Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Druhy vět Věty podle funkce
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Digitální učební materiál
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní ochrana občanů Ročník:1. a 2. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Digitální učební materiál
Věta.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Zvuková podoba věty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Digitální učební materiál
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Věty podle postoje mluvčího
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Exponenciální funkce a.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Skladba – věty podle modality
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní vztahy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:srpen.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Druhy vět Věty podle funkce
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Mgr. Eva Plačková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Větná skladba, druhy vět z gramatického a komunikačního hlediska, stavba a tvorba komunikátu Téma: Věty podle postoje mluvčího ke skutečnosti Ročník: 3. Datum vytvoření: Říjen 2013 Název: VY_32_INOVACE_12.3.20.CJL Anotace: Druhy vět podle modality, realizace věty oznamovací, tázací, přací, žádací a zvolací. Digitální učební materiál je určen pro žáky technických oborů. Výuka náročného tématu Syntax se stává názornější a přehlednější. Využití všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich aktivitu. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad a procvičování, nevyžaduje použití žádných pomůcek. Prezentace primárně slouží pro výklad a ověřování znalostí v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k opakování ke společné části maturitní zkoušky, případně k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Kontrolní otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

VĚTY PODLE POSTOJE MLUVČÍHO KE SKUTEČNOSTI (PODLE ZÁMĚRU MLUVČÍHO)

Věta oznamovací vyjadřuje oznámení, prosté sdělení, tvrzení, informaci ukončena tečkou intonace klesavá tvar slovesného přísudku ve způsobu oznamovacím nebo podmiňovacím Např.: Venku dnes prší. Přinesl jsem nákup.

Věta tázací vyjadřuje dotaz, otázku ukončena otazníkem intonace stoupavá, nebo stoupavě klesavá tvar slovesného přísudku ve způsobu oznamovacím nebo podmiňovacím

Typy věty tázací doplňovací otázka (odpověď doplňuje informaci, kterou neznáme): Kolik je hodin? Kdo tady byl? zjišťovací otázka (odpověď ano/ne): Půjdeš ven? Budete zítra doma? vylučovací otázka (dotaz na více možností, odpovídáme částí otázky): Půjdeme do divadla, nebo zůstaneme doma? řečnická otázka (nečekáme odpověď, významově oznamovací, formálně tázací): Mohl by o tomto faktu někdo pochybovat? rozvažovací otázka (ptáme se sami sebe, osobní nejistota mluvčího): Co jsem to udělal?

Věta žádací (rozkazovací) vyjadřuje žádost jako přímý rozkaz, zákaz nebo vybídnutí ukončena vykřičníkem při důrazném rozkazu (Ihned se vraťte!), nebo pokud je sloveso v jiném než rozkazovacím způsobu (Nekouřit!), v písmu obvykle tečkou (Zde nekuřte.) intonace klesavá nebo stoupavě klesavá tvar slovesného přísudku ve způsobu rozkazovacím, oznamovacím, v infinitivu Zavřete dveře. Dveře zavírat! Okamžitě zavřeš dveře!

Věta přací vyjadřuje přání nebo žádost, realizace nezávisí na autorovi ani adresátovi ukončena vykřičníkem intonace klesavá tvar slovesného přísudku ve způsobu oznamovacím nebo podmiňovacím Kéž by se brzy vrátili! Ať je krásné počasí!

Forma zvolací u všech typů vět, které vyjadřují citový vztah ukončena vykřičníkem, někdy otazníkem s vykřičníkem zesílená intonace, důraz Vy už jste tu zase?! (původně tázací) Jak je dnes krásně! (původně oznamovací)

Procvičování Doplňte za větami vhodné interpunkční znaménko a odůvodněte: Přijdete zítra Nepředbíhat Kéž by tu už byl Kdybyste alespoň nelhali Ať se vám daří Nevyklánět se z oken Přineste mi červené víno Je tu hrozná zima Rádi bychom věděli, kde jste byli Někdo je za dveřmi Ozvěte se brzy Kéž by se to tak nestalo Byl bych rád, kdybyste to vyřešil rychle Byl tu Pavel

Správné řešení Přijdete zítra.(?) Nepředbíhat! Kéž by tu už byl! Kdybyste alespoň nelhali! Ať se vám daří! Nevyklánět se z oken! Přineste mi červené víno. Je tu hrozná zima! Rádi bychom věděli, kde jste byli. Někdo je za dveřmi. Ozvěte se brzy. Kéž by se to tak nestalo! Byl bych rád, kdybyste to vyřešil rychle. Byl tu Pavel.(?)

Použité zdroje MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 224 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-890. MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj! z českého jazyka. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2002. ISBN 80-862-8536-7.