Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení"— Transkript prezentace:

1 Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 03/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.20_skladani_rovnobeznych_a_ruznobeznych_sil_-_souhrnna_cviceni Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování učiva o skládání rovnoběžných a různoběžných sil. Žák řeší úlohy na skládání sil, odpovídá na otázky, doplňuje text, vybírá správná řešení.

2 1. Kolika gramové závaží bychom zvedli na vynaložení síly přibližně JEDEN NEWTON? Vyberte správný údaj: 100g 500g 1000g

3 2. Vyberte další používané jednotky síly a řekněte jejich název a vysvětlete převod na newtony. Vyberte správné odpovědi (najděte chybu): mN (milinewton) 1mN=0,001N mN (meganewton) 1mN=100 N MN (meganewton) 1MN=1milion N kN (kilonewton) 1kN=1000 N

4 3. Jak nazýváme bod, ve kterém síla působí? Vyberte správný název:
siloviště směroviště působiště bodoviště

5 4. U jakého skládání sil je výslednice dána součtem sil
4. U jakého skládání sil je výslednice dána součtem sil? Vyberte správnou odpověď: A) U skládání sil působících RŮZNÝM směrem. B) U skládání sil působících OPAČNÝM směrem. C) U skládání sil působících STEJNÝM směrem.

6 součtu sil součinu sil podílu sil rozdílu sil
5. Čemu je rovna výslednice, skládáme-li síly působící opačným směrem? Vyberte správnou odpověď: součtu sil součinu sil podílu sil rozdílu sil

7 6. Jak určíme výslednici dvou různoběžných sil se stejným působištěm
6. Jak určíme výslednici dvou různoběžných sil se stejným působištěm? Vyberte správnou odpověď: A) Graficky jako rovnoběžku větší síly. B) Graficky jako úhlopříčku rovnoběžníku.

8 7. Karel s Hankou vezou sáňky po vodorovné zasněžené cestě
7. Karel s Hankou vezou sáňky po vodorovné zasněžené cestě. Karel táhne silou F1=40 N, Hanka zezadu tlačí silou F2= 30 N. Určete výslednici sil působících stejným směrem. Znázorněte obě síly F1,F2 orientovanými úsečkami v téže vodorovné přímce a vyznačte jejich působiště a velikost.

9 8. Dva chlapci táhnou za siloměr v téže přímce, ale opačným směrem
8. Dva chlapci táhnou za siloměr v téže přímce, ale opačným směrem. Jaký údaj ukáže siloměr, jestliže jeden z nich vyvine sílu 90 N a druhý 55 N? Vyberte správný údaj: 35 N 145 N 25 N

10 9. Na výsadkáře s padákem působí Země gravitační silou 900 N
9. Na výsadkáře s padákem působí Země gravitační silou 900 N. V určitém okamžiku pádu je síla odporu vzduchu 850 N svisle vzhůru. Jaká je výsledná síla v tomto okamžiku na výsadkáře působí? Správná odpověď: 50 N

11 10. Dva čluny táhnou do přístavu loď
10. Dva čluny táhnou do přístavu loď. Každý z nich napíná lano silou o velikosti 350 N. Lana spolu svírají úhel 60°. Znázorněte příslušný rovnoběžník sil (1cm odpovídá 100 kN).

12 nule. Výslednice sil se rovná ……….
11. Jaká je výslednice stejně velkých sil opačného směru, které působí současně na těleso? Dokončete odpověď: Výslednice sil se rovná ………. nule.

13 12. Na těleso působí v jednom bodě síly o velikosti F1=3 N, F2=5 N
12. Na těleso působí v jednom bodě síly o velikosti F1=3 N, F2=5 N. Jejich směry svírají a) 30° b) 60° . Znázorněte síly a jejich výslednici v obou případech (1cm odpovídá 1N). Určete velikost výslednice v N. V jakém případě je výslednice větší? Správná odpověď: a)F=7,7 N b)F=7 N Výslednice je větší v případě menšího úhlu mezi silami.

14 13. Traktor může vyvinout tahovou sílu nejvýše 16 kN
13. Traktor může vyvinout tahovou sílu nejvýše 16 kN. Zemědělský secí stroj klade proti pohybu odporovou sílu 4,2 kN, brány odporovou sílu 0,5 kN. Utáhne traktor dva secí stroje a šestery brány? Vyřešte úlohu (ověřte výpočtem): Řešení: F2=16 kN F1=4,2+4,2+0,5+0,5+0,5+0,5+0,5+0,5 F1=11,4 kN F1<F2 , Ano, traktor UTÁHNE dva secí stroje a šestery brány.

15 Výslednice má velikost 107 N, směrem vlevo.
14. Na hřišti se děti přetahují o starou pneumatiku silami znázorněnými na obrázku. Určete jaký bude směr a velikost výsledné síly, která působí na pneumatiku. 155 N 328 N 280 N Výslednice má velikost 107 N, směrem vlevo.

16 15. Doplňte chybějící údaje:
Síla se značí písmenem … Jednotkou síly je …… Síla se měří ……… F NEWTON SILOMĚREM

17 Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus galerie office Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN _2758.jpg [cit: ]

18 Metodika prezentace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku.
Prezentace slouží k zopakování učiva o skládání rovnoběžných a různoběžných sil. Žák řeší úlohy na skládání sil, odpovídá na otázky, doplňuje text, vybírá správná řešení. Žák umí narýsovat působící síly a výslednice. Žák umí graficky znázornit výslednici sil působících různoběžně z jednoho působiště.


Stáhnout ppt "Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení"

Podobné prezentace


Reklamy Google