Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí
Připravíme si sůl, misku nebo zavařovací sklenici a vařící se vodu. Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Do misky nalijeme asi 10 polévkových lžic vařící se vody a 5 polévkových lžic soli, mícháme, dokud se sůl nerozpustí. Misku s roztokem postavíme na teplé místo. Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Při odpařování vody se začínají ze soli tvořit krystalky. Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Po vyklepnutí z misky jsou krystalky krásně pozorovatelné. Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Po pokusu se vydáme s dětmi do solné jeskyně Po pokusu se vydáme s dětmi do solné jeskyně. Děti si s krystalky soli můžou krásně hrát, omakat je. Jedlou sůl můžeme dát dětem k ochutnání. Relaxaci dětí v jeskyni můžeme podbarvit příběhem „Sůl nad zlato“ na motivy Boženy Němcové. Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použité odkazy Vlastní fotografie
Metodický pokyn Integrovaný blok: Popis Materiál slouží jako návod „krok za krokem“, jak na pokus se solí. Děti podle obrazového materiálu mohou samy, jen s pomocí paní učitelky, pracovat. Poslední obrázek slouží jako námět, jak je možné s tématem sůl dále pracovat. Očekávání a cíle Seznámení se s jednoduchým pokusem Seznámení se s výrobou soli, s jejím dalším využitím. Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Studijní materiály Povinné materiály, pomůcky a technické vybavení zdroj: www.dumy.cz Dotyková obrazovka, připojená k PC Nepovinné materiály Didaktický kufřík - KUMUČ Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Práce s interaktivním výukovým materiálem Dle obrazového materiálu provádíme pokus a hodnotíme, porovnáváme výsledek – krystalizaci. Dětem na základě materiálu vysvětlujeme proces krystalizace, odpařování vody. Celý pokus můžeme podbarvit pohádkou „Sůl nad zlato.“ S dětmi si povídáme, k čemu sůl využíváme, jak hodně je pro nás potřebná – sypání silnic, zdroj jodu pro lidi i zvířata. Celý projekt můžeme zakončit návštěvou solné jeskyně. Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Práce s didaktickým kufříkem KUMUČ Cílem práce je seznámit děti s možností pokusu – vytvoření si vlastních krystalů soli. Potřebnými pomůckami doplníme kufřík – miska, sklenice, sůl, lžíce, voda, popř. bavlnka, lupa. Postupujeme dle přiloženého obrazového materiálu či slovních pokynů. Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Prvky polytechnické výchovy Provádět jednoduché úkony s pracovním materiálem. Spontánně vyprávět zážitky z pokusu. Pojmenovat věci a jevy při pokusu. Všimnout si a rozpoznat, co se změnilo. Rozlišit hmatem vlastnosti předmětu. Projevovat zájem o nové věci, dotazovat se při neporozumění, zkoušet, experimentovat. Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Cíle polytechnické výchovy Vnímat vliv techniky na společnost a přírodu Směrovat děti k získávání základních pracovních dovedností a návyků Chápat postavení techniky a technických oborů v životě lidstva jako devízu Učit děti základním poznatkům o technice Vést děti ke kooperativnímu hodnocení a sebehodnocení Podpořit rozvoj myšlenkového potenciálu dětí Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.