Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_19_SKLADBA – Větné členy – Větné členy holé, rozvité, souřadně spojené Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Větné členy – Větné členy holé, rozvité, souřadně spojené Ročník: 9. ročník Klíčová slova: větný člen holý, rozvitý, několikanásobný, souřadné spojení, sloveso způsobové, sloveso fázové

2 ANOTACE Při jazykových rozborech se žáci seznamují s větnými členy holými, rozvitými a několikanásobnými. Materiál slouží k ucelenému přehledu o těchto větných členech. Pracovní listy používají k procvičování učiva.

3 Větné členy – Větné členy holé, rozvité, souřadně spojené
SKLADBA Větné členy – Větné členy holé, rozvité, souřadně spojené

4 Větné členy HOLÝ složený slovesný tvar ve funkci přísudku
př.: byl bych přišel sloveso zvratné spojení slovesa způsobového nebo fázového a infinitivu plnovýznamového slovesa ve funkci přísudku přísudek jmenný se sponou př.: je veselý, byl by ospalý předložkový pád př.: pro Petra, ze dveří, mimo cestu př.: smějeme se př.: můžete přijít, začali jsme utíkat

5 ROZVITÝ je spojení členů, z nichž jeden je závislý a zároveň blíže určuje člen řídící vztah mezi oběma členy nelze obrátit závislý člen může být sám dále rozvit mohou tak vznikat řetězce členů př.: Tomáš chytil rybu v tůni Náš vytvořené potůčkem

6 NĚKOLIKANÁSOBNÝ na základě vztahu souřadnosti mohou vznikat zmnožené větné členy jednotlivé složky mají funkci stejného větného členu mohou být ve vztahu: slučovacím stupňovacím odporovacím vylučovacím příčinném důsledkovém

7 jednotlivé členy se oddělují čárkami, pokud nejsou spojeny spojkami a, i, ani ve významu slučovacím
čárka se také nepíše, jestliže jsou členy spojeny spojkami nebo, či a vyjadřují jen různé možnosti, ne důrazné vyloučení užijeme-li dvojitý význam (ani – ani), členy se také oddělují čárkou

8 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN SOUKAL, Josef. Metodická příručka k čítankám pro 6. – 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ, a. s., 2002, ISBN Pracovní listy – archiv autora.


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google