Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245."— Transkript prezentace:

1 Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13_C_03 Tematická oblast: Ekonomika dopravy Téma: Tržní ekonomika 1 Autor: Ing. Miroslav Vávra Datum vytvoření: září 2012

2 Anotace Metodický pokyn
Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace doplněné textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky, a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.

3 Tržní ekonomika Tržní mechanismus
Jde o ekonomiku založenou na fungování principu tržního mechanismu. Tržní mechanismus umožňuje výměnu zboží na trhu prostřednictvím jeho směny za peníze je založen na procesu vzájemného působení a ovlivňování poptávky, nabídky a ceny reguluje množství vyráběného a tím i spotřebovaného množství zboží v celém hospodářství.

4 Tržní ekonomika Výhody působení tržní ekonomiky:
uvádí do souladu nabídku a poptávku (plní základní funkci trhu) umožňuje rozvinutí efektivních výrob umožňuje maximální uspokojení potřeb společnosti vytváří tlak na zvyšování produktivity práce a efektivnosti výroby Nevýhody působení tržní ekonomiky: diferenciace výrobců (neefektivní v konkurenci neobstojí, efektivní naopak mohou rozšiřovat výrobu) sociální diferenciace mezi obyvatelstvem (nezaměstnanost, boj o pracovní místa) nezabezpečení rovnoměrného rozvoje všech oblastí výroby, útlum některých odvětví

5 Tržní ekonomika Tržní subjekty:
domácnosti: vystupují jako kupující výrobků a služeb i jako prodávající, neboť jsou vlastníky výrobních faktorů (práce, půda, kapitál) firmy: vystupují jako prodávající výrobků a služeb i jako nakupující výrobních faktorů stát: na trh vstupuje jako specifický subjekt trhu, aby ho ovlivnil. Vystupuje jako prodávající prostřednictvím státních firem a institucí (výrobky a služby), i jako kupující prostřednictvím státních zakázek. Trh je schopen dále ovlivnit prostřednictvím státních institucí a zákonodárstvím.

6 Tržní ekonomika Druhy trhů trh zboží trh výrobních faktorů
Zboží je statek nebo služba, které jsou určeny pro směnu na trhu. Aby byla možná jeho směna na trhu, musí mít určité vlastnosti. Ty se projevují v: užitné hodnotě (užitnosti): spočívá v jeho schopnosti uspokojovat lidské potřeby hodnotě zboží: vyjadřuje množství výrobních faktorů, které jsou ve zboží obsaženy směnné hodnotě zboží: udává poměr, ve kterém se směňuje jedno zboží za druhé. Směnná hodnota vyjádřená v penězích představuje cenu zboží. Trh výrobních faktorů představuje trhy práce, půdy a kapitálu. Zvláštní místo má trh, který se zabývá prodejem a koupí peněžních prostředků, který se nazývá finančním trhem.

7 Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.


Stáhnout ppt "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245."

Podobné prezentace


Reklamy Google