Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
OCHRANA SPOTŘEBITELE V PRÁVU EU ČÁST 2 VŠFS Praha 2016.
Činnost Investiční kapitálové společnosti Komerční banky v Pelhřimově.
Pracovní právo. Pohovor
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Zákon na ochranu spotřebitele Výtah připravil Ing. Jan Weiser.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
ZÁRUČNÍ DOBA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Pojem přeměna obchodní společnosti
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Měnová soustava, měnová politika
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Příjmy z kapitálového majetku
31 Základní typy zdravotnických systémů
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Občanské soudní řízení I.
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Daň z příjmů právnických osob
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Makroekonomie E 7 - otázky.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Obecné výklady o důkazech
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zákon o obětech trestné činnosti
Transpozice evropské spotřebitelské legislativy a její vymahatelnost
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Jak můžeme bránit spotřebitele před nekalými praktikami na základě stávající legislativy Jak vymýtit nekalé praktiky při prodeji energií 11. prosince 2018.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Finanční arbitr 17. dubna 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Transkript prezentace:

Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov Ochrana spotřebitele Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov

Zákon o ochraně spotřebitele, 634/1992 Sb. je zákon, který zakotvuje rámec ochrany spotřebitelů, jakožto smluvní strany smluvních závazkových vztahů vzhledem k tomu si spotřebitelé zasluhují vyšší míru ochrany oproti druhé smluvní straně – podnikatelům či dodavatelům zboží a služeb další ochranu poskytují zákony jako je např. občanský zákoník, resp. nový občanský zákoník aj.

Na co si dát pozor? Nekalé obchodní praktiky - §4 Klamavé obchodní praktiky - §5 Agresivní obchodní praktiky - §5a Zákaz diskriminace spotřebitele - §6 Informace o ceně, označování prodávaných výrobků cenou - §12

§4 Nekalé obchodní praktiky (1) Obchodní praktika je nekalá, je-li jednání podnikatele vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit jeho rozhodování tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil. (2) Je-li obchodní praktika zaměřena na spotřebitele, kteří jsou z důvodu duševní nebo fyzické slabosti nebo věku zvlášť zranitelní, hodnotí se její nekalost z hlediska průměrného člena této skupiny; tím není dotčeno obvyklé reklamní přehánění. (3) Užívání nekalých obchodních praktik při nabízení nebo prodeji výrobků, při nabízení nebo poskytování služeb či práv se zakazuje. Nekalé jsou zejména klamavé a agresivní obchodní praktiky.

osobu spotřebitele je třeba chápat jako "průměrného spotřebitele", jako osobu průměrně rozumnou, která má dostatek informací a je v rozumné míře pozorná a opatrná s ohledem na sociální, kulturní a jazykové faktory je nutné se s poskytnutými informacemi opravdu seznámit, číst před podpisem smlouvy i obchodní podmínky, které jsou jejich součástí, sazebníky apod., nespoléhat se pouze na ústní informaci, která je následně neprokazatelná je-li obchodní praktika zaměřena na tzv. zranitelné osoby (například děti, senioři, nemocní a jiné osoby, které jsou z důvodu své duševní nebo fyzické slabosti či věku zvlášť zranitelné), hodnotí se nekalost z hlediska průměrného člena této skupiny, tedy přísněji - tím však není zakázáno obvyklé reklamní přehánění, které je tedy i ve vztahu k těmto skupinám povoleno

§5 Klamavé obchodní praktiky Obchodní praktika je klamavá a tím pádem zakázaná, pokud je při ní užit nepravdivý údaj, je-li důležitý údaj sice sám o sobě pravdivý, ale vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl užit, může uvést spotřebitele v omyl; "důležitým údajem" je například název, cena a povaha finanční služby, její označení a zvláštní pravidla užívání, možnosti reklamace apod.,

opomene-li podnikatel uvést důležitý údaj, jehož uvedení lze s přihlédnutím ke všem okolnostem (například s přihlédnutím k rozsahu dostupného reklamního prostoru či času) po podnikateli spravedlivě požadovat; za opomenutí se přitom považuje i to, je-li důležitý údaj uveden nesrozumitelně nebo nejednoznačně, vede-li způsob prezentace produktu k záměně s jinými produkty či podnikateli, jsou-li služby nabízeny způsobem porušujícím některá práva duševního vlastnictví, nedodržuje-li se jednoznačný závazek chování obsaženého v kodexu chování, k jehož dodržování se podnikatel zavázal.

Příklad Je nabízen produkt – služba s tím, že tato exkluzivní nabídka je k dostání (dostupná) pouze u nabízející společnosti. Ve skutečnosti jde o standardní produkt široce dostupný. Prodávající tvrdí, že jeho výrobku-službě bylo uděleno schválení, povolení, přestože tomu tak ve skutečnosti není nebo není vůbec v souladu podmínkami schválení či povolení.

§5a Agresivní obchodní praktiky Agresivní (tedy nekalou a zakázanou) obchodní praktikou se rozumí jednání, které s přihlédnutím ke všem okolnostem svým obtěžováním, donucováním nebo nepatřičným ovlivňováním výrazně zhoršuje možnost svobodného rozhodnutí spotřebitele.

Při posuzování, zda je obchodní praktika agresivní, se musí přihlížet v prvé řadě: k jejímu načasování, místu a době trvání, ke způsobu jednání, jeho výhružnosti či urážlivosti, k tomu, zda byla vědomě využita nepříznivá situace spotřebitele, k tomu, zda nebyly spotřebiteli dány nepřiměřené překážky pro uplatnění jeho práv, a  případně zda nedošlo k výhružce protiprávním jednáním.

Příklad Spotřebitel dostane vyrozumění (telefonické ,písemné), že je mezi možnými výherci vysoké částky peněz, pokud bude mezi prvními 50ti, kteří správně vyplní test. Přestože tuto podmínku spotřebitel splní, nevejde se do první „padesátky“. Prakticky se však toto oznámení objeví každému. Cenou útěchy je nabídka zboží, jehož nákupem bude zařazen do dalšího kola o atraktivní ceny.

§ 6 Zákaz diskriminace spotřebitele Prodávající nesmí při prodeji výrobků nebo poskytování služeb spotřebitele diskriminovat

Deset základních pravidel

Evropská komise, s cílem seznámit občany s jejich spotřebitelskými právy, zveřejnila "Deset základních pravidel"  ochrany spotřebitele v Evropské unii: 1.  Nakupujte co chcete, kde chcete 2.  Pokud je zboží vadné, vraťte ho 3.  Vysoké standardy v oblasti bezpečnosti potravin 4.  Informujte se o tom, co jíte 5.  Smlouvy musí být vůči zákazníkům férové 6.  Spotřebitelé mohou někdy měnit svá rozhodnutí 7.  Možnost jednoduššího porovnání cen 8.  Spotřebitelé nemají dostávat zavádějící informace 9.  Ochrana spotřebitele během dovolené 10. Účinné urovnávání přeshraničních sporů

Základní pravidla ochrany

1. Vadné zboží lze vždy vrátit 2. Spotřební zboží musí být bezpečné 3. Informace o potravinách musí být uvedeny na obalu 4. Smlouvy musí být čestné 5. Reklama musí být pravdivá 6. Některé obchody lze zrušit i bez důvodu 7. Spotřebitel na dovolené musí být zvlášť chráněn

Na koho se obrátit, když naletím?

Můžete se obrátit na centrálu společnosti, s níž máte daný smluvní vztah, ať už je to spořitelna, pojišťovna či banka. Dalšími institucemi jsou: ČNB Finanční arbitr Česká obchodní inspekce

V čem pomůže ČNB? ČNB řeší spory s institucemi, které přímo podléhají jejímu dohledu Jsou to: banky a pobočky zahraničních bank, spořitelní a úvěrní družstva, obchodníci s cennými papíry, investiční zprostředkovatelé, pojišťovny, penzijní fondy, pojišťovací zprostředkovatelé, samostatní likvidátoři pojistných událostí, směnárny.

Finanční arbitr řeší spory ohledně… platebních služeb a elektronických peněz, spotřebitelských úvěrů, kolektivního investování.

Česká obchodní inspekce se zabývá… Ochranou spotřebitele u subjektů, které sice na finančním trhu působí, avšak nepodléhají dohledu ČNB. Mezi tyto subjekty patří: leasingové společnosti, nebankovní poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, finanční poradci apod.