Digitální učební materiál Autor: Mgr. Lenka Dvořáková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Tvoření slov, stylové rozvrstvení a obohacování slovní zásoby Téma: Slovo a jeho význam Ročník: 1. – 4. Datum vytvoření: říjen 2013 Název: VY_32_INOVACE_11.3.03.CJL Anotace: Významové vztahy mezi slovy – nadřazenost, podřazenost a souřadnost, slova s širším a užším významem, významové řady slov. Digitální učební materiál je určen pro žáky technických oborů. Výuka tématu Slovní zásoba a tvoření slov se stává názornější a přehlednější.V digitální podobě je možné využít struktury Smart Artu nejen k výkladu, ale i k interaktivnímu ověření znalostí žáků. Využití všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich aktivitu. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Při závěrečném opakování je použito animací. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad a ověřování znalostí v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k opakování ke společné části maturitní zkoušky, případně k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Kontrolní otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.
Slovo a jeho význam Významové vztahy mezi slovy
Slova nadřazená a podřazená slova nadřazená neboli hyperonyma jsou slova, která svým obecným významem zahrnují významy všech podřazených slov např. sport – tenis, volejbal, kopaná zvíře – pes, kočka, husa slova podřazená neboli hyponyma jsou slova významově podřazená slovům nadřazeným např. tenis, volejbal, kopaná – sport pes, kočka, husa – zvíře
Slova souřadná např. tenis = volejbal = kopaná = hokej slova souřadná neboli kohyponyma jsou slova významově rovnocenná, v jedné řadě, mají stejné slovo nadřazené např. tenis = volejbal = kopaná = hokej pes = kočka = husa = králík kopretina = tulipán = růže = sněženka
TENIS, VOLEJBAL, KOPANÁ, PLAVÁNÍ, CYKLISTIKA = SPORT slovo nadřazené TENIS slovo podřazené KOPANÁ PLAVÁNÍ TENIS, VOLEJBAL, KOPANÁ, PLAVÁNÍ, CYKLISTIKA = slova souřadná VOLEJBAL CYKLISTIKA
Slova s širším a užším významem Slova s širším významem např. had – je slovo s širším významem, protože hadem může být zmije, užovka, slepýš, atd. Slova s užším významem např. zmije - je slovo s užším významem, protože každá zmije je hadem, každý had není zmijí
Významové řady slov podle významu slov nebo výrazů můžeme tvořit významové řady se stále širším významem nebo naopak významová řada se stále širším významem: např. – zmije černá, zmije, had, plaz významová řada se stále užším významem: např. – tiskovina, noviny, deník, MF Dnes
Kontrolní cvičení 1. K uvedeným slovům uveď příklady slov s užším významem: přežvýkavec, automobil, tekutina, tiskovina. 2. K uvedeným slovům uveď příklady slov s širším významem: zlato, štika, podstatné jméno, žito, tramvaj. 3. Sestavte významové řady se stále širším významem těchto slov: umělec, Pablo Picasso, malíř, španělský malíř; automobil, osobní automobil, dopravní prostředek, vozidlo; svátek, Boží hod, vánoční svátky.
Správné řešení 1. přežvýkavec - např. lama, kráva, jelen, koza, ovce, antilopa, atd.; automobil - např. nákladní automobil, osobní automobil, Škoda, Mercedes, Opel, atd.; tekutina – např. voda, olej, limonáda, mléko, atd.; tiskovina – např. noviny, časopisy, magazíny, letáky, atd.; 2. zlato – kov; štika – ryba; podstatné jméno – druh slova; žito – obilnina; tramvaj – dopravní prostředek; 3. Pablo Picasso, španělský malíř, malíř, umělec; osobní automobil, automobil, dopravní prostředek, vozidlo; Boží hod, vánoční svátky, svátky;
Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 224 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-890. MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793. MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. HLAVSA, Zdeněk. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 279 s. ISBN 80-859-3786-7. Slovník českých synonym a antonym. 1. vyd. Brno: Lingea, 2007, 573 s. ISBN 978-80-87062-09-8. BARTÁK, Matěj et al. Nový slovník cizích slov pro 21. století. 1. vyd. Praha: Plot, 2008, 367 s. ISBN 978-80-86523-89-7. FILIPEC, Josef et al. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. 4. vyd. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 80-200-1347-4.