Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV
Zaslouží si lékařská posudková služba koncepční změnu? Konference PS PČR Koncepce organizace posudkové služby
Co zahrnuje organizace: kdo posuzuje jakým způsobem je mu to svěřeno podle jakých procesních předpisů posuzuje jaká jsou práva a povinnosti na obou stranách jakou právní sílu má výsledek posouzení lze se proti výsledku posouzení bránit
Stávající stav: posuzují státní orgány – ČSSZ a MPSV kompetence je jim svěřena zákonem na posuzování dopadá správní řád práva a povinnosti vedle správního řádu definuje zákon č. 582/1991 Sb. posudek je důkaz lze se bránit proti rozhodnutí
Alternativy: kdo posuzuje státní orgán – posudkový úřad povinnost zákonem přenesená na určité subjekty (např. ošetřující lékaře) smluvně zajištění dodavatelé (např. vybraní ošetřující lékaři) smluvně zajištěný dodavatel
Alternativy: způsob svěření jedná se o sociální práva upravená v Listině jen zákon může vymezit (změnit) působnost jednotlivých úřadů či je zřídit státní moc lze uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon působnost v oblasti LPS lze stanovit či změnit pouze zákonem
Alternativy: podle jakých procesních předpisů ve státní správě – správní řád s odpovídajícími úpravami ev. samostatný procesní předpis (ve variantě posudkového úřadu) mimo státní správu – přesné zákonné vymezení podmínek pro zpracování posudků + smluvní ujednání
Alternativy: práva a povinnosti základní povinnost posuzovaného: podrobit se posouzení základní práva posuzovaného: být informován, mít možnost se vyjádřit a navrhovat důkazy základní povinnost posuzujícího: zpracovat posudek v souladu s právními předpisy základní práva posuzujícího: mít možnost objektivizovat skutkový stav
Alternativy: výsledek posouzení: důkaz – stávající stav; jen tato možnost připadá v úvahu v případě externích dodavatelů posudků závazné stanovisko – připadá v úvahu jen v rámci státní správy, podstatně procesně náročnější forma pro posudkové orgány
Alternativy: opravné prostředky posudek jako důkaz: povinnost správního orgánu rozhodujícího o dávce odůvodnit své rozhodnutí, proti rozhodnutí možné opravné prostředky ve správním řízení i žaloba ve správním soudnictvím – plná jurisdikce posudek jako závazné stanovisko: speciální úprava v § 149 správního řádu
Co je tedy reálné měnit a proč? V současné době je LPS integrována do státní správy a dopadá na ni služební zákon. Samostatný obor státní služby: lékařská posudková služba. Pro lékaře: započitatelnost atestace z posudkového lékařství za zvláštní část úřednické zkoušky.
Problémy stávajícího stavu: Hrozící akutní nedostatek lékařů v důsledku věkového omezení podle služebního zákona (70 let) a zpřísněných podmínek pro vstup do státní služby (úřednická zkouška a podmínky do jejího složení). Zahlcenost LPS opakujícími se posudky pro různé sociální systémy.
Možná řešení: Krátkodobá: k překlenutí hrozícího akutního nedostatku posudkových lékařů. Střednědobá: změna nositele posuzování u vybraných agend a/nebo zefektivnění práce stávajících nositelů posuzování. Dlouhodobá: snaha zatraktivnit obor LPS a získat nové perspektivní lékaře.
Aktivity MPSV – koncepce: VÚPSV: Organizace posuzování zdravotního stavu ve vztahu k rozhodovacím procesům v sociálním zabezpečení ve vybraných zemích EU Technologická agentura ČR: projekt Prezentace posudkového lékařství odborné i laické veřejnosti
Aktivity MPSV – zefektivnění: projekt Efektivní řízení úřadu MPSV Aktivita 1: Analýza možností zapojení osob se zdravotním postižením do činnosti posudkových komisí MPSV Aktivita 2: Stanovení minimálních standardů pro pracoviště posudkových komisí MPSV FDV: Koncepce celoživotního vzdělávání předsedů posudkových komisí MPSV
Děkuji za pozornost. Tel: , Ministerstvo práce a sociálních věcí, Odbor výkonu posudkové služby, Na Poříčním právu 1, Praha 2