Ochrana skupinové identity a kultury s argumentací, jež poukazuje na intimní spojitost důstojnosti s rovností jedinců a jejich nárok na respekt a nezbytné sebecenění; Vytváření nutných podmínek pro naplňování základních lidských potřeb.

Kvalita subjektu a úcta k životu Důležitá je kvalita subjektu a bezpodmínečná úcta k životu. V tomto smyslu je formulován Kantův kategorický imperativ, který zní: „Jednej tak, abys používal lidství jak ve své osobě, tak v osobě každého druhého vždy jako účel a nikdy jako prostředek.“ (Kant, I.: Základy metafyziky mravů. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1990, s.92)Tato formulace zakazuje úplnou instrumentalizaci jednotlivce a klade důraz na kvalitu subjektu a představuje člověka jako zdroj všech konkrétních morálních závazností.

Dva pohledy na člověka I. Kant rozlišuje: Lidství náležející inteligibilní říši svobody a podléhající pouze zákonům praktického rozumu – homo noumenon; Člověk jako bytost podrobená přírodním kauzalitám, různým přirozeným pudům – homo phaenomenon. Otázka zachování lidské důstojnosti a práva na respekt je spojena s konceptem homo noumenon.

Morální sebezákonodárství – 1 Kategorický imperativ nepovažujeme za jednu etickou normu, ale za princip určování morálních norem, morálního sebezákonodárství, který řídí vytváření morálního soudu a vybízí k utváření vůle. Člověk je vyzván aby své subjektivní zásady (maximy) uváděl do „větší souvislosti a stále znovu kriticky přezkoumával, zda je může vážně chtít jako všeobecné principy“, a tím aby „překračoval subjektivní perspektivu, která je vedena vlastními zájmy“.

Morální sebezákonodárství – 2 Respektování lidské důstojnosti „odkazuje bezprostředně na zdroj morální závaznosti vůbec, tudíž na člověka jako subjekt zodpovědnosti, v němž nachází morální zákon personální reprezentaci, bez níž by neexistovala morálka, právo a ani jiné závaznosti.“ Respektování člověka jako účelu o sobě se proto přisuzuje funkce axiomu a nárok na respektování lidské důstojnosti se tak vyjímá z ostatních materiálních pravidel, norem, hodnot a právních dober, které se mohou navzájem zvažovat a dostávat do kolize; zatímco lidskou důstojnost nelze logicky dávat na misky zvažování, protože různé morální a právní akty vždy už respekt k lidské důstojnosti předpokládají.

Morální sebezákonodárství – 3 Důstojnost má stěžejní postavení v etice. Důstojností se označuje morální status člověka, jenž je způsobilý k morálnímu sebezákonodárství. Důstojnost tak vyjadřuje bezpodmínečný morální nárok. Morálně dobrým jednáním se označí jednání, jež vykazuje respekt a úctu k bytosti, která disponuje praktickým rozumem a autonomií (jedná se o způsobilost k svobodnému jednání a mravnímu sebeurčení s vlastní zodpovědností).

Hranice kategorických práv a povinností Ve vztahu k důstojnosti v pojetí I. Kanta platí okolnost, že kategoricky platí všechny povinnosti vůči člověku a že se musí kategoricky respektovat všechna práva člověka s tím, že nelze tyto povinnosti a práva zařazovat do procesu zvažování a že jsou tato práva nedotknutelná. Některé souvislosti s ochranou lidské důstojnosti mohou být „vnímány kolizně“, např. při naplnění skutkové podstaty pomluvy může být zvažováno právo na osobní čest a dobrou pověst, na straně druhé může být právo na svobodu projevu. Obě dvě základní (lidská) práva vyplývají z lidské důstojnosti a mají svůj nedotknutelný jádrový obsah, avšak nelze hovořit o aplikaci práva na svobodu projevu v případě porušení důstojnosti pomluvou. Obě zmíněná práva nejsou absolutní, mají své hranice. Práva nejsou v kolizi. V kolizi je spíše ten, kdo se dopouští pomluvy. Podobné „pnutí“ může nastat mezi v případě nutné obrany nepřestává platit právo na tělesnou nedotknutelnost a právo na život pachatele.

Kritérium morality Lidskou důstojností se označuje lidské bytí vůbec či specifická lidskost člověka a považuje se za shrnující základní kritérium lidského jednání. Na Kantův princip lidské důstojnosti nelze nahlížet jen jako na čistě formální kritérium, ale je možno a potřeba jej považovat za obsahové kritérium morálky. Aby se člověk mohl vůbec uskutečňovat jako člověk, aby byl vnímán lidský život jako hodnotný, a aby bylo pro lidské bytosti závazkem zpřítomňovat to, co je dobré a spravedlivé, zaměřuje se používání pojmu lidské důstojnosti na způsoby života, v nichž se důstojnost člověka zpřítomňuje či naplňuje ve své plnosti. Garance důstojnosti lidské bytosti vychází z bazálních funkčních podmínek bez nichž se nemůže rozvíjet svoboda jednání člověka jako subjektu. Garantují se tak různé roviny: existence, subjekt a příležitost.