Subjekty správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení neškolských příspěvkových organizací Pracovně právní oblast, oblast odměňování, organizační záležitosti.
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Celní správa České republiky Činnost Celní správy ČR při uplatňování mezinárodních sankci.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Pravomoci orgánů obcí dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Subjekty správy daní Petr Mrkývka. Subjekty správy daní  Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich.
Naplněnost Centrálního registru administrativních budov (CRAB) ÚŘAD PRO ZASTUPOVÁNÍ STÁTU VE VĚCECH MAJETKOVÝCH.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Bezpečnostní systém ČR
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Místní rozpočtové jednotky
Státní organizace.
Společné a koordinované politiky EU
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Název materiálu
eRecept – komunikace se základními registry
Ing. Veronika Doňarová – SOŠ a SOU Čakovice
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Katedra finančního práva a národního hospodářství
2. ČNB a její role v platebním styku.
Organizace veřejné správy blok č. 1
Správa sociálního zabezpečení
Právní dějiny na území Slovenska Ladislav Vojáček
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
STAVEBNÍ ZÁKON.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Subjekty správního řízení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Obsah veřejných rozpočtů III
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Daň z nemovitých věcí 28. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Subjekty správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc. Správní řízení II. Subjekty správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.

Subjekty správního řízení Hlavními subjekty správního řízení jsou Správní orgány Účastníci řízení Dále např. dotčené orgány, nadřízené orgány, dožádané orgány Tzv. „osoby zúčastněné na řízení “ - např. zástupci účastníků řízení, svědci, znalci, tlumočník, osoby, které předkládají listinu, zákonný zástupce mladistvého, orgán sociálně právní ochrany dětí

Správní orgány (§ 1 odst. 1) Orgány moci výkonné Orgány územních samosprávních celků Jiné orgány Právnické a fyzické osoby pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy

Ministerstva 1. Ministerstvo financí, 2. Ministerstvo zahraničních věcí, 3. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 4. Ministerstvo kultury, 5. Ministerstvo práce a sociálních věcí, 6. Ministerstvo zdravotnictví, 7. Ministerstvo spravedlnosti, 8. Ministerstvo vnitra, 9. Ministerstvo průmyslu a obchodu, 10. Ministerstvo pro místní rozvoj, 11. Ministerstvo zemědělství, 12. Ministerstvo obrany, 13. Ministerstvo dopravy, 14. Ministerstvo životního prostředí.

Další ústřední orgány státní správy 1. Český statistický úřad, 2. Český úřad zeměměřický a katastrální, 3. Český báňský úřad, 4. Úřad průmyslového vlastnictví, 5. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, 6. Správa státních hmotných rezerv, 7. Státní úřad pro jadernou bezpečnost,

8. Národní bezpečnostní úřad, 9. Energetický regulační úřad, 10 8. Národní bezpečnostní úřad, 9. Energetický regulační úřad, 10. Úřad vlády České republiky, 11. Český telekomunikační úřad, 12. Úřad pro ochranu osobních údajů, 13. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, 14. Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, 15. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, 16. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost.

Správní úřady s celostátní působností Státní energetická inspekce, Česká obchodní inspekce, Generální ředitelství cel, Česká školní inspekce, Český inspektorát lázní a zřídel, Puncovní úřad, Licenční úřad, Státní zemědělská a potravinářská inspekci, Státní veterinární správa, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Česká plemenářská inspekce, Český hydrometeorologický ústav

SÚ s regionální či místní úz.působností okresní správy sociálního zabezpečení, státní oblastní archivy, obvodní báňské úřady, krajské hygienické stanice, krajský hasičský záchranný sbor, finanční úřady, celní úřady

Veřejné sbory Ozbrojené i neozbrojené Např. Policie České republiky, Hasičský záchranný sbor České republiky, Celní správa České republiky, Vězeňská služba České republiky, Generální inspekce bezpečnostních sborů, Bezpečnostní informační služba a Úřad pro zahraniční styky a informace Vykonávají státní správu prostřednictvím orgánů, organizačních složek, příp. příslušníků jednajících za organizační složku veřejného sboru

Postavení správních orgánů příslušnost (věcná, funkční a místní), změny příslušnosti, spory o věcnou příslušnost, řízení před kolegiálním orgánem součinnost s Policií ČR vyloučení úředních osob z řízení

Věcná příslušnost Pojem Systematika právní úpravy Určení věcné příslušnosti (§ 10 SŘ) zákonem nebo na základě zákona Základní procesní podmínka Absolutní věcná nepříslušnost jako důvod nulity rozhodnutí

Místní příslušnost (§ 11 odst. 1) místem činnosti účastníka, místem, kde se nachází nemovitost, místem podnikání podnikající fyzické osoby, která je účastníkem řízení v řízeních týkajících se podnikatelské činnosti místem trvalého pobytu fyzické osoby místem sídla právnické osoby nebo její organizační složky Zvláštní zákony mohou stanovit jinak.

Funkční příslušnost určuje zvláštní zákon, nestanoví-li ji, uplatní se § 130 na úrovni obcí podle obecního zřízení: zvláštní orgány (§ 106), komise rady obce (§ 122 odst. 2, § 103 odst. 4 písm. c), obecní úřad (§ 109 odst. 3 písm. b), rada obce (např. § 102 odst. 2 písm. k), resp. starosta(§ 99 odst. 2) na úrovni kraje podle krajského zřízení: zvláštní orgány (§ 65), krajský úřad (§ 67) organizační součást správního orgánu 

Změny příslušnosti (§ 131) atrakce (odst. 1) - převzetí rozhodování nadřízeným orgánem v uvedených případech delegace (odst. 2 a 4) nadřízený správní orgán pověří jiný podřízený věcně příslušný správní orgán ve svém správním obvodu. postoupení věci z důvodu vhodnosti (odst. 5)

Vyloučení úředních osob Zásada nestrannosti (§ 7 odst. 1) Důvody vyloučení: § 14 odst. 1 - pochybnosti o nepodjatosti § 14 odst. 6 – účast úřední osoby na řízení v téže věci na jiném stupni Problém tzv. systémového rizika podjatosti a tzv. systémové podjatosti a jeho řešení (nový § 14 odst. 2)

Účastníci řízení Kdo může být účastníkem správního řízení (způsobilost být účastníkem řízení) Kdo a v jakém rozsahu má procesní způsobilost Práva a povinnosti účastníka řízení

Okruh účastníků řízení 1. osoby, o jejichž právech a povinnostech se v řízení rozhoduje (§ 27 odst. 1) 2. osoby, které mohou být rozhodnutím přímo dotčeny ve svých právech a povinnostech (§ 27 odst. 2) 3. osoby, o nichž to stanoví zvláštní zákon (§ 27 odst. 3) - Za účastníka bude v pochybnostech považován i ten, kdo tvrdí, že je účastníkem (§ 28 odst. 1) - Ve sporném řízení správním i vedlejší účastníci (§ 141 odst. 3)

Účastníkem řízení není Správní orgán, který provádí řízení a vydává rozhodnutí Správní orgán, jehož působnost souvisí s předmětem řízení, dotčené orgány (§ 136) - tzv. interesanti

Procesní způsobilost Způsobilost samostatně jednat v řízení před správním orgánem Každý je procesně způsobilý v tom rozsahu, v jakém mu zákon přiznává svéprávnost (§ 29 odst. 1) – fyzická osoba Právnická osoba má plnou procesní způsobilost, splývá u ní se způsobilostí být účastníkem řízení.

Jednání za právnickou osobu Podle § 30 činí za právnickou osobu procesní úkony ten, kdo je k tomu oprávněn v řízení před soudem podle zvláštního zákona (§ 21 o.s.ř.) V o.s.ř. samostatná (autonomní) úprava ve vztahu k úpravě v hmotném právu Koncept přímého jednání PO, nikoli zastupování podle § 31 SŘ Pravidla (současně může jednat jen jedna fyzická osoba, musí své oprávnění prokázat, nemůže jednat ten, kdo je ve střetu zájmů)

Zastupování (§ 31 a násl.) zákonný zástupce (§ 32 odst. 1) Opatrovník (§ 32 odst. 2) Zmocněnec (§ 33 a § 34) společný zmocněnec nebo společný zástupce ( § 35)

Procesní nástupnictví Správní řád výslovně neřeší Změna v osobě některého účastníka v důsledku univerzální nebo singulární sukcese. Předpokladem procesního nástupnictví je hmotněprávní právní nástupnictví. Případy: rozhodnutí in rem (§ 73 odst. 2) veřejná práva a povinnosti majetkového charakteru stanoví-li tak zákon (§ 33 a § 34 PZ)