Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – dělení podle činnosti paměťové buňky.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Digitální učební materiál
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní ochrana občanů Ročník:1. a 2. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Jazykověda a její disciplíny
Digitální učební materiál
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – úvod, základní pojmy Ročník:3. Datum.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Exponenciální funkce a.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní vztahy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:srpen.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Mgr. Eva Plačková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Větná skladba, druhy vět z gramatického a komunikačního hlediska, stavba a tvorba komunikátu Téma: Syntax Ročník: 3. Datum vytvoření: Říjen 2013 Název: VY_32_INOVACE_12.3.16.CJL Anotace: Základní syntaktické pojmy, věta a souvětí, věta jednočlenná a dvojčlenná, výpověď a její realizace. Digitální učební materiál je určen pro žáky technických oborů. Výuka náročného tématu Syntax se stává názornější a přehlednější. Využití všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich aktivitu. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad a procvičování, nevyžaduje použití žádných pomůcek. Prezentace primárně slouží pro výklad a ověřování znalostí v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k opakování ke společné části maturitní zkoušky, případně k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Kontrolní otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

(Skladba) Věta a výpověď SYNTAX (Skladba) Věta a výpověď

Syntax nauka o mluvnické a významové stavbě věty a souvětí klasická syntax popisuje syntaktické vztahy a větné celky, charakterizuje typy vět a souvětí valenční syntax zkoumá proces tvoření věty, valence je schopnost slov vázat na sebe určité výrazy textová syntax zkoumá syntaktické prostředky výstavby textu jako celku

Věta je základní jednotkou souvislé řeči je slovním vyjádřením myšlenky je tvořena strukturou s přísudkem je významově ucelená je soustavou vztahů mezi větnými členy tvoří uzavřený zvukový celek graficky začíná velkým písmenem, končí interpunkčním znaménkem je nezakotvená v komunikační situaci

Věta je abstraktním modelem a formou slovního vyjádření obsahu věta jednoduchá je větný celek vyjadřující jednu myšlenku a obsahující jeden přísudek, holá věta jednoduchá obsahuje holý podmět a holý přísudek, rozvitá věta jednoduchá obsahuje rozvíjející větné členy souvětí je větný celek složený z dvou či více vět jednoduchých, vyjadřuje více myšlenek nebo myšlenku složitější

Věta věta jednočlenná je tvořena slovesným přísudkem, ke kterému nelze doplnit podmět (Ještě prší.), nebo přísudkem jmenným se sponou (Petrovi je smutno.) věta dvojčlenná má část podmětovou a přísudkovou, tedy základní syntaktickou dvojici (oba základní větné členy mohou být holé či rozvité), vztah mezi podmětovou a přísudkovou částí, který je vyjádřen shodou v osobě a čísle, nazýváme predikace

Věta dvojčlenná s všeobecným podmětem (Vědí to i ve škole.) s podmětem vyjádřeným jinak než podstatným jménem (Tvé ne mě nepřekvapilo.) s všeobecným podmětem (Vědí to i ve škole.) s nevyjádřeným podmětem (Sedí vzadu.) s přísudkem jmenným beze spony (Vstupné dobrovolné.) s přísudkem jmenným se sponou (Štěňata jsou hravá.) s přísudkem slovesným (Petr odchází.)

Výpověď je jednotka komunikace zakotvená v konkrétní komunikační situaci (pronesená nebo napsaná) je konkrétní realizací modelu, větného vzorce pojmenovává skutečnost je vyjádřena větou jednoduchou, souvětím nebo větným ekvivalentem vyjadřuje záměr mluvčího (oznámení, otázka, rozkaz, přání)

Výpověď větná výpověď je tvořena větou jednoduchou dvojčlennou nebo jednočlennou, souvětím souřadným nebo podřadným nevětná výpověď nemá formálně vyjádřený přísudek, známe kontext, např. holý větný člen – Praha, junior pas., větný ekvivalent – Bylo pěkné počasí? Ano. vyšším komunikačním celkem, který se skládá minimálně z jedné, nebo z více výpovědí, je promluva

Otázky Čím se zabývá klasická syntax? Čím je tvořena věta jednočlenná? Vysvětlete pojem predikace: Uveďte příklad nevětné výpovědi: Charakterizujte typy věty dvojčlenné z hlediska podmětu a přísudku: Kam půjde? Mluvili o tom v rádiu. Šaty jsou mi dobře. Jejich hurá bylo slyšet až sem.

Správné řešení klasická syntax popisuje syntaktické vztahy a větné celky, charakterizuje typy vět a souvětí věta jednočlenná je tvořena slovesným přísudkem, ke kterému nelze doplnit podmět, nebo přísudkem jmenným se sponou vztah mezi podmětem a přísudkem, shoda v osobě a čísle větný ekvivalent – Pozor! s nevyjádřeným podmětem, se všeobecným podmětem, s přísudkem jmenným se sponou, s podmětem vyjádřeným jinak než podstatným jménem

Použité zdroje MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 224 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-890. MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj! z českého jazyka. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2002. ISBN 80-862-8536-7.