VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Advertisements

Změň, co změnit můžeš, ostatní nech být..
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Noc pát‘áků Michaela Stryjová.
Stavba textová Souvětí souřadné.
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Mgr. Michal Oblouk PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ. PŘÍMÁ ŘEČ reprodukuje to, co n ě kdo ř ekl nebo si myslel, p ř ímo, doslova obsahuje č asto oslovení osoby, ke.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – souvětí souřadné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Souvětí souřadné (parataktické)
Spojky.
M a y a A n g e l a a j e j í m o u d r á s l o v a K l i k e j.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Mgr. Michal Oblouk.  v ě ta, která je tvo ř ena jednou skladební dvojicí  obsahuje jedno sloveso v ur č itém tvaru = jeden p ř ísudek Na nádra ž í p.
Skladba souvětí.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
Jaroslav Pech SCHŮZKY S ČEŠTINOU aneb HEZKY ČESKY Kapitola 13. Schůzka se souvětím.
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_19 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Významový poměr Autor Fulínová Šárka.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí souřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Spojky Spojky spojují věty nebo slova. Označujeme je číslem 8.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
3.Prezentace 9.tř..
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_16 poměr stupňovací
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Urči významový poměr Buď bude hezky, nebo bude pršet. slučovací odporovací vylučovací.
Jazyk a jazyková komunikace
Souvětí souřadné.
Spojky.
významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami
Transkript prezentace:

VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI Mgr. Michal Oblouk

POMĚR SLUČOVACÍ + věty jsou významově i mluvnicky rovnocenné, vyjadřují sounáležitost před spojkami A, I, ANI, NEBO nepíšeme čárku jestliže jsou spojovací výrazy dvojdílné, čárkou je oddělujeme A, I, ANI, NEBO, TAKÉ, TÉŽ, (A) PAK, (A) POTOM, PŘITOM, ROVNĚŽ, (A) NAKONEC, JEDNAK – JEDNAK, ANI – ANI, I – I, HNED – HNED, TU – TU, DÍLEM – DÍLEM, ZČÁSTI – ZČÁSTI

SLUČOVACÍ POMĚR Nezaváhala ani na chvíli a rychle mi podala ruku. Studoval jazyky i četl knihy. Nakonec jsme nelyžovali ani nebruslili. Něco si ušiji nebo upletu. Ráda si přečtu hezkou knihu, také se ráda podívám na dobrý film. Souhlasím s tebou, též to podepíšu. Sbalím si věci, pak půjdu na autobus. Jednak se mi tam nechtělo, jednak jsem neměl čas. Ani nenapsal, ani se neozval.

POMĚR STUPŇOVACÍ druhá věta zesiluje, stupňuje obsah první věty před spojkou A píšeme čárku BA, DOKONCE, BA I, DOKONCE I, BA ANI, PŘÍMO, NADTO, A JEŠTĚ, A HLAVNĚ, A PŘEDEVŠÍM, NEJEN – ALE, NEJEN (ŽE) – NÝBRŽ (I), NEJEN – ALE DOKONCE (I), NEJEN (ŽE) – ALE (I), NEJEN – I, NEJEN – NÝBRŽ NAOPAK

STUPŇOVACÍ POMĚR Prolezli jsme celý hrad, ba do sklepení jsme nahlédli. Honza dobře recitoval, dokonce hrál amatérské divadlo. Slunce svítilo, ba i krásně hřálo. Přestala se stydět, dokonce se i rozpovídala. Před tvým příjezdem jsem nejen nakoupila, ale i uvařila. Tajemný příběh slyšel nejen od strýce, nýbrž ho i četl. Mladík se na mě nejen usmál, ale dokonce mě pustil sednout. Nepozdravil, a ještě byl nepříjemný. Nepomohli nám, a dokonce lhostejně odešli.

POMĚR ODPOROVACÍ X obsahy vět si navzájem odporují, jsou v rozporu, obsah druhé věty omezuje obsah první věty před spojkou A píšeme čárku ALE, AVŠAK, VŠAK, NÝBRŽ, NAOPAK, JENŽE, LEČ, NICMÉNĚ, ZATO, JENOMŽE, SICE – ALE, ALE ZATO, ZATO VŠAK, ALE TAKÉ, TAKÉ VŠAK, ALE ANI, JISTĚ – ALE PŘECE JEN

ODPOROVACÍ POMĚR V pondělí jsme šli na výstavu, ale měli zavřeno. Začátek byl v osm hodin, avšak to nám nikdo neřekl. Udělal to správně, nepovedlo se mu to však včas dokončit. Není to chvályhodné, nýbrž je to trestuhodné. Nezlobím se, naopak jsem velmi příjemně překvapený. Vařili jsme guláš, jenže jsme ho připálili. Sice měl z pozvání radost, ale odmítl přijít. Čekali jsme na něj, a on se ani neozval.

POMĚR VYLUČOVACÍ ~ obsahy vět se navzájem vylučují – jestliže platí obsah jedné věty, neplatí obsah druhé věty jestliže se obsahy vět výrazně nevylučují, nabízejí se jako možná eventualita, čárku před spojkami NEBO, ANEBO, ČI nepíšeme NEBO, ANEBO, ČI, JINAK, BUĎ – NEBO, BUĎ – ANEBO, ZDALI – ČI, AŤ – ČI, AŤSI - NEBO

VYLUČOVACÍ POMĚR Jdi domů, nebo se rodiče budou zlobit. Přijď hned, anebo už nechoď vůbec. Buď moji zprávu nedostal, nebo onemocněl. Buď přijmete naše pravidla hry, anebo hrajte s někým jiným. Být, či nebýt?

NEBOŤ, VŽDYŤ, TOTIŽ, VŠAK TAKÉ POMĚR PŘÍČINNÝ → důvodový, vysvětlovací druhá věta vyjadřuje příčinu, důvod nebo vysvětlení obsahu první věty – co je důležité pro pochopení obsahu první věty NEBOŤ, VŽDYŤ, TOTIŽ, VŠAK TAKÉ

PŘÍČINNÝ POMĚR Všichni spali, neboť byli po náročném výstupu unaveni. Nekřič, vždyť už běžím. Neslyšel jsem zvonek, byl jsem totiž v koupelně. Nerozčiluj se, však také nejásám.

PROTO, A PROTO, TUDÍŽ, A TUDÍŽ, TEDY, A TEDY, A TAK POMĚR DŮSLEDKOVÝ ← druhá věta vyjadřuje důsledek – to, co vyplývá z obsahu první věty před spojkou A píšeme čárku PROTO, A PROTO, TUDÍŽ, A TUDÍŽ, TEDY, A TEDY, A TAK

DŮSLEDKOVÝ POMĚR Zítra se vrátí maminka z lázní, proto dnes musíme uklízet. Bojím se o tebe, a proto tu raději zůstanu s tebou. Uvolnila se místa, a tudíž si jdeme sednout. Moc zlobila, nic tedy nedostane. Děti už nemohly, a tedy jsme nešli dál. Slíbila polepšení, a tak se už na ni nezlobte.