Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Významový poměr Autor Fulínová Šárka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Jaroslav Pech SCHŮZKY S ČEŠTINOU aneb HEZKY ČESKY Kapitola 13. Schůzka se souvětím.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Od počítače za mříže 2016 Uvědomte si, že vulgarismy na Internet nepatří. Jde především o prezentaci vaší osoby.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 8., 9. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_17.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_19 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Souvětí souřadné spojky, poměry (opakování) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné z Metodického.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí souřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Mluvnický zápor Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Další operace s vektory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základy automatického řízení 1
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Aritmetická posloupnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_58 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Druhy vět – jejich rozdělení
Anotace: prezentace slouží k procvičování mluvnických kategorií sloves
Hustota-výpočet objemu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ JAZYK
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_16 poměr stupňovací
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
Příkon, výkon, účinnost, účinník, elektroměr, harmonická
Hustota-výpočet objemu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Jazyk a jazyková komunikace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
* Funkce Matematika – 9. ročník *.
Poměr v základním tvaru.
Název školy : ZŠ Pardubice - Spořilov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami
Jazyk a jazyková komunikace
11. Vlastnosti funkcí – extrémy funkce
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Významový poměr Autor Fulínová Šárka

VÝZNAMOVÝ POMĚR Šárka Fulínová 2.ZŠ Dobříš

VÝZNAMOVÝ POMĚR MEZI SOUŘADNĚ SPOJENÝMI VĚTAMI HLAVNÍMI

POMĚRY slučovací stupňovací odporovací důsledkový příčinný vylučovací

-věty jsou si významově rovnocenné POMĚR SLUČOVACÍ - a, i, ani, nebo, také, též, pak, potom, ani-ani, jak-tak, jednak-jednak, dílem-dílem Př.: Ráda háčkuji a poznávám nové vzorky. !

-druhá věta stupňuje význam věty první, je významově závažnější -ba, ba i, dokonce i, nejen-ale, nejen-nýbrž POMĚR STUPŇOVACÍ Př.: Navštívil nejen severní Čechy, ale podíval se i do jižních Čech. !

-druhá věta odporuje větě první nebo ji nějak omezuje, -ale, a, avšak, však, než, leč, jenže, nýbrž, a přece, sice-ale. POMĚR ODPOROVACÍ PŘ.: Navštívil jižní Čechy, ale Šumavu nenavštívil. !

-jedna věta vylučuje platnost věty druhé -platí-li jedna, neplatí druhá, -nebo, anebo, buď-buď, či, buď-anebo, zdali-či. POMĚR VYLUČOVACÍ Př.: Pojedu do jižních Čech, nebo mi zálohu za ubytování vraťte. !

-druhá věta vyjadřuje příčinu věty první, -neboť, vždyť, totiž. POMĚR PŘÍČINNÝ Př.: Nejel do jižních Čech, neboť neměl peníze. !

-druhá věta vyjadřuje důsledek věty první, -proto, a proto, tedy, tudíž, a tak, a tedy. POMĚR DŮSLEDKOVÝ Př.: Neměl peníze, a proto nejel do jižních Čech. !

URČETE VZÁJEMNÝ POMĚR MEZI VĚTAMI HLAVNÍMI Nerad ořechy louská, rád však jadérka chroustá. Se lží můžeš obědvat, ale do večeře nevydrží. Nechoď po vychozených cestách, nebo sklouzneš. Buď si cestu našel, nebo si ji udělal. Neporadili mu, ba smáli se mu do očí. Četl si, a proto mi neodpovídal. Znal film dobře, neboť ho viděl dvakrát. Hned byl mezi stromy, hned byl v houštině. Venku se setmělo, ba dokonce začaly padat kroupy. Neměla čas, tedy se to nenaučila.

ŘEŠENÍ Nerad ořechy louská, rád však jadérka chroustá. (ODPOROVACÍ) Se lží můžeš obědvat, ale do večeře nevydrží. (ODPOROVACÍ) Nechoď po vychozených cestách, nebo sklouzneš. (VYLUČOVACÍ) Buď si cestu našel, nebo si ji udělal. (VYLUČOVACÍ) Neporadili mu, ba smáli se mu do očí. (STUPŇOVACÍ)

Četl si, a proto mi neodpovídal na otázky. (DŮSLEDKOVÝ) Znal film dobře, neboť ho viděl dvakrát. (PŘÍČINNÝ) Hned byl mezi stromy, hned byl v houštině. (SLUČOVACÍ) Venku se setmělo, ba dokonce začaly padat kroupy. (STUPŇOVACÍ) Neměla čas, tedy se to nenaučila. DŮSLEDKOVÝ)