Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu"— Transkript prezentace:

1 Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM  Drahomír Havlíček Název DUM  Konektory Kód DUM VY_32_INOVACE_ Datum vytvoření   Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Základní vlastnosti textu Výstup ŠVP  Žák definuje pojem koherence textu a její prostředky. Anotace DUM  Konektory jako základní prostředky textové návaznosti. Jejich druhy a užití v textu. Metodický popis Prezentace určená jako podpora výkladu o prostředcích textové návaznosti. Může sloužit i jako podklad samostudia žáků. Hodnocení  Prezentace se osvědčila, žáci na konci hodiny vysvětlili podstatu konektorů, jejich funkci v textu a jejich druhy. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

2 Konektory

3 Podstata konektorů a jejich funkce
konektory = jazykové prostředky sloužící k vytváření textové návaznosti funkce konektorů - navazovací

4 Druhy konektorů připojovací tvaroslovné skladební

5 Připojovací konektory
nejčastěji spojovací výrazy spojky a některá příslovce někdy i částice spojení částí textu přes hranice sousedních výpovědí i rozsáhlejších částí textu

6 Vyjádření významových vztahů
odporovací vysvětlovací důsledkový slučovací příčinný/důvodový stupňovací vylučovací

7 Příklady Novým přírůstkem naší chovné stanice se stal
sameček Noe z Indie. Má prvotřídní rodokmen. Navíc si ho naše fenky okamžitě zamilovaly. Na návštěvníky naší výletní lodi čeká zajímavé překvapení. Lodní kuchař jim totiž přímo na palubě připraví svoji specialitu. Moje úsudky nejsou vždy spolehlivé. Jsem již několik let mimo praxi. Proto mne potěší, když máte stejný názor.

8 Tvaroslovné konektory
slovesné a pádové koncovky koncovky ukazující na skutečnost, že je výpověď součástí kontextu souvislost s tím, jak jsou v průběhu jazykového projevu opakovaně pojmenovávány tytéž nebo různé osoby, věci, vlastnosti…

9 Příklady Tři dívky se sešly na náměstí. Nejmladší byla
Amélie. Nejstarší pak měla již 18 let – byla to Rút. Ta prostřední přišla nejpozději.

10 Skladební konektory nejčastěji kontextově podmíněné nevyjádření
(vypuštění) větného členu nebo jeho části = elipsa

11 Příklady Oba muži byli stejně staří. Jeden (muž) však
na svůj věk zdaleka nevypadal. Ten druhý (muž) naopak vypadal o několik let starší. Jeli jsme opět na dovolenou. A s námi (jeli) i naši sousedé Mařánkovi. Cesta byl dlouhá. Klikatila se (cesta) horskými hřebeny.

12 Seznam použitých zdrojů:
KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 285 s. ISBN MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN


Stáhnout ppt "Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google