Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE"— Transkript prezentace:

1 ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 7. ROČNÍK TÉMA: SYNTAX III. AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_43_KM

2 Druhy vedlejších vět Anotace:
Cílová skupina: Prezentace vytvořena k učivu 7. ročníku. Téma: Syntax III. Druhy vedlejších vět. Cíl: Výklad učiva druhů vedlejších vět. Pomůcky: psací potřeby, školní sešit, pracovní listy Pilotáž: Prezentace podává žákům přehled druhů vedlejších vět. Žáci ocenili přehled vedlejších vět, příklady spojovacích výrazů. Druhy vedlejších vět

3 VV určujeme podle větného členu, který nahrazují. Důležitá je správná
otázka. Ptáme se VH, odpovídáme VV. Řídící výraz je určen Přímo VV přívlastková Slovesem VV doplňková Poslal dopis, který mě potěšil. Spatřil sestru, jak vchází do dveří. VV

4 Řídící výraz není – lze se ptát
sponovým slovesem VV přísudková zájmenem koho co VV předmětná zájmenem kdo co VV podmětná příslovcem VV příslovečná Nejsi, jak ses dělala. Je zřejmé, že to udělal. Zpozoroval, že se sestra ztratila. Přijdu, až se setmí. Šel, kam ho nohy nesly. Běžel, seč mu síly stačily. VV

5 Druhy vedlejších vět Přísudková: Obloha byla, jako by ji vymaloval. Ty jsi jako by tě vyměnili. Právě on je tím, kdo nás zradil. Podmětná: Je nutné, abys tam šel. Kdo uteče, vyhraje. Kdo se bojí, nesmí do lesa. Předmětná: Nevím, proč bych ti měla věřit. Kdo ti říkal, abys to dělal. Kdo je čestný, toho si lidé váží. Přívlastková: Vrátila mi knihu, kterou si půjčila. Chtěla navštívit místa, kde se narodila. Doplňková: Pozoroval dceru, jak kreslí kočku. Zahlédl syna, jak odchází. Slyšel kočku, jak smutně mňouká.

6 Vedlejší věty příslovečné
Místní: Vrátil se tam, odkud pocházel. Časová: Až přestane pršet, půjdeme na vycházku. Způsobová: Napište to tak, jak jsme se učili. Měrová: Byl tak unavený, že sotva stál na nohou. Příčinná: Pomohl jim, poněvadž mu jich bylo líto. Účelová: Pavel jel do Brna, aby navštívil tetu. Podmínková: Budeš-li opatrný, nic se ti nastane. Přípustková: V místnosti bylo teplo, třebaže se v ní netopilo. Přijdu k tobě, i když nemám čas.

7 že aby SOUVĚTÍ PODŘADNÉ
Jedna věta hlavní + jedna nebo více vět vedlejších. Vedlejší závisí na řídících. Spojovací výrazy: •spojky podřadící •vztažná zájmena •vztažná příslovce aby porovnávejte Zavolal, aby mi udělal radost. (účelová) Je nutné, aby přišli. (podmětná) Kdo ti říkal, abys to dělal. (předmětná) že Slíbila, že mi zavolá. (předmětná) Že nejezdily tramvaje, opozdil se. (příčinná) Byl tak unavený, že sotva stál na nohou. (měrová)

8 jako kde porovnávejte příčinná přípustková podmínková
protože, poněvadž ač, ačkoli, i když, třebaže, přestože jestliže, -li, kdyby, když příčinná podmínková přípustková kde, kam, kudy, kdy, jak jako kdo, co, jaký, který, čí, jenž kde Tvářil se, jako by ho to nezajímalo. (způsobová) Obloha byla, jako by ji vymaloval. (přísudková) porovnávejte Pojedeme tam, kde to ještě neznáme. (místní) Pojedeme do míst, kde to neznáme. (přívlastková)

9 Pracovní list 1 Určete druh VV uvozené zájmenem který:
1. Kteří z vás mají zájem, mohou dostat dvě vstupenky na koncert. 2. Nevzpomínám si, kteří chlapci to udělali. 3. Kluci, kteří se honili kolem kašny, se náhle rozprchli pryč. Řešení: 1. VV podmětná, 2. VV předmětná, 3. VV přívlastková

10 Pracovní list 2 Použijte spojovací výraz kde
v různých souvětí tak, aby uvozoval vždy jinou větu vedlejší. Řešení: Není známo, kde se to stalo. (podmětná) Řekl mi, kde se bratr schoval. (předmětná) Navštívil město, kde se narodil. (přívlastková) Našel ho tam, kde ho ráno nechal. (příslovečná místní)

11 Pracovní list 3 Je dána vedlejší věta: ….. ,aby nepřišel pozdě.
Uvedenou větu začleňte do souvětí tak, aby měla platnost různých druhů VV. Řešení: Bylo nutno, aby nepřišel pozdě. (podmětná) Přikázal mu, aby nepřišel pozdě. (předmětná) Spěchal, aby nepřišel pozdě. (účelová) Měl přání, aby nepřišel pozdě. (přívlastková) Nešel do divadla, aby nepřišel pozdě. (způsobová-hovorově, ve významu: do divadla vždy přišel pozdě)

12 Zdroje: Vlastní tvorba


Stáhnout ppt "ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE"

Podobné prezentace


Reklamy Google