Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_04_SKLADBA – Věta jednoduchá – druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Věta jednoduchá – druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce Ročník: 9. ročník Klíčová slova: věta jednoduchá, věty oznamovací, rozkazovací, přací, tázací zjišťovací, tázací doplňovací, zvolací

2 ANOTACE Materiál slouží k upevnění znalostí z předešlých ročníků. Opakuje druhy vět podle funkce. Opakuje používání interpunkčních znamének.

3 Věta jednoduchá - druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce
SKLADBA Věta jednoduchá - druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce

4 Funkce vět a větných ekvivalentů
Každá jednotlivá výpověď (věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent) má svou určitou funkci: někomu něco oznamujeme, přikazujeme, někoho se na něco ptáme nebo něco si přejeme. K vyjádření těchto funkcí používáme určité prostředky. Výpovědi zvolací nemají vlastní formu. Jsou to věty oznamovací, tázací nebo přací, které jsou vysloveny vzrušeně se stoupavě klesavou melodií. Píšeme za nimi vykřičník.

5 Přehled některých základních prostředků pro vyjádření různých funkcí výpovědí:
SLOVESNÝ ZPŮSOB MELODIE SPECIÁLNÍ VÝRAZY - ZÁKLADNÍ SLOVOSLED KONCOVÉ ZNAMÉNKO oznamovací rozkazovací oznamovací rozkazovací podmiňovací stoupavě klesavá klesavá tečka tečka vykřičník

6 VÝPOVĚĎ SLOVESNÝ ZPŮSOB MELODIE SPECIÁLNÍ VÝRAZY - ZÁKLADNÍ SLOVOSLED KONCOVÉ ZNAMÉNKO tázací doplňovací tázací zjišťovací oznamovací oznamovací podmiňovací podmiňovací stoupavá stoupavě klesavá stoupavě klesavá tázací zájmena příslovce táz. zájm. n. přísl. na 1. místě sloveso na 1. místě otazník otazník

7 VÝPOVĚĎ SLOVESNÝ ZPŮSOB MELODIE SPECIÁLNÍ VÝRAZY ZÁKLADNÍ SLOVOSLED KONCOVÉ ZNAMÉNKO přací oznamovací podmiňovací rozkazovací stoupavě klesavá přací částice částice na 1. místě vykřičník tečka

8 Vedle těchto základních funkcí mají výpovědi i funkce zvláštní; vyjadřují např. obavu, výstrahu, prosbu apod. Také pro vyjádření těchto funkcí používáme ustálené formy, především různé částice, způsobová příslovce, slovesný způsob, v mluveném projevu větnou melodii, v psaném koncová znaménka. Tak např. námitku můžeme formulovat těmito různými způsoby: a) Ale vždyť on tomu vůbec nerozumí. On tomu přece vůbec nerozumí. Jenže on by tomu vůbec nerozuměl. (Částice ale vždyť/ přece/ jenže + oznamovací nebo podmiňovací způsob + stoupavě klesavá melodie.)

9 Copak on tomu někdy rozuměl
Copak on tomu někdy rozuměl? (Částice copak/ ale copak + forma zjišťovací otázky + klesavá melodie.) Jako by tomu někdy rozuměl! (Částice jako + podmiňovací způsob + klesavá melodie.) On a rozumět tomu? (Jméno + a + infinitiv + stoupavě klesavá nebo stoupavá melodie.)

10 Věta jednoduchá – druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce - procvičování
Podle funkce se věty dělí na: oznamovací rozkazovací přací tázací zjišťovací tázací doplňovací

11 Jak se nazývají věty, které pronášíme se silným citovým zabarvením?
věty zvolací Jak odpovídáme na věty tázací doplňovací? doplníme celou odpověď, nestačí ANO x NE př.: Co máš na svačinu? – Mám chleba s máslem a jablko.

12 Jak odpovídáme na věty tázací zjišťovací?
stačí odpověď ANO x NE př.: Máš svačinu? – Ano. Ne.

13 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google