Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)"— Transkript prezentace:

1 Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Pavel Seknička

2 Vztah morálky a etiky Morálku a etiku chápeme jako výpovědi zejména subjektivní povahy, které reflektují určitý světový názor a jeho filozofickou orientaci.

3 Základní pojmy Hospodářská etika – je relativně samostatná vědní disciplína filozofického charakteru, která zahrnuje normy, hodnoty a principy, které usměrňují ekonomickou (hospodářskou) činnost. Etika v podnikání – je relativně samostatný vědní obor filozofického charakteru, jež zahrnuje normy, hodnoty a principy, které usměrňují podnikatelskou činnost, resp. podnikání.

4 Vztah etiky a ekonomie Ekonomická racionalita
Ekonomické myšlení (obecná ekonomie, politická ekonomie) Etické myšlení (obecná etika, morální, praktická filozofie) Ekonomická racionalita Individuální a partikulární zájmy Racionalita: náklady versus výnosy zisk Etická racionalita Všeobecné a univerzální zájmy Racionalita: dobro versus zlo dobro

5 Ekonomická racionalita - dokonalá
Ekonomická racionalita jako dokonalá racionalita: „ Dokonale racionální jednotlivec má schopnost předjímat všechny myslitelné události a může optimálně volit mezi disponibilními možnostmi jednání, to vše během jediného okamžiku a bez jakýkoliv nákladů.“

6 Ekonomická racionalita - nedokonalá
Nedokonalou racionalitu zavedl do ekonomie Herbert Simon. Předpoklad individuální maximalizace užitku nahradil konceptem tzv. uspokojivého jednání. Podle něj si jednotlivci vytvářejí reálnou představu o úrovni užitku, na který mají nárok. Nedokonalá racionalita tak dává možnost hledat alternativní způsoby jednání, které se odlišují od rutinního jednání.

7 Porovnání faktických a hodnotových tvrzení (fakta versus hodnoty)
Faktická (skutková) tvrzení Hodnotová tvrzení Spory mohou být řešeny na základě faktů (důkazů) Relativně malé neshody Popisný: udat jak se věci mají Pravdivá nebo nepravdivá Nezávislá na hodnotových tvrzeních Pomoc při dosahování cílů Ne zrovna nejlepší způsob jak vyřešit neshody Relativně malá shoda Normativní: říci jak by věci měly být Nejsou pravdivé nebo nepravdivé Závisí na skutkových tvrzeních Pomáhají stanovit cíle

8 Vztah etiky a ekonomie Oblast konfliktů : mezi ziskem a dobrem
Vztahy mezi moderní ekonomií a morální (praktickou) filozofií, resp. etikou: ekonomické chování (jednání) a mravní city ekonomické uvažování a morální filozofie svoboda a důsledky (Sen, A.: Etika a ekonomie, Vyšehrad, Praha 2002)

9 Ekonomické chování a mravní city
Dva zdroje ekonomie: etický a inženýrský, Ekonomické chování a racionalita, Zájem společnosti a vlastní zájem (A. Smith: Bohatství národů)

10 Ekonomické uvažování a morální filozofie
Paretova optimalita a ekonomická efektivnost Užitek, Paretova optimalita a welfarismus Agenturní princip a blahobyt Úspěšnost, svoboda a práva

11 Svoboda a důsledky Rozpory a bezvýchodné situace Práva a následky
Etika a ekonomie

12 Vztah etika a podnikání
Oblast konfliktů: mezi ziskem a dobrem Vztah mezi podnikáním a etikou vztahy byznys, stát a společnost vztah vnitřní a vnější podnikavosti vztah podnikatel, podnikání, podnik

13 Vznik etiky v podnikání (hospodářské etiky)
Vznik etiky v podnikání a hospodářské etiky (Business Ethics) v 60. a 70. letech 20. století Teoretickým základem se stává spojení obecné etiky a obecné ekonomie Důležité jsou však i požadavky praxe, tj. klíčové zájmové skupiny v podnikání: - zákazníci (ochrana spotřebitele, odpovědnost producenta) – CSR, - zaměstnanci (odbory) – křesťanská sociální etika, - zaměstnavatelé, vlastníci, akcionáři – protestantská etika (kalvinismus, puritanismus).

14 Výzvy etiky v podnikání


Stáhnout ppt "Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)"

Podobné prezentace


Reklamy Google