Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_14_SKLADBA – Souvětí podřadné – vedlejší věty příslovečné (příčinné, účelové, podmínkové, přípustkové) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty příslovečné (příčinné, účelové, podmínkové, přípustkové) Ročník: 9. ročník Klíčová slova: souvětí podřadné, příslovečné určení příčiny, účelu, podmínky, přípustky, vedlejší věta příslovečná příčinná, účelová, podmínková, přípustková

2 ANOTACE Materiál slouží k opakování o vedlejší větě příslovečné příčinné, účelové, podmínkové, přípustkové, formou skupinové práce si žáci zopakované učivo procvičují na pracovních listech, které jsou v archivu autora.

3 SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty příslovečné
(příčinné, účelové, podmínkové, přípustkové)

4 Otázky na úvod Na příslovečné určení příčiny se ptáme?
proč, z jaké příčiny Na příslovečné určení účelu se ptáme? proč, za jakým účelem Na příslovečné určení podmínky se ptáme? proč, za jaké podmínky Na příslovečné určení přípustky se ptáme? i v jakém případě, i přes jakou skutečnost

5 Vedlejší věty příslovečné:
Vyjadřují příslovečné určení z věty řídící. Ptáme se vždy větou řídící a otázkami … Druhy: příčinné účelové podmínkové přípustkové  proč, z jaké příčiny proč, za jakým účelem proč, za jaké podmínky i v jakém případě, i přes jakou skutečnost

6 př. : Pozorovali jsme hvězdy, protože byla jasná noc
př.: Pozorovali jsme hvězdy, protože byla jasná noc. Pospěš si, aby ti neujel autobus. Jestliže nepřijdeš, sním to sama. Přestože pršelo, na výlet jsme odjeli. 1VH 2VV – př. příčinná 1VH 2VV – př. účelová 1VV – př. podmínková 2VH 1VV – př. přípustková 2VH

7 Uvození VV příslovečných:
příčinné protože, poněvadž, jelikož, že účelové aby podmínkové jestliže, –li, když, kdyby přípustkové ač, ačkoli, třebaže, přestože, i když, i kdyby

8 1. Když dostaneš z nějakého předmětu špatnou známku,
ČJ7, str. 112, Test: 1. Když dostaneš z nějakého předmětu špatnou známku, a) začneš se hned učit, aby sis ji opravil; b) bojíš se to oznámit rodičům; c) je ti to jedno. Jestliže ti přítel půjčí nějaký drahý předmět, jsi opatrný, abys ho nepoškodil; b) chceš toho maximálně využít; c) řekneš si „z cizího krev neteče“ a je ti lhostejné, když ho poškodíš. 5 10 0 10 5 0

9 3. Kdybys sám dostal drahý předmět, např. videokameru,
a) klidně bys ho komukoliv půjčil; b) rozmýšlel by ses, jestli ho vůbec někomu půjčíš; c) nikdy bys ho nepůjčil ze strachu, že se rozbije. 4. Přijde-li na návštěvu spolužák nebo spolužačka, jsi rád a přemýšlíš, čím bys ho (ji) pohostil; b) jsi rád (ráda), ale raději chodíš na návštěvu sám (sama), abys nemusel nic uklízet; c) jsi překvapený (překvapená), protože zásadně nikoho na návštěvu nezveš. 0 5 10 0 5 10

10 5. Když hrozí ve škole písemná práce, a) jsi klidný (klidná), ale snažíš se opakovat; b) nikdy si nic neopakuješ, protože si myslíš, že opíšeš všechno, co nebudeš umět; c) vždycky se bojíš a učíš se. 5 0 10

11 Hodnocení: 50 – 35: Jsi velice svědomitý (svědomitá), ale musíš se naučit být sebejistější a zbavit se zbytečné trémy. 35 – 20: Jsi klidný (klidná), ale jednáš víc rozumově než citově. 20 – 0: Nejsi příliš zodpovědný (zodpovědná), přátelé tě mají možná rádi, ale ty je někdy až moc využíváš a mohl (mohla) bys na to doplatit.

12 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN Archiv autora.


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google