Úvod do práva existenční ochrany hospodářské soutěže

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

CENOVÁ SOUTĚŽ V PRAXI PRÁVNÍ SOUVISLOSTI S POSKYTOVÁNÍM SLEV Kateřina Davidová.
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Sociálně odpovědné zadávání veřejných zakázek Sdružení příjemců evropských dotací, z.s.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Pracovní právo. Pohovor
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
VNITŘNÍ TRH Základy evropského práva Martin Matějec Zima 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
WORKSHOP „Prioritizace“ a pravidlo „De Minimis“ Kamil Nejezchleb Svatomartinská konference
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ II. Podniky podle sektorů a hospodářských odvětví.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Konkurence.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úvod do práva existenční ochrany hospodářské soutěže
SOUTĚŽNÍ PRÁVO EU – PRAVIDLA PRO PODNIKY
Společné a koordinované politiky EU
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Inovace a regionální rozvoj
Příjmy z kapitálového majetku
Výrobní faktory v organizaci
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Hospodářská soutěž v EU I. Soutěžní právo obecně Zakázané dohody
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název vzdělávacího materiálu
Prameny a normy finančního práva
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Odpovědnost za poškození životního prostředí
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Právo sociálního zabezpečení
RIZIKO.
Ochrana hospodářské soutěže
SOUTĚŽNÍ PRÁVO EU – PRAVIDLA PRO PODNIKY
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Právo sociálního zabezpečení
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Obecné výklady o důkazech
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
RIZIKO.
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
EVROPSKÁ UNIE.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Transkript prezentace:

Úvod do práva existenční ochrany hospodářské soutěže Mgr. Monika Příkazská 30. 11. 2015 Základy obchodního práva.

Kartelové/ antitrustové/ protimonopolní právo Výrazný vliv soutěžní politiky EU. Zájem na existenci hospodářské soutěže jako takové a zájem na svobodě trhu. Projevuje se řada zájmových konfliktů (chránit soutěž jako instituci a nebrat ohled na dopady vůči konkrétnímu soutěžiteli). Ochrana hospodářské soutěže je pro společnost důležitá – proto se plošně uplatňují četné intervence státu do ekonomiky. Rozlišujeme jednotlivé formy omezování soutěže – mají podobu generálních klauzulí (neuzavřené množiny).

Existenční ochrana hospodářské soutěže x ochrana před nekalou soutěží Existenční ochrana – chrání soutěž samotnou jako veřejný zájem Vzhledem k tomu, že se jedná o zájem veřejný, zaslouží si ochranu prostředky veřejného práva. Nekalá soutěž – hospodářská soutěž se předpokládá, chrání se poctivá soutěž mezi soutěžiteli (její kvalita). Zde se ochrana realizuje prostředky soukromého práva. Proto také někdy odlišování na „soukromoprávní“ větev a „veřejnoprávní“ větev soutěžního práva.

Relevantní trh a tržní moc Nutné pro posouzení úrovně soutěžního prostředí a existenčních předpokladů svobodné soutěže. Tržní moc – není hodnotou sama o sobě, vymezuje se ve vztahu k určité části trhu, a to z hlediska věcného, prostorového a časového – zde nastává reálný soutěžní vztah a reálný střet zájmů. Účelné je posuzovat ochranu soutěže v případě střetu nabídky a poptávky v konkrétním čase a konkrétním místě – proto kategorie relevantního trhu.

Relevantní trh Jedná se o prostorový a časový souběh (společnou interakci) nabídky a poptávky po takovém zboží nebo službách, které jsou z hlediska uspokojení určité potřeby shodné nebo vzájemné zastupitelné. Věcné vymezení RT: Podstatný je pocit subjektivně pociťované ekvivalence – rozhodující je názor kupujícího – funkční zaměnitelnost z hlediska tržní protistrany. Teritoriální vymezení RT: obec, kraj, stát, EU… Časové vymezené RT: význam u sezonních podnikatelů (veletrhy…)

Tržní moc Nelze definovat konkrétně a exaktně. Většinou se chápe jako schopnost soutěžitele určovat přímo či nepřímo chování jiných účastníků trhu (konkurentů, spotřebitelů), resp. chovat se na nich ve značné míře samostatně (zejména schopnost stanovit si samostatně ceny). Tržní moc není identická s tržním podílem! Vysoký tržní podíl je pouze hrubé měřítko – důležité i jiné ukazatele!

Druhy protisoutěžních postupů Omezení: Horizontální Vertikální Diagonální Dle příčiny omezení pak na: v užším smyslu (dohody, smlouvy, postupy…), zabraňovací postupy a monopolní chování, koncentrační strategie (snížení počtu soutěžitelů a následní faktické omezení svobody jednání)

A. Dohody omezující soutěž (kartely) Dohodu je nutno chápat v širokém slova smyslu – ujednání, rozhodnutí, jednání ve vzájemné shodě… Nemusí být výslovné – jednání i mlčky Dohoda nebo jiná forma dorozumění mezi soutěžiteli, která může ovlivnit soutěž, nebo ji vyloučit, případně zkreslit její výsledky. Kartely jsou svojí podstatou vlastně zárodky monopolů. Cenové, množstevní, výrobní, nabídkové… Mohou být i vertikální.

B. Zabraňovací postupy a monopolní chování Právně zakotvené či ryze faktické způsoby chování konkurentů, které jsou způsobilé ztížit či dokonce vyloučit účast jiných konkurentů v soutěži, a tím ohrozit jejich individuální zájmy nebo účinnost celého soutěžního mechanismu. Existence soutěže jako takové se ohrožuje především tím, že zneužitel tržní moci může zneužívat své postavení nejen vůči jednomu smluvnímu partnerovi, ale vůči řadě z nich či dokonce všem (monopolista). Bojkoty, odmítnutí dodávek či jiné spolupráce, diskriminace (různé ceny vůči různým zákazníkům), junktimace (vázání vzájemně nesouvisejících plnění).

C. Koncetrace Tzv. „skoupení“ konkurence – snazší cesta, než s ní soutěžit. Při překročení určitých horizontálních a vertikálních hranic dochází ke změně tržní struktury, která pak ohrožuje soutěž. Jádrem soutěžní politiky je kontrola spojení soutěžitelů – fúze: Horizontální fúze – stejný trh (omezení počtu soutěžitelů) Vertikální fúze – různé úrovně (výrobce – velkoodběratel – maloobchodník) Diagonální fúze – různé trhy Důvody – úspory z rozsahu: stejné zboží ve větším množství, bezproblémový přísun surovin, hladký odbyt produkce…

Právní úprava Český právní řád je kompatibilní s evropským soutěžním právem. Hlavní pramen: zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže (OHS). Základ právní úpravy u každého typu omezení hospodářské soutěže je tzv. generální klauzule, která umožňuje výkladové posuny Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a soudy. „Narušení“ soutěže dle OHS zahrnuje i jen potenciální ohrožení, „soutěžiteli“ jsou FO, PO, nejen podnikatelé, ale i sdružení bezsubjektová („soutěžitel“ dle OHS x „podnik“ dle EU). Soutěžní činnost nemusí být zisková a nemusí být nutně podnikáním. OHS se nevztahuje na služby obecného hospodářského významu. Místní působnost OHS – jednání a činnosti i v cizině, pokud se jejich narušující účinky projevily i na tuzemském trhu nebo se projevit mohly. ÚOHS je ústřední orgán státní správy pro podporu a ochranu hospodářské soutěže.

Právní úprava dohod omezujících soutěž Evropská: Zakázané dohody – čl. 101 odst. 2 SFEU – zakázané a neplatné, může být udělena bloková výjimka – posouzení dle nařízení, tzv. „bezpečný přístav“. Tuzemská: Dohody narušující soutěž – společné postupy a praktiky konkurentů, které vedou nebo by mohly vést k narušení hospodářské soutěže. Může jít o dohodu v užším slova smyslu, o rozhodnutí grémia, jednání ve vzájemné shodě… Generální klauzule: materiálním znakem je potenciální nebo skutečná nebezpečnost pro soutěž, zakazuje se již uzavření, výjimkou jsou tzv. bagatelní kartely (doktrína de minimis), jejichž dopad je zanedbatelný, ale nikoliv pokud se jedná o tzv. tvrdá omezení. Platí princip objektivní, je jedno, co měli účastníci v úmyslu.

Právní úprava dohod omezujících soutěž Platí také princip potenciality. Následkem je vždy absolutní neplatnost, zákaz plnění dohod a veřejnoprávní sankce pokuty, případně též trestný čin. Demonstrativní skutkové podstaty: cenové kartely, restrikční a kontrolní kartely, rozdělovací (segmentační) kartely, junktimační kartely, diskriminační kartely…

Právní úprava zneužití dominantního postavení Evropská: 102 SFEU – zakazuje se až zneužití dominantního postavení, bez výjimek, dominantní postavení vede ke zvláštní odpovědnosti. Tuzemská: rozlišujeme vykořisťovatelské a zabraňující způsoby zneužití tržní moci – získání dlouhodobé nebo bezprostřední výhody z neexistence konkurence a vyžadování nepřiměřeného protiplnění od tržní protistrany nebo ohrožení tržních zájmů protistrany, která je vystavena vůli monopolisty nebo dominanta. Zákonné vymezení je kvalitativní a podpůrně kvantitativní – podstatná je taková tržní síla, která umožňuje nezávislé chování na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích.

Právní úprava zneužití dominantního postavení Generální klauzule: zakazuje se jakékoliv zneužívání dominantního postavení na újmu jiných soutěžitelů nebo spotřebitelů. Demonstrativní skutkové podstaty: vynucování nepřiměřených podmínek, junktimace a diskriminace, dlouhodobé cenové podbízení…

Právní úprava kontroly spojování soutěžitelů Evropská: SFEU neobsahuje – evropské nařízení o kontrole spojování soutěžitelů, musí být dosaženo komunitárního rozměru. Tuzemská: Východiskem je nutnost zachovat určité strukturální předpoklady trhu. Ke spojením podniků dochází buď fúzí, nabytím podniku (ve smyslu závodu), vznikem společné kontroly = pozitivní vymezení koncentrace – v těchto případech se o koncentraci jedná. Dále zákon obsahuje i vymezení, co koncentrací není (určité přechodné situace – likvidace, finanční rekonstrukce, nucená správa apod.)

Právní úprava kontroly spojování soutěžitelů Nebezpečná jsou takoví spojení, která mají významný ekonomický rozměr. Výpočet kombinací celosvětového a vnitrostátního obratu – při překročení určitých kombinací podléhá spojení soutěžitelů povolení Úřadu. Řízení je dvoufázové – nejprve se rozhoduje, zda vůbec podléhá jeho schválení, a následně, zda má za následek podstatné narušení hospodářské soutěže.

Děkuji Vám za pozornost! Dotazy…?