Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Vedlejší věty příslovečné Autor Chňoupková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Advertisements

Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SOUVĚTÍ SLOŽITÉ Jednou se nějaké lávce potkalo Štěstí s Rozumem.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Významový poměr Autor Fulínová Šárka.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent.
Český jazyk – 3.ročník, Spojky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
S H O D A ? Topoly šuměli. Topoly šuměly. Psi štěkali. Psi štěkaly.
Téma: Předmět a příslovečné určení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slovesa.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Autor: Mgr. Hana Novotná
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ČESKÝ JAZYK 3. roč. Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
AUTOR: Kateřina Křížová
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ JAZYK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_16 poměr stupňovací
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Jazyk a jazyková komunikace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT. DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Věta se skládá ze slov Název školy
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Vedlejší věty příslovečné Autor Chňoupková Martina

Vedlejší věty příslovečné Mgr. Martina Chňoupková

Jazykový rozbor: O Praze se říká, že je v srdci Evropy. 1.Vyhledejte VH a VV. 2.Určete druh VV. 3.Vyhledejte PUM. 4.Vlastní jména změňte na přídavná jména. 1.VH: O Praze se říká, VV: že je v srdci Evropy. 2. VV podmětná 3. v srdci 4. Praha – pražský Evropa - evropský

VV příslovečné nahrazují příslovečné určení věty řídící ptáme se na ně jako na dané příslovečné určení a pomocí věty řídící  I přes strach šel Radim do sklepa. přísl. urč. přípustky  I přestože měl Radim strach, šel do sklepa. VV příslovečná přípustková

VV příslovečná místní a časová VV místní  vyjadřuje místní určení  nejčastěji je uvozena příslovci kde, kam, odkud, kudy Vrátil se, odkud přišel. VV časová  vyjadřuje časové určení  nejčastěji je uvozena příslovci kdy, odkdy, dokdy nebo spojkami časovými až, když, jakmile, dříve než, sotvaže, než, zatímco Počkám na tebe, dokud nepřijdeš.

VV způsobová a měrová VV způsobová  vyjadřuje příslovečné určení způsobu  nejčastěji je uvozena příslovci jak, jako nebo spojkami že, aby Pracoval, jak nelépe uměl. VV měrová  vyjadřuje příslovečné určení míry  nejčastěji je uvozena spojovacími výrazy: čím-tím, takže, že Foukalo tak moc, že se nedalo jít ven.

VV příčinná (důvodová) vyjadřuje příčinu ve vztahu k obsahu věty řídící (příčina předchází děj) Ptáme se na ni otázkami: Proč? Z jakého důvodu? Z jaké příčiny? nečastější spojovací výrazy: protože, poněvadž, že, když  Po obědě se Martin omluvil, že mu není dobře.

VV účelová vyjadřuje účel, okolnost ptáme se na ni otázkou: Za jakým účelem? je nejčastěji uvozena spojkou: aby POMŮCKA: otázka proč? + spojka aby = VV účelová  Děti přikládaly dříví, aby ohníček nevyhasl.

VV podmínková vyjadřuje podmínku, při které může nastat děj věty řídící ptáme se na ni: Za jaké podmínky? nejčastější spojovací výrazy: -li, když, jestliže, kdyby  Jestliže nepřijdete včas, dostanete vynadáno.

VV přípustková vyjadřuje okolnost, která je v logickém rozporu s obsahem věty řídící ptáme se na ni: I přes co? nejčastější spojovací výrazy: ač, ačkoli, třebaže, i kdyby, přestože  Přestože už mu vlak ujel, nechtěl odejít.

Rozlište VV příslovečnou místní a časovou: Zvíře se vrátilo tam, odkud vylezlo. Jakmile se oteplí pojedu se projet na kole. Přijď, kdy budeš chtít. Dokud mi to nevysvětlíš, nikam nepůjdeš. Když jsem byla malá, musela jsem chodit do školky. Šel, kam ho nohy nesly. Kde roste mech, bývá vlhko. Až půjdete do lesa, dávejte na sebe pozor. Nechoď, kam nemáš. Jdi, odkud jsi přišel. Kdykoli měl přijít, vymlouval se. místní časová místní časová místní časová

Vyberte pouze souvětí, která obsahují VV způsobovou nebo měrovou.: Přišel, aby se podíval na zvířata. Vypadal, jako by snědl citron. Smál se, až se za břicho popadal. Když budeš hodný, koupím ti lízátko. Dostal tolik, kolik si zasloužil. Večer bylo trochu lépe, protože přestalo pršet. Překročili jsme potok, který byl rozvodněný. Chtěl vědět, kdo to udělal. Auto nastartujeme tak, že otočíme klíčkem. Promýšlel práci, jak nejlépe dovedl.

Doplňte HV tak, aby vzniklo souvětí s VV účelovou: Celý rok jsem se snažila, … Přišel, … Šli jsme tiše, …

Určete druhy VV příslovečných: Protože pršelo, šli jsme hrát tenis do haly. Karolína si stoupla na špičky, aby lépe viděla. Ačkoli jsem nemocný, chodím do práce. Zatímco jsi spal, upekla jsem bábovku. I když nebylo hezky, jeli jsme se projet na kole. Když dostal hlad, najedl se. Jestliže mu léky nezaberou, bude muset do nemocnice. Když se led zahřeje, změní se na vodu. Jak si usteleš, tak si lehneš. Čím více se snažil, tím to bylo horší. Kdybych měla peníze, letěla bych do Austrálie. Ačkoli Wolker zemřel mlád, všichni znají jeho dílo. Jelikož se ho celá záležitost týkala, snažil se. Kudy šel Jenda, šel i Lukáš. příčinná účelová přípustková časová přípustková časová podmínková způsobová měrová podmínková přípustková příčinná místní

Procvičení: Učebnice strana 106, cvičení 3,4; strana 108, cvičení 7; strana 111 cvičení 10; strana 112 (Test), strana 113, cvičení 12; strana 114, cvičení 14.