Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví Kateřina Staňková
Zákonná úprava Zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů
Zákon o úřednících územních samosprávných celků Upravuje pracovní poměr úředníků územních samosprávných celků a jejich vzdělávání Aplikace zákoníku práce, není-li stanoveno jinak Pracovně-právní nároky jsou uplatňovány u civilních soudů, nikoliv správních soudů Aplikace správního řádu jen v dílčích záležitostech (např. řízení o vydání osvědčení o uznání rovnocennosti vzdělání) Speciální pravidla v zákonech o obcích, o krajích a o HMP
Zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů Policie České republiky, Hasičský záchranný sbor České republiky, Celní správa České republiky, Vězeňská služba České republiky, Generální inspekce bezpečnostních sborů, Bezpečnostní informační služba a Úřad pro zahraniční styky a informace Veřejnoprávní rozměr, přezkum ve správním soudnictví Samostatná úprava řízení ve věcech služebního poměru, subsidiární použití správního řádu Obsahuje řadu specifických úprav: 6 týdnů dovolené, 37,5 hod pracovní týden, výsluhový příspěvek, zákaz výkonu jiné výdělečné činnosti Odvolání nemá odkladný účinek, s výjimkou odvolání proti rozhodnutí o uložení kázeňského trestu, o náhradě škody nebo o povinnosti vrátit bezdůvodné obohacení. V případě podání správní žaloby proti rozhodnutí se v těchto věcech odkládá se vykonatelnost tohoto rozhodnutí do nabytí právní moci rozhodnutí soudu. Zajímavý rozsudek Nejvyššího správního soudu č.j. 1 As 183/2015-63 – práce přesčas
Zákon o státní službě Jedná se o poměrně novou úpravu, účinnou od 1. 1. 2015 (až na několik dílčích ustanovení, která nabyla účinnosti dnem vyhlášení) Samostatná komplexní úprava Veřejnoprávní úprava, přezkum v rámci správního soudnictví Použití zákoníku práce jen omezeně – v případech, kdy na něj zákon o služebním poměru výslovně odkazuje Aplikace správního řádu, rozhodování ve správním řízení Nemusí se vztahovat na všechny osoby ve správním úřadu – tzn. některé osoby mohou být v zaměstnaneckém poměru dle zákoníku práce, jiné ve služebním poměru (negativní vymezení v § 2 zákona o státní službě)
Veřejnoprávní specifika služebního poměru Veřejnoprávní povaha Způsob vzniku – zakládán jednostranným právním úkonem služebního orgánu, nikoli dohodou zaměstnance a zaměstnavatele (souhlas zaměstnance je podmínkou vzniku služebního poměru) Zásada autonomie vůle je upozaděna, převládá vztah nadřízenosti a podřízenosti Služební orgán klade na státního zaměstnance zákonné povinnosti, které musí takový zaměstnanec dodržovat, a omezuje ho v některých právech Služební orgán může činit pouze to, co je mu zákonem dovoleno nebo uloženo Nepřihlíží se k úpravě v občanském zákoníku, ale primárně k předpisům veřejného práva Organizace a specifika služebního poměru se řídí mj. základními zásadami správního práva a principy dobré správy
Řízení ve věcech služby Samostatná úprava v zákoně o státní službě, použití správního řádu Pozitivní vymezení (§ 159 odst. 1) - vztahuje se např. na přijetí do služebního poměru, zařazení na služební místo, odměňování, kárnou odpovědnost, změnu služebního poměru, odbytné, odchodné, aj. Negativní vymezení (§ 159 odst. 2) – povolení služebního volna, čerpání dovolené, vyslání na služební cestu, prohlubování vzdělání, apod. Odvolací orgány (kárná komise druhého stupně, nadřízený služební orgán) Odvolání nemá odkladný účinek. To neplatí při odvolání proti rozhodnutí ve věcech kárné odpovědnosti, o odbytném, odchodném a náhradě nákladů Přezkum ve správním soudnictví Doposud není příliš relevantní judikatury, subsidiárně lze použít judikaturu k zákonu o služebním poměru příslušníků ozbrojených sborů
Kárná odpovědnost Kárné provinění je zaviněné porušení služební kázně Kárné opatření - písemná důtka - snížení platu až o 15 % na dobu až 3 kalendářních měsíců - odvolání ze služebního místa představeného - propuštění ze služebního poměru Kárná odpovědnost zaniká, jestliže do 1 roku od jeho spáchání nebylo zahájeno kárné řízení Kárnou pravomoc vykonávají kárné komise prvního stupně (zpravidla zřízené příslušnými služebními orgány) a kárné komise druhého stupně (nadřízené služební orgány) Kárné řízení vedeno podle ustanovení o řízení ve věcech služby Přezkum ve správním soudnictví
Omezení některých práv státních zaměstnanců Představený nesmí po dobu trvání služebního poměru vykonávat žádnou funkci v politické straně nebo v politickém hnutí Představenému nepřísluší vykonávat právo na stávku Státní zaměstnanec nesmí být členem řídících nebo kontrolních orgánů právnických osob provozujících podnikatelskou činnost (vyjma zákonem stanovených výjimek) Státní zaměstnanec může vykonávat jinou výdělečnou činnost než službu podle tohoto zákona pouze s předchozím písemným souhlasem služebního orgánu (vyjma zákonem stanovených výjimek) Z hlediska ústavně právního může být omezení jiné výdělečné činnosti shledáváno jako problematické. Z toho důvodu Nejvyšší správní soud usnesením č.j. 6 As 176/2017-43 předložil Ústavnímu soudu návrh na zrušení ustanovení § 48 odst. 2 zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů (obdobná úprava zákazu jiné výdělečné činnosti jako v zákoně o služebním poměru). O tomto návrhu nebylo doposud rozhodnuto
Děkuji za pozornost! Mgr. Kateřina Staňková katerina.stankova@havelpartners.cz