Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor právní a legislativní Seminář pro starosty obcí Plzeňského kraje Úvod do územní správy a samosprávy Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor právní a legislativní
Základní právní předpisy vztahující se k činnosti obcí Ústava České republiky č. 1/1993 Sb. Územní samospráva čl. 99 – 105 (stát je členěn na obce, obce mají právo na samosprávu, zastupitelstvo a jeho působnost) Zák. č. 128/2000 Sb., o obcích Zák. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Zák. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě Zák. č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek Zák. č. 36/1960 Sb., o územní členění státu 8.1.2019
Orgány obce Zastupitelstvo obce Rada obce Starosta obce Zvláštní orgány obce 8.1.2019
Působnost obce Samostatná působnost obce Přenesená působnost obce Jedná se o spravování svých vlastních záležitostí obce. Přenesená působnost obce Jedná se o výkon státní správy, který na obec přenáší zákon. Pravidlo § 8 zákona o obcích: „Pokud zvláštní zákon upravuje působnost obcí a nestanoví, že jde o přenesenou působnost obce, platí, že jde vždy o samostatnou působnost.“ Důležité rozlišovat, odlišné jednání a právní následky. 8.1.2019
Náležitosti písemností dle působnosti § 111 zákona o obcích: (1) Všechny písemnosti vyhotovené orgánem obce v samostatné působnosti obce se v záhlaví označují uvedením slova "obec" („město“, „městys“) a názvem obce, městyse nebo města s uvedením orgánu, který písemnost vyhotovil. (2) Všechny písemnosti vyhotovené orgánem obce v přenesené působnosti orgánů obce, s výjimkou nařízení obce, se v záhlaví označují slovy "Obecní úřad" („Městský úřad“, „Úřad městyse“) s uvedením názvu obce, městyse nebo města. . (5) Obce mohou používat razítko obce v případech, kdy zvláštním zákonem není stanoveno povinné užívání úředního razítka s malým státním znakem. 8.1.2019
Právní předpisy obcí Obecně závazné vyhlášky obcí Vydávané zastupitelstvem obce v samostatné působnosti, zakotveno v Ústavě ČR Možno vydat na základě § 10 zákona o obcích nebo na základě zvláštní zákona Dozor a kontrolu provádí Ministerstvo vnitra 8.1.2019
Právní předpisy obcí Nařízení obce Vydávané radou obce v přenesené působnosti, není-li v obcí rada zřízena vydává zastupitelstvo Možno vydat jen na základě zákonného zmocnění a v jeho mezích Obce s rozšířenou působností je mohou vydat pro celé území obce s rozšířenou působností Dozor a kontrolu provádí krajský úřad Vyhlášení právního předpisu – vyvěsit na úřední desce obce po dobu nejméně 15 dní. 8.1.2019
Působnost orgánů obcí a jednání za obec Zastupitelstvo obce Rozhoduje v samostatné působnosti obce § 84 odst. 2, 3 a § 85 - ze zákona vyhrazená působnost zastupitelstva obce Dle § 84 odst. 4 si zastupitelstvo může vyhradit i další působnost svěřenou jiným orgánům obce 8.1.2019
Působnost orgánů obcí a jednání za obec Rada obce Rada obce je výkonným orgánem obce v oblasti samostatné působnosti a ze své činnosti odpovídá zastupitelstvu obce. V oblasti přenesené působnosti přísluší radě obce rozhodovat, jen stanoví-li tak zákon (§ 99 odst. 1 zákona o obcích). § 102 odst. 2 ze zákona vyhrazená působnost rady obce § 102 odst. 3 – tzv. zbytková působnost rady obce V obcích, kde není rada zřízena, vykonává působnost rady starosta vyjma taxativně uvedených kompetencí dle § 102 odst. 4 8.1.2019
Působnost orgánů obcí a jednání za obec Starosta obce Starosta zastupuje obec navenek starosta za obec jedná Základní úkoly starosty stanoví § 103 odst. 4 zákona o obcích: odpovídá za včasné objednání přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok (§ 42), plní úkoly zaměstnavatele podle zvláštních předpisů, uzavírá a ukončuje pracovní poměr se zaměstnanci obce a stanoví jim plat podle zvláštních předpisů,33 pokud není v obci tajemník obecního úřadu; vedoucí odboru jmenuje, odvolává a stanoví jim plat, jen není-li zřízena rada obce, může po projednání s ředitelem krajského úřadu svěřit komisi výkon přenesené působnosti v určitých věcech, může požadovat po Policii České republiky spolupráci při zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, 8.1.2019
Působnost orgánů obcí a jednání za obec Starosta obce odpovídá za informování veřejnosti o činnosti obce,34 zabezpečuje výkon přenesené působnosti v obcích, kde není tajemník obecního úřadu, rozhoduje o záležitostech samostatné působnosti obce svěřených mu radou obce, plní další úkoly stanovené tímto zákonem a zvláštními zákony, plní obdobné úkoly jako statutární orgán zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči uvolněným členům zastupitelstva a tajemníkovi obecního úřadu. Starosta vykoná působnost rady v obci, kde není rada volena 8.1.2019
Odpovědnost členů orgánů obce Péče řádného hospodáře: § 159 odst. 1 občanského zákoníku: „Kdo přijme funkci člena voleného orgánu, zavazuje se, že ji bude vykonávat s nezbytnou loajalitou i s potřebnými znalostmi a pečlivostí. Má se za to, že jedná nedbale, kdo není této péče řádného hospodáře schopen, ač to musel zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výkonu, a nevyvodí z toho pro sebe důsledky.“ prof. Eliáš:„Pojem řádného hospodáře lze chápat jako výkon vědomé rozhodovací činnosti na základě dostatečných informací , konané v dobré víře ve prospěch společnosti bez preferování vlastních soukromých zájmů, opírající se o racionální základy, vykonávané odborně, po všech stránkách profesionálně.“ 8.1.2019
Odpovědnost členů orgánů obce § 79 zákona o obcích: „Splatnost a výplata odměny a dalších plnění poskytovaných v souvislosti s výkonem funkce členům zastupitelstva obce, jakož i srážky z nich, odpovědnost člena zastupitelstva obce za škodu, kterou způsobil obci v souvislosti s výkonem funkce, a postup obce v případě zjišťování průměrného výdělku, vzdání se práva na odměnu nebo další plnění a v případě smrti člena zastupitelstva obce se řídí zákoníkem práce. Pro tyto účely se obec považuje za zaměstnavatele a členové zastupitelstva obce se považují za zaměstnance.“ 8.1.2019
Odpovědnost členů orgánů obce Trestně-právní odpovědnost: § 329 trestního zákoníku – zneužití pravomoci úřední osoby § 330 trestního zákoníku - maření úkolu úřední osoby z nedbalosti § 331 - § 334 – úplatkářství § 220 porušení povinnosti při správě cizího majetku § 221 porušení povinnosti při správě cizího majetku z nedbalosti 8.1.2019
Obecní úřad § 109 odst. 1 zákona o obcích: Obecní úřad tvoří starosta, místostarosta (místostarostové), tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu. V čele obecního úřadu je starosta. v oblasti samostatné působnosti 1.plní úkoly, které mu uložilo zastupitelstvo obce nebo rada obce, 2.pomáhá výborům a komisím v jejich činnosti, 3.rozhoduje v případech stanovených tímto nebo zvláštním zákonem; vykonává přenesenou působnost podle § 61 odst. 1 písm. a) s výjimkou věcí, které patří do působnosti jiného orgánu obce. Obecní úřad je pouze orgán obce nemá právní subjektivitu! 8.1.2019
Smluvní zajištění výkonu přenesené působnosti Na základě veřejnoprávní smlouvy uzavřené mezi obcemi podle § 63 zákona o obcích K účinnosti je potřeba souhlasu krajského úřadu 8.1.2019
Právní jednání za obec Za obec jedná starosta případně v jeho nepřítomnosti místostarosta. Za obec může jednat rovněž starostou pověřený člen orgánu obce nebo zplnomocněná 3. osoba. Schválení určitého právního jednání v orgánu obce není již samo o sobě jednáním. To poté uskutečňuje starosta, v jeho nepřítomnosti místostarosta, případně další pověřené nebo zplnomocněné osoby. § 41 zákona o obcích: Podmiňuje-li tento zákon platnost právního jednání obce předchozím zveřejněním, schválením nebo souhlasem, opatří se listina o tomto právním jednání doložkou, jíž bude potvrzeno, že tyto podmínky jsou splněny. Je-li listina touto doložkou obcí opatřena, má se za to, že povinnost předchozího zveřejnění, schválení nebo souhlasu byla splněna. Právní jednání, která vyžadují schválení zastupitelstva obce, popřípadě rady obce, jsou bez tohoto schválení neplatná. 8.1.2019
Právní jednání za obec Vyžaduje-li zákon schválení nebo souhlas právního jednání nějakým orgánem obce (zastupitelstvo, rada) je takové schválení nutno učinit před takovým právní jednáním. Dodatečné schválení již učiněného jednání jej nezhojí a je nadále neplatné. 8.1.2019
Základní náležitosti zápisů a usnesení z jednání orgánů obce Povinnost pořizovat zápis ze zasedání zastupitelstva dle § 95 zákona o obcích včetně povinných náležitostí. Zápis musí obsahovat usnesení zastupitelstva. Usnesení je nutno formulovat dostatečně přesně a určitě, neboť jsou jimi schvalována právní jednání, která musí být dostatečně určitá a srozumitelná, jinak je možné jejich zpochybnění platnosti. Vhodné doplňovat zápis přílohami na které usnesení odkazují. Takové přílohy jsou součástí zápisu. Vhodné vyhotovovat ze zasedání samostatná usnesení. Povinnost pořizovat zápis ze schůze rady stanoví § 101 odst. 3 8.1.2019
Základní náležitosti zápisů a usnesení z jednání orgánů obce Nejčastější problémy se zápisy a usneseními: Zápisy musí obsahovat povinné náležitosti dle zákona (podpis starosty, místostarosty a ověřovatelů, počet přítomných členů orgánů obce, schválený pořad jednání zastupitelstva obce, průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení). Neurčitě formulovaná usnesení – např. neurčitá identifikace smluvních stran, osob, neurčitě formulované uzavírání smluv, nejasně jmenované osoby do funkcí, nejasné označení příloh, nejasný odkaz na přílohu, nesprávné a nejednoznačné označení nemovitostí atp. Z toho plynoucí problémy s platností právního jednání a negativní důsledky pro obec. 8.1.2019
Základní náležitosti zápisů a usnesení z jednání orgánů obce Příklad vhodné formulace usnesení při uzavírání smlouvy: Zastupitelstvo obce XY schvaluje prodej pozemku ve vlastnictví obce XY p. č. 123/45, v kat. území XY u Berounky, panu Danielu Hajšmanovi, nar….., trvale pobytem….., za kupní cenu 10 Kč/m2, se splatností 30 dnů od uzavření kupní smlouvy. nebo Zastupitelstvo obce XY schvaluje uzavření kupní smlouvy dle přílohy č. 1 zápisu (usnesení) s panem Danielem Hajšmanem o prodeji pozemku p. č. 123/45, kat. území XY u Berounky. 8.1.2019
Stručná informace o zadávání veřejných zakázek
Právní předpisy ohledně zadávání veřejných zakázek zák. č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek podzákonné právní předpisy: Nařízení vlády č. 172/2016 Sb. – finanční limity; Vyhláška MMR č. 169/2016 Sb. – rozsah dokumentace pro stavební práce; Nařízení vlády č. 173/2016 Sb. – pořízení silničních vozidel. 8.1.2019
Základní dělení veřejných zakázek Podle druhu plnění veřejné zakázky Veřejné zakázky na dodávky Veřejné zakázky na služby Veřejné zakázky na stavební práce Podle hodnoty plnění veřejné zakázky Veřejné zakázky malého rozsahu (dodávky a služby do 2 mil. Kč bez DPH, stavební práce do 6 mil. Kč bez DPH) Podlimitní veřejné zakázky (dodávky a služby do cca 3,9 mil. Kč bez DPH, stavební práce do 149 mil. Kč bez DPH) Nadlimitní veřejné zakázky 8.1.2019
Zadávání veřejných zakázek Zadáním veřejné zakázky se rozumí uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost dodavatele poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce. Za zadání veřejné zakázky se nepovažuje uzavření smlouvy, kterou se zakládá pracovněprávní nebo jiný obdobný vztah, nebo smlouvy upravující spolupráci zadavatele při zadávání veřejné zakázky podle § 7 až 12, § 155, 156, 189 a 190. Dle § 3 odst. 1 písm. d) je veřejným zadavatelem územní samosprávný celek nebo jeho příspěvková organizace, a dle písm. e) téhož ustanovení rovněž jiná právnická osoba, pokud byla založena nebo zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, a jiný veřejný zadavatel ji převážně financuje, může v ní uplatňovat rozhodující vliv nebo jmenuje nebo volí více než polovinu členů v jejím statutárním nebo kontrolním orgánu. 8.1.2019
Zadávání veřejných zakázek malého rozsahu Veřejné zakázky do 2 mil. Kč a do 6 mil. Kč (stavební práce) § 31 zákona o zadávání veřejných zakázek: „Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení veřejnou zakázku malého rozsahu. Při jejím zadávání je však zadavatel povinen dodržet zásady podle § 6.“ § 6 zákona o zadávání veřejných zakázek: (1) Zadavatel při postupu podle tohoto zákona musí dodržovat zásady transparentnosti a přiměřenosti. (2) Ve vztahu k dodavatelům musí zadavatel dodržovat zásadu rovného zacházení a zákazu diskriminace. (3) Zadavatel nesmí omezovat účast v zadávacím řízení těm dodavatelům, kteří mají sídlo v a) členském státě Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru nebo Švýcarské konfederaci (dále jen „členský stát“), nebo b) jiném státě, který má s Českou republikou nebo s Evropskou unií uzavřenu mezinárodní smlouvu zaručující přístup dodavatelům z těchto států k zadávané veřejné zakázce. 8.1.2019
Uveřejňování smluv § 219 zákona o veřejných zakázkách – uveřejňování smluv nad 500 tis. Kč bez DPH na profilu zadavatele do 15 dní od uzavření smlouvy není nezbytné u smluv uveřejněných v registru smluv Registr smluv povinný pouze pro obce s rozšířenou působností a jejich organizace či společnosti. Registr smluv upraven zákonem 340/2015 Sb. Účinnost smluv je podmíněna předchozím uveřejněním. 8.1.2019
Uveřejňování smluv § 10d zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů – zveřejňování smluv o poskytnutí účelové dotace nad 50 tis. Kč – na „elektronické“ úřední desce po dobu 3 let. 8.1.2019
Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor právní a legislativní Děkuji Vám za pozornost! Mgr. Daniel Hajšman vedoucí odboru právního a legislativního Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor právní a legislativní