Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Umění a kultura Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_55 Ročník: 9. Sada: Hudební výchova Druh: Prezentace Autor: Mgr. Sylva Ludvíková Název: Claude Debussy Anotace: Život a dílo francouzského skladatele Datum vytvoření: 15.2.2013 Datum ověření: 15.5.2013
Claude Debussy 22.8.1862 – 25.3.1918 Francouzský hudební skladatel, představitel hudebního impresionismu.
Narodil se v nezámožné rodině v St. Germain-en- Laye nedaleko Paříže Narodil se v nezámožné rodině v St. Germain-en- Laye nedaleko Paříže. Rodiče hudbě nerozuměli, ale zaplatili chlapci soukromou hudební výuku. V devíti se začal učit hře na klavír a již v jedenácti byl přijat ke studiu na pařížské konzervatoři. Ve čtrnácti začal skládat působivé písně na verše francouzských romantických básníků. V r.1884 Debussy absolvoval konzervatoř a téhož roku získal prestižní Římskou cenu za svou kantátu Marnotratný syn.
V 90. letech vytvořil řadu písní a vokálních skladeb na verše Baudelaira, Verlaina a dalších básníků. Debussy vytvořil Preludium k Faunovu odpoledni, rozevlátou symfonickou báseň, plnou zvukomalebné touhy a mýtických náznaků. Je považováno za vrcholnou Debussyho skladbu. V jejím stínu nezůstal ani symfonický cyklus Nokturna z let 1897-99.
V 90. letech se skladatel pustil do usilovné práce na své jediné opeře Pelléas a Mélisanda, kterou tvořil bezmála deset let. Kritika byla ale zamítavá. Vytvořil velkolepou trojdílnou symfonii Moře (1905), což bylo symbolické : k moři se totiž od dětství utíkal, miloval je, bylo mu důvěrníkem, promlouvalo k němu hudební řečí. V následujících letech složil také řadu skladeb pro děti, např. klavírní svitu Dětský koutek a balet Krabice hraček.
První světová válka a těžká nemoc způsobily, že se musel vzdát plánů na novou operu Pád domu Usherů, ale přesto komponoval až do konce. Jeho poslední prací byly dva sešity klavírních preludií, které patří k vrcholům komorní hudby. Významné jsou i jeho časopisecké články a kritiky, vydané posmrtně pod názvem Pan Croche, antidiletant.
Použité zdroje: HAŠKOVEC,V.-MÜLLER,O.-TATÍČKOVÁ,I.Galerie géniů aneb kdo byl kdo.PRAHA:ALBATROS nakladatelství, a.s.,2000.ISBN 80-00-00899-8.
Úkoly pro žáky: 1) Který směr Debussy reprezentuje? 2) Jaké skladby – žánry – komponoval? 3) Uveď názvy jeho oper. 4) Pro který hudební nástroj komponoval? 5) Skládal také pro děti?