Subjekty správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc. Správní řízení II. Subjekty správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Subjekty správního řízení Hlavními subjekty správního řízení jsou Správní orgány Účastníci řízení Dále např. dotčené orgány, nadřízené orgány, dožádané orgány Tzv. „osoby zúčastněné na řízení “ - např. zástupci účastníků řízení, svědci, znalci, tlumočník, osoby, které předkládají listinu, zákonný zástupce mladistvého, orgán sociálně právní ochrany dětí
Správní orgány (§ 1 odst. 1) Orgány moci výkonné Orgány územních samosprávních celků Jiné orgány Právnické a fyzické osoby pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy
Ministerstva 1. Ministerstvo financí, 2. Ministerstvo zahraničních věcí, 3. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 4. Ministerstvo kultury, 5. Ministerstvo práce a sociálních věcí, 6. Ministerstvo zdravotnictví, 7. Ministerstvo spravedlnosti, 8. Ministerstvo vnitra, 9. Ministerstvo průmyslu a obchodu, 10. Ministerstvo pro místní rozvoj, 11. Ministerstvo zemědělství, 12. Ministerstvo obrany, 13. Ministerstvo dopravy, 14. Ministerstvo životního prostředí.
Další ústřední orgány státní správy 1. Český statistický úřad, 2. Český úřad zeměměřický a katastrální, 3. Český báňský úřad, 4. Úřad průmyslového vlastnictví, 5. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, 6. Správa státních hmotných rezerv, 7. Státní úřad pro jadernou bezpečnost,
8. Národní bezpečnostní úřad, 9. Energetický regulační úřad, 10 8. Národní bezpečnostní úřad, 9. Energetický regulační úřad, 10. Úřad vlády České republiky, 11. Český telekomunikační úřad, 12. Úřad pro ochranu osobních údajů, 13. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, 14. Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, 15. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, 16. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost.
Správní úřady s celostátní působností Státní energetická inspekce, Česká obchodní inspekce, Generální ředitelství cel, Česká školní inspekce, Český inspektorát lázní a zřídel, Puncovní úřad, Licenční úřad, Státní zemědělská a potravinářská inspekci, Státní veterinární správa, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Česká plemenářská inspekce, Český hydrometeorologický ústav
SÚ s regionální či místní úz.působností okresní správy sociálního zabezpečení, státní oblastní archivy, obvodní báňské úřady, krajské hygienické stanice, krajský hasičský záchranný sbor, finanční úřady, celní úřady
Veřejné sbory Ozbrojené i neozbrojené Např. Policie České republiky, Hasičský záchranný sbor České republiky, Celní správa České republiky, Vězeňská služba České republiky, Generální inspekce bezpečnostních sborů, Bezpečnostní informační služba a Úřad pro zahraniční styky a informace Vykonávají státní správu prostřednictvím orgánů, organizačních složek, příp. příslušníků jednajících za organizační složku veřejného sboru
Postavení správních orgánů příslušnost (věcná, funkční a místní), změny příslušnosti, spory o věcnou příslušnost, řízení před kolegiálním orgánem součinnost s Policií ČR vyloučení úředních osob z řízení
Věcná příslušnost Pojem Systematika právní úpravy Určení věcné příslušnosti (§ 10 SŘ) zákonem nebo na základě zákona Základní procesní podmínka Absolutní věcná nepříslušnost jako důvod nulity rozhodnutí
Místní příslušnost (§ 11 odst. 1) místem činnosti účastníka, místem, kde se nachází nemovitost, místem podnikání podnikající fyzické osoby, která je účastníkem řízení v řízeních týkajících se podnikatelské činnosti místem trvalého pobytu fyzické osoby místem sídla právnické osoby nebo její organizační složky Zvláštní zákony mohou stanovit jinak.
Funkční příslušnost určuje zvláštní zákon, nestanoví-li ji, uplatní se § 130 na úrovni obcí podle obecního zřízení: zvláštní orgány (§ 106), komise rady obce (§ 122 odst. 2, § 103 odst. 4 písm. c), obecní úřad (§ 109 odst. 3 písm. b), rada obce (např. § 102 odst. 2 písm. k), resp. starosta(§ 99 odst. 2) na úrovni kraje podle krajského zřízení: zvláštní orgány (§ 65), krajský úřad (§ 67) organizační součást správního orgánu
Změny příslušnosti (§ 131) atrakce (odst. 1) - převzetí rozhodování nadřízeným orgánem v uvedených případech delegace (odst. 2 a 4) nadřízený správní orgán pověří jiný podřízený věcně příslušný správní orgán ve svém správním obvodu. postoupení věci z důvodu vhodnosti (odst. 5)
Vyloučení úředních osob Zásada nestrannosti (§ 7 odst. 1) Důvody vyloučení: § 14 odst. 1 - pochybnosti o nepodjatosti § 14 odst. 6 – účast úřední osoby na řízení v téže věci na jiném stupni Problém tzv. systémového rizika podjatosti a tzv. systémové podjatosti a jeho řešení (nový § 14 odst. 2)
Účastníci řízení Kdo může být účastníkem správního řízení (způsobilost být účastníkem řízení) Kdo a v jakém rozsahu má procesní způsobilost Práva a povinnosti účastníka řízení
Okruh účastníků řízení 1. osoby, o jejichž právech a povinnostech se v řízení rozhoduje (§ 27 odst. 1) 2. osoby, které mohou být rozhodnutím přímo dotčeny ve svých právech a povinnostech (§ 27 odst. 2) 3. osoby, o nichž to stanoví zvláštní zákon (§ 27 odst. 3) - Za účastníka bude v pochybnostech považován i ten, kdo tvrdí, že je účastníkem (§ 28 odst. 1) - Ve sporném řízení správním i vedlejší účastníci (§ 141 odst. 3)
Účastníkem řízení není Správní orgán, který provádí řízení a vydává rozhodnutí Správní orgán, jehož působnost souvisí s předmětem řízení, dotčené orgány (§ 136) - tzv. interesanti
Procesní způsobilost Způsobilost samostatně jednat v řízení před správním orgánem Každý je procesně způsobilý v tom rozsahu, v jakém mu zákon přiznává svéprávnost (§ 29 odst. 1) – fyzická osoba Právnická osoba má plnou procesní způsobilost, splývá u ní se způsobilostí být účastníkem řízení.
Jednání za právnickou osobu Podle § 30 činí za právnickou osobu procesní úkony ten, kdo je k tomu oprávněn v řízení před soudem podle zvláštního zákona (§ 21 o.s.ř.) V o.s.ř. samostatná (autonomní) úprava ve vztahu k úpravě v hmotném právu Koncept přímého jednání PO, nikoli zastupování podle § 31 SŘ Pravidla (současně může jednat jen jedna fyzická osoba, musí své oprávnění prokázat, nemůže jednat ten, kdo je ve střetu zájmů)
Zastupování (§ 31 a násl.) zákonný zástupce (§ 32 odst. 1) Opatrovník (§ 32 odst. 2) Zmocněnec (§ 33 a § 34) společný zmocněnec nebo společný zástupce ( § 35)
Procesní nástupnictví Správní řád výslovně neřeší Změna v osobě některého účastníka v důsledku univerzální nebo singulární sukcese. Předpokladem procesního nástupnictví je hmotněprávní právní nástupnictví. Případy: rozhodnutí in rem (§ 73 odst. 2) veřejná práva a povinnosti majetkového charakteru stanoví-li tak zákon (§ 33 a § 34 PZ)