Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Posilovače řízení Účel: Co nejvíce snížit ovládací sílu vykonanou řidičem na kola řízených náprav. Požadavky: Posilovače řízení jsou u některých kategorií vozidel předepsány legislativními požadavky (autobusy). Dalším legislativním požadavkem na posilovače řízení je, že musí být navrženy tak, aby i při jejich selhání zůstala zachována řiditelnost vozidla.
Posilovače řízení 1. Hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem Hlavní skupiny: o mechanická hřebenová převodka řízení o hydraulický pracovní válec s pracovním pístem o otočné šoupátko jako řídicí ventil o olejové čerpadlo, tlakový pojistný ventil, olejová nádržka
Posilovače řízení Popis činnosti: o Po natočení volantu vytvořená síla řízení přenáší přes zkrutnou tyč na pastorek řízení. To způsobí natočení otočného šoupátka proti ovládacímu pouzdru, které jej obklopuje. o Tím se změní vzájemná poloha řídicích štěrbin. Vtoková štěrbina se otevře pro přítok hydraulického oleje. Hydraulický olej od křídlového čerpadla teče vtokovou štěrbinou do spodní radiální drážky ovládacího pouzdra a je veden do odpovídajícího pracovního prostoru.
Posilovače řízení Popis činnosti: o Tlak kapaliny působí buď na pravé nebo levé straně pracovního válce a vytváří hydraulickou pomocnou sílu. Spolupůsobí s mechanicky přenášenou silou řízení pastorkem na ozubenou tyč. o Když se přestane volantem otáčet, zkrutná tyč a otočný šoupátkový ventil se vrátí do neutrální polohy. Řídicí štěrbina k pracovním prostorům se uzavře, vratná štěrbina se otevře. o Olej proudí od čerpadla přes řídicí ventil zpět do zásobní nádržky.
Posilovače řízení 2. Hydroelektrický posilovač řízení o Jedná se o elektronicky řízené hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem, u něhož je pomocná síla hydraulického posilovače ovlivněna výhradně rychlostí jízdy. o Při nízké rychlosti jízdy působí plná pomocná síla hřebenového řízení s hydraulickým posilovačem. Se vzrůstající rychlostí jízdy se tato pomocná síla postupně zmenšuje.
Posilovače řízení Konstrukce sestává z těchto částí: o elektronický rychloměr o řídicí jednotka o snímač natočení volantu o hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem o hydraulické olejové čerpadlo o olejová nádržka
Posilovače řízení Princip činnosti: o Při rychlostech pod 20 km/h zůstává magnetický ventil ovládaný řídicí jednotkou uzavřen. Se zvyšující se rychlostí se magnetický ventil postupně otevírá. o Pravý doraz při nízké rychlosti. Otáčí-li se hřídelí volantu ve směru hodinových ručiček, stlačí se přes zkrutnou tyč a na ní upevněnou páku pravý píst ventilu 6 dolů. Hydraulický olej proudí do pravého pracovního prostoru 12, působí na pracovní píst a posiluje tím řízení. o Zároveň olej proudí přes otevřený zpětný ventil 8 do prostorů 4 a 5.
Posilovače řízení o Pravý doraz při vyšší rychlosti. Magnetický ventil je zcela otevřen. Hydraulický olej teče z pracovního prostoru 12 přes otevřený zpětný ventil 8, škrticí místo 10 a magnetický ventil zpět. o Vzhledem k oleji, který proudí zpětným ventilem 8 a vzhledem ke škrticímu účinku škrticího místa 10 je tlak v prostoru 4 větší než v prostoru 5. Tím se páka pístu 6 tlačí nahoru a způsobuje vratný moment na zkrutnou tyč a hřídel řízení. o Snižuje se posilování řízení, řidič musí vyvíjet větší sílu, mluvíme o tom, že se více řídí přímo.
Posilovače řízení
Použitá literatura: o Školení pro pedagogy ŠKODA, BOSCH a SCANIA o Některé obrázky vlastní o Jan Z., Ždánský B., Čupera J., Automobily 1 Podvozky, ISBN: , 2.Vyd., Brno 2009 Gscheidle a kol., Tabulky pro automechanika, ISBN , vyd. Europa-Sobotales, Praha 2009, vyd.16, 496 s.