Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

OCHRANA SPOTŘEBITELE V PRÁVU EU ČÁST 2 VŠFS Praha 2016.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "OCHRANA SPOTŘEBITELE V PRÁVU EU ČÁST 2 VŠFS Praha 2016."— Transkript prezentace:

1 OCHRANA SPOTŘEBITELE V PRÁVU EU ČÁST 2 VŠFS Praha 2016

2 S LUŽBY PRO CESTOVÁNÍ Zdroje úpravy Směrnice Rady 90/314/EHS, o hotových programech na cesty, prázdniny a zájezdy; Občanský zákoník 89/2012 Sb. Přínosy pro spotřebitele povinnost písemné smlouvy se zákonnými náležitostmi; Povinnost uvádět konečnou cenu právo na odstoupení od smlouvy v případě dodatečného zvýšení cen o více než 8 %. povinné pojištění cestovních kanceláří.

3 Z ÁRUKY U SPOTŘEBNÍHO ZBOŽÍ Zdroje úpravy Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES, o určitých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk u spotřebního zboží; součást nového Občanského zákoníku (účinnost od 1.1.2014). Přínosy pro spotřebitele dvouletá doba pro uplatnění práv z rozporu s kupní smlouvou ; POZOR! Dvouletou dobu pro uplatnění rozporu s kupní smlouvou nelze ztotožňovat s dvouletou zárukou, jak ji známe v českém právu. minimálně jednoletá záruční lhůta na použité zboží; spotřebitel musí obdržet záruční list se srozumitelným vysvětlením poskytovaných záruk.

4 R EKLAMACE VAD V EU v celé EU právo reklamovat zboží u obchodníka, který mu toto zboží prodal spotřebitel nemá právo na tzv. „ eurozáruku “. místní pobočka prodejce v jiné zemi zástupce nepřijme reklamaci zboží zakoupeného v jiné zemi Unie výjimky - právo reklamovat vady auta autorizovaného servisu v jiném státě prodejce elektroniky - písemně sdělí, že daný výrobek lze reklamovat v pobočce jeho obchodu v jiné zemi. „Eurozáruka“ je tedy pouze smluvní.

5 R EKLAMACE VAD V EU - LHŮTA reklamace má být vyřízena v „přiměřené době“ lhůta mezi 4 až 6 týdny (u nás a na Slovensku je ze zákona max. délka na vyřízení reklamace 30 dní, v Polsku 14 dní) V některých zemích se lhůta pro uplatnění reklamace se neprodlužuje o dobu, po kterou byl výrobek v opravě Nutné náklady spojených s reklamací nemusí spotřebitel platit žádné náklady související s vyřízením reklamace nutno požádat o úhradu těchto nákladu prodávajícího požádejte.

6 SPORY ZE SPOTŘEBITELSKÝCH SMLUV (ROZHODČÍ ŘÍZENÍ – ALTERNATIVA K SOUDNÍMU ŘEŠENÍ SPORŮ) Směrnice ES 93/13 o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách Novelizace zákona o rozhodčím řízení 2012 Přenáší do práva ČR ustanovení na zvýšení ochrany spotřebitele jako strany sporu při mimosoudním rozhodování Spory v nichž je spotřebitel většinou žalovaným

7 SPECIFIKA ROZHODČÍHO ŘÍZENÍ VE SPOTŘEBITELSKÝCH SPORECH Písemnost a samostatnost rozhodčí doložky Informační povinnost při uzavírání smlouvy zvláštní náležitosti rozhodčí doložky Požadavky na osobu rozhodce (nezávislost) Povinné poučení v rozhodčím nálezu (RN) možnost rozšířeného soudního přezkumu RN (fakticky má funkci „odvolání“ k soudu) Odklad vykonatelnosti rozhodčího nálezu než soud přezkoumá

8 I NSTITUCE EU NA OCHRANU SPOTŘEBITELE 1989 Poradní rada spotřebitelů 1989 Komise pro ochranu spotřebitele a ochranu životního prostředí, GŘ pro ochranu životního prostředí, spotřebitele a jadernou bezpečnost 1995 - Spotřebitelský výbor – pomocný orgán Komise EU 1995 - GŘ XXIV – Generální ředitelství – politika na ochranu spotřebitele poradní výbory (1997 Úřad pro veterinární medicínu a potraviny – Dublin) Výkonná agentura pro zdraví a spotřebitele (EAHC), (2005) sídlo v Lucemburku.

9 E VROPSKÉ SPOTŘEBITELSKÉ CENTRUM poskytuje informace spotřebitelům o jejich právech na jednotném evropském trhu, ESC ČR – v rámci 30-členné sítě Evropských spotřebitelských center (ECC-Net). zvyšování důvěry k nakupování zboží a služeb v ČS právníci ESC bezplatně mimosoudní pomáhají s řešením přeshraničních sporu financuje Česká obchodní inspekce podněty prostřednictvím elektronického formuláře – www.evropskyspotrebitel.cz/stiznost, e-mailem na esc@coi.cz

10 K ONEC PREZENTACE

11


Stáhnout ppt "OCHRANA SPOTŘEBITELE V PRÁVU EU ČÁST 2 VŠFS Praha 2016."

Podobné prezentace


Reklamy Google