Několikanásobné větné členy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Stavba textová Souvětí souřadné.
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Neohebné slovní druhy.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Souvětí souřadné (parataktické)
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Spojky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_366_Čárka před spojkou a AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK,
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
holé, rozvité, několikanásobné
Formální skladební vztahy
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Spojky Spojky spojují věty nebo slova. Označujeme je číslem 8.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
Spojky.
Rozvíjející větné členy
AUTOR: Mgr. Marta Severová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Několikanásobné větné členy Významový poměr mezi jednotlivými složkami v několikanásobném větném členu 8. ročník

Několikanásobný větný člen je tvořen souřadným spojením alespoň dvou výrazů, které spolu nějak souvisejí a mají stejnou platnost jako větný člen.

Radosti i malé starosti Náš Petr a sousedův Pavlík Jakákoliv složka několikanásobného větného členu může být dále rozvita: Radosti i starosti Radosti i malé starosti Petr a Pavlík Petr a sousedův Pavlík Náš Petr a sousedův Pavlík

Složky několikanásobného větného členu jsou od sebe odděleny čárkami Složky několikanásobného větného členu jsou od sebe odděleny čárkami. Jsou k sobě buď prostě přiřazeny, nebo se souvislost mezi nimi vyjadřuje spojkami.

Mezi složkami v několikanásobném větném členu může být různý významový poměr : SLUČOVACÍ STUPŇOVACÍ ODPOROVACÍ VYLUČOVACÍ DŮSLEDKOVÝ

Poměr slučovací : a, i, ani, ani – ani, jednak – jednak,… Na stole ležely talíře a příbory. Monika ani Jana nic nenamítaly. Psík radostně, spokojeně poskakoval po zahradě.

Poměr stupňovací : ba, dokonce i, nejen-ale i, nejen-nýbrž i... Oba pracovali vesele, dokonce s radostí. Letadlem se bojí často nejen děti, nýbrž i dospělí. Po dobu jejich dohadování, ba spíše hádání mlčky seděl.

Poměr odporovací : ale, avšak, nýbrž, leč, zato… Stručně, ale výstižně o všem promluvil. Nemluvil s Janou, ale s Martinem. Byl to tichý, avšak milý člověk.

Poměr vylučovací : nebo, anebo, či, buď-nebo, buď- anebo… Zítra bude buď pršet, nebo svítit sluníčko. Narodil se chlapec, nebo děvčátko? V zimě nosím kabát nebo bundu.(Mohou-li platit obě možnosti, čárka se nepíše.)

Poměr důsledkový : proto, a proto, tedy, a tedy, tudíž, a tudíž… Péči potřebují všechny živé bytosti, tudíž i zvířata. Mluvil rychle, a tedy nesrozumitelně. Je to drahá, a proto nevhodná věc pro náš nákup.

Použitá literatura: V. Styblík a kol.: Český jazyk pro 8. ročník ZŠ a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií B. Havránek, A. Jedlička : Stručná mluvnice česká