Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_13_SKLADBA – Souvětí podřadné – vedlejší věty příslovečné (místní, časové, způsobové, měrové) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty příslovečné (místní, časové, způsobové, měrové) Ročník: 9. ročník Klíčová slova: souvětí podřadné, příslovečné určení místa, času, způsobu, míry, vedlejší věta příslovečná místní, časová, způsobová, měrová

2 ANOTACE Materiál slouží k opakování o vedlejší větě příslovečné místní, časové, způsobové, měrové, formou skupinové práce si žáci zopakované učivo procvičují na pracovních listech, které jsou v archivu autora.

3 – vedlejší věty příslovečné (místní, časové, způsobové, měrové)
SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty příslovečné (místní, časové, způsobové, měrové)

4 Otázky na úvod Na příslovečné určení místa se ptáme?
kde, odkud, kudy, kam Na příslovečné určení času se ptáme? kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho, jak často Příslovečné určení rozvíjí … sloveso, přídavné jméno, příslovce Pokud se lze zeptat pádovou otázkou i otázkou na příslovečné určení, co má přednost? příslovečné určení

5 Vedlejší věty příslovečné:
Vyjadřují příslovečné určení z věty řídící. Ptáme se vždy větou řídící a otázkami … Druhy: místní časové způsobové měrové  kde, odkud, kudy, kam kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho, jak často  jak, jakým způsobem  kolik, jak hodně

6 př. : Odbočil tam, kde byla lepší cesta. Když odcházel, zabouchl dveře
př.: Odbočil tam, kde byla lepší cesta. Když odcházel, zabouchl dveře. Zmizel, jako by se po něm země slehla. Peněz dostal tolik, kolik si jen přál. 1VH 2VV – př. místní 1VV – př. časová 2VH 1VH 2VV – př. způsobová 1VH 2VV – př. měrová

7 Vedlejší věty způsobové a měrové se často objevují v přirovnáních.
Vysvětlete rčení: Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Buď takový, jaký chceš, aby byli i druzí. On stál, jako by ho polili studenou vodou. Stál zaražený, byl velmi překvapený. Lidé stáli tak těsně u sebe, že by jablko nepropadlo. Byla tam velká tlačenice, mnoho lidí.

8 Jemu něco radit je, jako když hrách na stěnu hází.
Nedá si poradit, vede si stále svou. Lže, jako když tiskne. Nestydí se a vymýšlí si. Je hloupý, až to bučí. Je hloupý jako hovězí dobytek.

9 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN Archiv autora.


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google