MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Weiser. Dostupné z Metodického portálu ISSN:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Počítač, základní pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Miroslav Kaňok, DiS. Dostupné z Metodického portálu
MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ. Obsah Management - Organizování © Ing. Jan Weiser  Manažerská funkce organizování  Nejdůležitější nástroje organizování 
Odměňování pracovníků Minimální mzda. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Návrhové systémy. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
Energetická hodnota potravin (EH)
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Senzory pro EZS.
Dámský plastický střih
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název prezentace (DUMu)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POŽÁRNÍ PREVENCE V GASTRONOMICKÝCH PROVOZOVNÁCH
Pracovní porada Pracovní list.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Pracovní porada Pracovní list.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název projektu: Moderní škola
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Financování přímých NIV
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: Moderní škola
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Správa fotografií v Adobe Lightroom II.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Organizační struktura
Technické prostředky v požární ochraně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rovnice s absolutními hodnotami
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Organizace práce na prodejně
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Weiser. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Obsah Management - Organizování © Ing. Jan Weiser  Manažerská funkce organizování  Nejdůležitější nástroje organizování  Organizační a funkční struktury  Popis pracovní činnosti  Řídící dokumenty v organizaci  Statut  Organizační řád  Organizační kultura  Klíčová slova  Otázky a úkoly

Manažerská funkce organizování Organizování lze chápat jako určování činností lidí (jednotlivců, skupin) ve smyslu dělby práce a výrobních prostředku k dosažení vytýčených cílů organizace. Smyslem organizování je vytvořit prostředí pro efektivní spolupráci. Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Organizování zahrnuje z formálního hlediska tyto činnosti  Identifikace a klasifikace požadovaných činností, tj. vytvoření popisů pracovních funkcí (rolí pracovníků) na základě plánu, který popisuje např. množství a vlastnosti produktů a termíny jejich zhotovení;  Seskupování činností potřebných pro dosažení cílů, tj. vytvoření pracovních skupin;  Přiřazení manažera ke skupině činností s odpovídající řídící pravomocí, tj. vytvoření popisu pracovních funkcí manažerů včetně pravomocí nad pracovníky skupiny;  Zabezpečení horizontální a vertikální koordinace v organizační struktuře;. Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Manažerská funkce organizování Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Základní prvky organizování:  Specializace – kvalifikace pracovníků v různých oborech lidské činnosti  Koordinace – sladění činností jednotlivců (útvarů)  Vytváření útvarů  Rozpětí řízení – počet lidí řízených jedním vedoucím  Dělba kompetencí – delegování pravomoci a odpovědnosti na více vedoucích

Mini-pauza ke zvýšení koncentrace, zlepšení paměti a myšlení. Proč je sex pudová záležitost? Edupen oben, edup ot ďub.

Nejdůležitější nástroje organizování Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Organizační a funkční struktury Představují v každé instituci kostru, která umožňuje plnit její plánované cíle.  Zobrazují se ve formě organizačních a funkčních schémat, která graficky znázorňují postavení organizační jednotky (útvaru) v rámci celku.  Organizační struktura znázorňuje jednotlivé organizační útvary. Funkční struktura znázorňuje jednotlivá funkční pracovní místa.

Základní pojmy Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Liniové vazby Liniové prvky Úroveň řízení Vedoucí Podřízený VedoucíPodřízený

Základní organizační struktury Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Liniová organizační struktura tvořena liniovými prvky a liniovými vazbami (jediný odpovědný vedoucí, jednoznačné vazby mezi nadřízeným a podřízenými). hlavní přednosti:  jasné kompetence při vytváření přirozených koordinačních struktur  jednoduché vazby podřízenosti a nadřízenosti  přehlednost a relativně krátké řetězce informačních vazeb Nevýhoda:  nevhodnost pro větší jednotky Vedoucí Podřízený A Podřízený B Podřízený C Podřízený D Podřízený E

Základní organizační struktury Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Liniově štábní organizační struktura  hlavní klad - specializace funkčních vedoucích s jejich vysokou odborností  tvořena liniovou a štábní složkou  charakterizována rozdílnými úkoly v řízení složky liniové a štábní Úkolem liniové složky je komplexní řízení daného útvaru Štábní složka vytváří předpoklady k tomu, aby i se vzrůstající složitostí řízení na vyšších stupních řízení bylo možno dodržet zásadu jediného odpovědného vedoucího  v současné době se struktuře vytýká především značná nepružnost a malá adaptabilita na rychle se měnící výrobní situaci a podmínky řízení

Základní organizační struktury Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Vedoucí Útvar AÚtvar BÚtvar C Štáb Liniové řízení Štábní řízení

Jak vytvářet dílčí útvary v organizaci Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Samostatný útvar je charakterizován:  Specializací a kvalifikací pracovníků,  Pracovní proces a funkce, které jej mohou zabezpečit,  Čas – podle tohoto kriteria jsou pracovníci rozděleni např. do směn,  Produkt – pracovníci jsou seskupeni podle výrobku, který je nutno vyrábět, nebo služby, kterou je nutno zabezpečit,  Zákazník – seskupování přihlíží k potřebám skupin zákazníků,  Místo – pracovníci jsou seskupeni podle místa pracoviště, regionu, státu.

Nejdůležitější nástroje organizování Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Popis pracovního místa Firemní dokumentace Popis pracovního místa obsahuje zpravidla:  Název pracovního místa  Účel pracovního místa  Popis pracovních kompetencí - hlavní činnosti, úkoly  Zařazení v organizační struktuře včetně vztahů nadřízenosti a podřízenosti

Popis pracovního místa Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Nejdůležitější nástroje organizování  Výčet pracovních prostředků a technických zařízení, které musí pracovník na daném místě ovládat  Odbornost (odborné kompetence), které musí pracovník na daném místě ovládat  Pracovní podmínky (místo výkonu činnosti, fyzikální, technické, organizační podmínky, bezpečnost práce)  Popis manažerských kompetencí - pravomoci a odpovědnosti na daném místě  Vymezení odpovědností za zdroje: Lidské zdroje, Finanční zdroje, Materiální zdroje, Čas, Technologie, Energie, Nemateriální zdroje (informace, znalosti). Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

4. Firemní dokumentace Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Některé úkoly řešíme v organizaci pravidelně (opakovaně), proto je pro ně vhodné vydat delší dobu platné písemné postupy (normy, směrnice, instrukce).  Výhody: - nemusíme vydávat opakované ústní pokyny - jednotný postup pro všechny zainteresované pracovníky - tyto dokumenty jsou vizitkou firmy - jsou know-how firmy (mozkovou kapacitou firmy) - šetří čas manažerů

Firemní dokumentace Dělení firemní dokumentace: 1) Výrobně technická: a) technické normy (konstrukční normy) b) technickohospodářské normy (normy času) c) standardní normativy (manipulační) 2) Organizačně řídící dokumentace: a) statutární dokumenty b) řády c) směrnice d) pokyny, instrukce e) metodika Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Organizační kultura Kolektivní povědomí o tom, jak věci fungují, jak by se měli členové organizace chovat, jak je důležitá hierarchie a autorita, různé představy o pracovním nasazení, co znamená být členem organizace atd. Systém sdílených významů a představ vyjadřovaných většinou symbolickou formou jako jsou rituály, historky a mýty. Funkce organizační kultury - posilovat soudržnost lidí tvořící organizaci. Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Klíčová slova  Organizování, organizační struktura, liniová organizační struktura, liniově štábní organizační struktura, organizační útvar, popis pracovního místa, firemní dokumentace, organizační řád, statut, organizační kultura, kolektivní povědomí. Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Otázky a úkoly 1. Jak lze definovat manažerskou funkci organizování? 2. Které činnosti zahrnuje proces organizování? 3. Jakou funkci plní organizační struktura organizace? 4. V čem spatřujete význam dílčích útvarů v organizaci? 5. Co řeší popis pracovní pozice zaměstnance? 6. Co řadíme mezi základní organizační dokumenty organizace? 7. Jak může firemní kultura ovlivnit chování pracovníků? Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Použitá literatura  Veber, Jaromír, Základy managementu pro středí školy, Fortuna 2003  Vysušil, Jiří, Základy managementu. Vydavatelství HZ 1996  Použité www stránky a ilustrační obrázky (veřejné zdroje)  %3Fq%3Dwww.suler.cz%26aq%3D%26oq%3D%26sourceid%3Dszn-HP%26thru%3D&resID=7QqhKmWxcdMQFvumMyyn4NY4HX- 8Evdgx29hI36GBpU&imgURL=http%3A//docteurjp.free.fr/management.jpg&pageURL=http%3A//docteurjp.free.fr/fonctionnaires.htm&i mgX=445&imgY=600&imgSize=98&thURL=http%3A//media3.picsearch.com/is%3F7QqhKmWxcdMQFvumMyyn4NY4HX- 8Evdgx29hI36GBpU&thX=95&thY=128&qNoSite=management&siteWWW=&sId=okIh4SQswO4BIbCqrO20=okIh4SQswO4BIbCqrO20  Renčín, Vladimír, Renčín Best of. Nakladatelství EMINENT, 2011