Veřejný ochránce práv, stížnosti, petice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Zpřístupňování a zveřejňování osobních údajů ze zasedání orgánů obce a orgánů kraje Igor Němec Předseda Úřad pro ochranu osobních údajů.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
1 Koordinace dávek v nezaměstnanosti. Nezaměstnanost jako sociální událost Podle MOP je nezaměstnaná osoba, která se nachází v situaci, kdy práci hledá.
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Zahájení a průběh správního řízení
Stížnosti Vladimíra Dvořáková.
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úřad práce České republiky
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Mlčenlivost a nezávislost národního preventivního mechanismu
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Název projektu: Moderní škola
Správní právo procesní
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Organizace veřejné správy blok č. 1
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Obecné výklady o důkazech
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Správa sociálního zabezpečení
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Základy práva I Program: I. Pojem ústavního práva
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Konkrétní návrh ochránce práv dítěte
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Transkript prezentace:

Veřejný ochránce práv, stížnosti, petice Alžbeta Králová, 15. 11. 2016

kontrola vykonávána veřejným ochráncem práv

veřejný ochránce práv „ochránce“, „ombudsman“ (ze švédského „ombud“ – zástupce, zmocněnec, mluvčí jiných) rozvoj instituce ve 20. století, zejména po 2. světové válce Česká republika: zákon č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv model parlamentního všeobecného ombudsmana působícího centrálně „Veřejný ochránce práv (dále jen "ochránce") působí k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí uvedených v tomto zákoně, pokud je v rozporu s právem, neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy, jakož i před jejich nečinností, a tím přispívá k ochraně základních práv a svobod.“ (§ 1 odst. 1 ZoVOP)

veřejný ochránce práv kontrolní institut, který působí zvenčí a zaměřuje se jednak na rozpor s právem, jednak na rozpor s principy dobré správy zpravidla přichází v úvahu až v návaznosti na využití možností nápravy v samotné veřejné správě má iniciační charakter (signalizuje potřebu zjednat nápravu, a to vlastním návazným postupem veřejné správy) možnost řešit problémy neformálně, rychle, levně jedná na základě podnětů i z vlastní iniciativy

působnost ANO §1/2 NE §1/7 ministerstva a jiné správní úřady s působností pro celé území státu, správní úřady jim podléhající Česká národní banka, pokud působí jako správní úřad, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání orgány územních samosprávných celků při výkonu státní správy není-li dále stanoveno jinak Policie České republiky, Armáda České republiky, Hradní stráž, Vězeňská službu České republiky zařízení, v nichž se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranná nebo ústavní výchova, ochranné léčení, zabezpečovací detence veřejné zdravotní pojišťovny parlament prezident republiky Vláda Nejvyšší kontrolní úřad zpravodajské služby České republiky orgány činné v trestním řízení státní zastupitelství soudy, s výjimkou orgánů správy státního zastupitelství a státní správy soudů

Působnost systematické návštěvy míst, kde se nacházejí nebo mohou nacházet osoby omezené na svobodě veřejnou mocí nebo v důsledku závislosti na poskytované péči, s cílem posílit ochranu těchto osob před mučením, krutým, nelidským, ponižujícím zacházením nebo trestáním a jiným špatným zacházením působnost ve věcech práva na rovné zacházení a ochrany před diskriminací sledování zajištění cizinců a výkonu správního vyhoštění, předání nebo průvozu zajištěných cizinců a trestu vyhoštění cizinců, kteří byli vzati do vyhošťovací vazby nebo kteří vykonávají trest odnětí svobody

Zdroj: http://www.ochrance.cz/stiznosti-na-urady/chcete-si-stezovat/

veřejný ochránce práv volen Poslaneckou sněmovnou na funkční období 6 let (může být zvolen na dvě bezprostředně po sobě jdoucí volební období) z kandidátů, z nichž po dvou navrhuje prezident republiky a Senát každý, kdo je volitelný do Senátu  (každý občan České republiky, který má právo volit a dosáhl věku 40 let) vykonává funkci nezávisle a nestranně za výkon funkce odpovídá Poslanecké sněmovně (každoročně předkládá závěrečnou správu) funkce ochránce je veřejnou funkcí

Veřejný ochránce práv Anna Šabatová od 2014 Pavel Varvařovský 2010–2013 Otakar Motejl 2000–2010 zdroj: http://www.ochrance.cz/historie/ochranci-a-zastupci/

zástupce veřejného ochránce práv zástupce ochránce zastupuje ochránce v plném rozsahu v době jeho nepřítomnosti. Ochránce ho může pověřit výkonem části své působnosti. pro volbu, pozbytí funkce, odvolání z funkce a právní postavení zástupce ochránce platí ustanovení tohoto zákona o ochránci obdobně, pokud tento zákon nestanoví jinak. JUDr. Stanislav Křeček (od 2013) zdroj: http://www.ochrance.cz/zastupce-verejne-ochrankyne-prav/

veřejný ochránce práv – sídlo (Brno) zdroj: www.ochrance.cz

činnost ochránce na základě podnětu fyzické nebo právnické osoby jemu adresovanému na základě podnětu adresovaného poslanci nebo senátorovi, který jej ochránci postoupil na základě podnětu adresovaného některé z komor Parlamentu, která jej ochránci postoupila z vlastní iniciativy v roce 2015 7541 podnětů (64 % v působnosti), 891 šetření (42 z vlastní iniciativy) nejčastěji sociální zabezpečení (1293), stavby a regionální rozvoj (455), armáda, policie, vězeňství (399)

podnět každý má právo obrátit se s písemným podnětem na ochránce ve věci, která patří do jeho působnosti podle § 1 odst. 1 a 2; podnět lze učinit také ústně do protokolu podnět nepodléhá poplatku musí obsahovat: vylíčení podstatných okolností věci (včetně sdělení, zda byla věc předložena jinému orgánu) označení úřadu, popřípadě osoby, jíž se podnět týká doklad, že úřad, jehož se podnět týká, byl vyzván k nápravě označení stěžovatele ochránce podnět odloží, pokud nespadá do jeho působnosti ochránce podnět může odložit pokud: (a) nebyly ve stanovené lhůtě doplněny náležitosti, (b) je zjevně neopodstatněný, (c) od právní moci rozhodnutí/opatření/události uplynul více než rok, (d) věc je projednávána soudem nebo již byla soudem rozhodnuta, (e) věc již byla prošetřena a opakovaný podnět nepřináší nové skutečnosti

šetření ochránce je oprávněn s vědomím vedoucích úřadů, a to i bez předchozího upozornění, vstupovat do všech prostor úřadů a provádět šetření spočívající v nahlížení do spisů, kladení otázek zaměstnancům úřadu, rozmluvě s osobami umístěnými v zařízení úřady jsou povinny poskytnout informace a vysvětlení, předložit spisy a jiné písemnosti, sdělit písemné stanovisko, provést ochráncem navržené důkazy, provést úkony dozoru pokud ochránce šetřením nezjistí porušení právních předpisů ani jiná pochybení (§ 1 odst. 1), písemně o tom vyrozumí stěžovatele i úřad zjistí-li porušení právních předpisů nebo pochybení → vyjádření úřadu (do 30 dnů) → náprava/závěrečné stanovisko ochránce s návrhem opatření k nápravě

šetření opatření k nápravě (zejména): zahájení řízení k přezkoumání rozhodnutí úkony k odstranění nečinnosti zahájení disciplinárního nebo obdobného řízení zahájení stíhání pro trestný čin, přestupek nebo jiný správní delikt poskytnutí náhrady škody nebo uplatnění nároku na náhradu škody úřad sdělí ochránci, jaká nápravná opatření provedl → pokud ne/nejsou dostatečná, ochránce vyrozumí nadřízený úřad nebo může informovat veřejnost jak probíhá šetření: http://www.ochrance.cz/stiznosti-na-urady/chcete-si-stezovat/jak-probiha-setreni-dalsi/

příklady http://eso.ochrance.cz/Vyhledavani/Search Výroční zpráva (2015): http://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/zpravy_pro_posl aneckou_snemovnu/Souhrnna-zprava_VOP_2015.pdf

kontrola vykonávána na základě podání občanů stížnosti (individuální podání), petice (kolektivní podání)

individuální podání – stížnosti kontrola realizovaná z iniciativy a za přispění občanů stížnosti – § 175 správního řádu: (1) Dotčené osoby mají právo obracet se na správní orgány se stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, neposkytuje-li tento zákon jiný prostředek ochrany. (2) Podání stížnosti nesmí být stěžovateli na újmu; odpovědnost za trestný čin nebo správní delikt není tímto ustanovením dotčena. (3) Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li podána ústně stížnost, kterou nelze ihned vyřídit, sepíše o ní správní orgán písemný záznam.

stížnosti (4) Stížnost se podává u toho správního orgánu, který vede řízení. Tento správní orgán je povinen prošetřit skutečnosti ve stížnosti uvedené. Považuje-li to za vhodné, vyslechne stěžovatele, osoby, proti nimž stížnost směřuje, popřípadě další osoby, které mohou přispět k objasnění věci. (5) Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn. Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti. (6) Byla-li stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, je správní orgán povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě. O výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní záznam do spisu; stěžovatel bude vyrozuměn jen tehdy, jestliže o to požádal. (7) Má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.

kolektivní podání – petice hromadné návrhy a stížnosti čl. 18 LZPS: (1) Petiční právo je zaručeno; ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo s jinými se obracet na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi. (2) Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. (3) Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou. zákon č. 85/1990 Sb., o právu petičním §1/1: Každý má právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány se žádostmi, návrhy a stížnostmi ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, které patří do působnosti těchto orgánů (dále jen "petice"). podpisy více občanů, jejich počet není stanoven

kolektivní podání – petice petice nesmí zasahovat do nezávislosti soudů petice nesmí vyzývat k porušování ústavy a zákonů, popírání nebo omezování osobních, politických nebo jiných práv občanů pro jejich národnost, pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení, náboženské vyznání a sociální postavení, nebo k rozněcování nenávisti a nesnášenlivosti z těchto důvodů, anebo k násilí nebo hrubé neslušnosti státní orgán musí petici přijmout a je povinen její obsah posoudit a do 30 dnů písemně odpovědět tomu, kdo ji podal anebo tomu, kdo zastupuje členy petičního výboru. V odpovědi uvede stanovisko k obsahu petice a způsob jejího vyřízení.

literatura a zdroje HENDRYCH, Dušan. Správní právo: obecná část. 9. vydání. V Praze: C.H. Beck, 2016. Academia Iuris. ISBN 978-80- 7400-624-1. PRŮCHA, Petr. Správní právo: obecná část. 8., dopl. a aktualiz. vyd., (V nakl. Doplněk 3.). Brno: Doplněk, 2012. ISBN 978-80-7239-281-0. SLÁDEČEK, Vladimír. Zákon o Veřejném ochránci práv: komentář. 2., podstatně přeprac. a rozš. vyd. Praha: C.H. Beck, 2011. Beckovy malé komentáře. ISBN 978-80-7400-158-1. Veřejná ochránce práv. Výroční zpráva 2015. Dostupné z: http://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/zpravy_pro_poslaneckou_snemovnu/Souhrnna- zprava_VOP_2015.pdf