Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí souřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru Tesař RočníkIII. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku: říjen 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR
Anotace Cílem vyučovacího předmětu ČESKÝ JAZYK je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyk jako prostředek k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací. Cílem této prezentace je seznámit žáky se stavbou českých výpovědí, vést je k tomu, aby se zamýšleli nad jejich formální a významovou stránkou, aby pochopili jejich strukturu, osvojili si větná schémata, syntagmatická pravidla i zákonitosti výstavby textu a naučili se získané znalosti užívat ve své komunikaci. Tématem této prezentace je souvětí souřadné.
Souvětí souřadné
Jsou-li v souvětí alespoň dvě věty hlavní. Věty spojené v souvětí souřadném mohou být po stránce obsahové ve vzájemném poměru: a) slučovacím, b) stupňovacím, c) odporovacím, d) vylučovacím, e) příčinném, f) důsledkovém.
Slučovací poměr nejčastěji jsou připojeny spojovacími výrazy: a, i, nebo, či, ani, také, pak, potom nebo dvojitými spojovacími výrazy i-i, ani-ani, jednak-jednak, hned-hned, tu-tu Spojuje-li spojka a dva větné členy, dvě hlavní věty nebo dvě vedlejší v poměru slučovacím, čárku před ní nepíšeme: Zlatou olympijskou medaili získala Štěpánka Hilgertová a Jan Železný. Utábořili se na kopci a večer rozdělali oheň. Vložte kartu do štěrbiny v pravém horním rohu a potom zadejte kód PIN. Podívejme se na věc v historických souvislostech a pak mnohé pochopíme. Žije tam pár milých lidí a také pár mimořádných protivů. Čárku před spojkou a píšeme, spojuje-li dvě věty nebo dva větné členy v jiném poměru než slučovacím.
Stupňovací poměr Druhá věta zesiluje (stupňuje) obsah věty první. nejčastější spojky a spojovací výrazy jsou: ba, ba i, ba ani, ba dokonce, nejen-ale i, nejen- nýbrž i, a dokonce, a nadto, a k tomu, a navíc Uspořádali jsme reklamní kampaň, a dokonce jsme se dostali do místních novin. Neslyšel vůbec nic, a navíc měl oči zaslepené šátkem.
Odporovací poměr Obsah jedné věty odporuje obsahu druhé věty. spojovací výrazy: ale, avšak, však, leč, než, nýbrž, sice, a ne, a nikoliv, a Spojení v poměru odporovacím lze někdy rozpoznat podle toho, že se spojka a dá nahradit některou ze spojek odporovacích – ale, avšak, však: Snažil se, a neuspěl. Křídla nemají, a přece létají.
Vylučovací poměr Jedna věta vylučuje platnost druhé (jestliže platí A, nemůže platit B a naopak. spojovací výrazy: nebo, anebo, buď - nebo, buď - anebo, zda – či Buď přijdu do šesti hodin, nebo už mě nečekej.
Příčinný poměr důvodový, vysvětlovací Je mezi větami, jestliže druhá hlavní věta vyjadřuje příčinu, důvod nebo vysvětlení obsahu věty první. neboť, vždyť, totiž Někteří ptáci na podzim odlétají, neboť by u nás v zimě nenašli potravu. Krtky bychom neměli pronásledovat, vždyť jsou užiteční.
Důsledkový poměr Druhá věta vyjadřuje důsledek vyplývající z věty první. proto, a proto, tedy, a tedy, tudíž, a tudíž, tak, a tak Nedostali jsme zprávu včas, a proto jsme nemohli přijít. Tito nájemníci neplatí nájemné již několik let, a tak mají být vystěhováni.
Rozlište druh poměru mezi větami a doplňte čárky: a)Byla hrozná zima a proto se nikdo nekoupal. b)V televizi začal přenos hokejového utkání a tak jsem zůstal doma. c)Někteří zájemci se do sálu nedostali koncert byl totiž vyprodán. d)Sovy jsou užitečné neboť hubí myši. e)Hlemýžď leze pomalu a nechává za sebou slizovou pěšinku.
Řešení Rozlište druh poměru mezi větami a doplňte čárky: a)Byla hrozná zima, a proto se nikdo nekoupal. (důsledkový) b)V televizi začal přenos hokejového utkání, a tak jsem zůstal doma. (důsledkový) c)Někteří zájemci se do sálu nedostali, koncert byl totiž vyprodán. (příčinný) d)Sovy jsou užitečné, neboť hubí myši. (příčinný) e)Hlemýžď leze pomalu a nechává za sebou slizovou pěšinku. (slučovací)
Seznam zdrojů ČECHOVÁ, Marie. Český jazyk pro 3. ročník středních odborných škol. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 207 s. ISBN SVOBODOVÁ, Jana. Průvodce českou interpunkcí. Vyd. 1. Česká republika: Vade mecum bohemiae, 2003, 133 s. ISBN X.