Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

Mikroekonomie I Domácí produkt
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Poptávka na trhu zboží a služeb
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.1.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Agregátní poptávka a nabídka
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Mikroekonomie I Investiční rozhodování a podnikání
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ DÍLNY MPSV
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Klíčová otázka č. 4 Zaměstnanost a práce Pavel Pěnkava 26. – 27. listopadu 2014.
HOSPODAŘENÍ RodinY 6. ročník.
Je plán finan č ního hospoda ř ení státu, obvykle na jeden rok. Má formu zákona, který navrhuje vláda a schvaluje parlament.
Investice Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh kapitálu II.  Výnosová míra z kapitálu.
Investiční multiplikátor
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Volba mezi současnou a budoucí spotřebou
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Chudoba jako sociální problém
Sociální sítě a sociální kapitál – úvod do problematiky 1
Peníze, majetek prima gymnázia. Peníze uspokojování potřeb – existenční podmínka potřeby uspokojují: statky – předměty služby – užitečné činnosti výměna.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Ekonomie 1 Magistři Pátá přednáška Lidské jednání, spotřeba a produkce v otevřené ekonomice.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Ekonomie 1 Magistři Jedenáctá přednáška Analýza jednání za rizika a nejistoty.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Ekonomika – základní pojmy.
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Ekonomie 1 Magistři Čtvrtá přednáška Analýza trhu zápůjčních fondů
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Práce, hledání zaměstnání
Ekonomie 1 Magistři Sedmá přednáška Analýza redistribuce
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
KDE JSME „BYLI – JSME – CHCEME BÝT“
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Státní rozpočet je plán finančního hospodaření státu, obvykle na jeden rok. Má formu zákona, který navrhuje vláda a schvaluje parlament.
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny

Lidský kapitál (HC) Co to je? znalosti, dovednosti, schopnosti a vlastnosti jedince, které usnadňují vytváření osobního, sociálního a ekonomického blaha. HC musíme získat! Příkladem investic do HC je školní vzdělávání, jazykové kurzy, kurzy výpočetní techniky, výdaje na lékařskou, lázeňskou péči, sportovní aktivity apod.

Investice do HC Proč? Vyšší příjem, lepší uspokojování potřeb, vyšší a lepší produkce statků. HC = jako souhrn znalostí, dovedností, schopností a vlastností, kterými je vybaven jednotlivec a které mají vztah k nějaké ekonomické činnosti. Záleží na místě, času a účelu. HC lze zvyšovat, lidskou činností se nemusí opotřebovávat!

Co ovlivňuje HC Škola Rodina Okolí Tradice Další vzdělávací možnosti Knihy, internet ….

Sociální kapitál (SC) SC zahrnuje sociální sítě, důvěru, občanské normy a hodnoty. SC: - strukturální kapitál: sítě - vztahový kapitál: důvěra, občanské normy a hodnoty HC je nutno někde využívat, SC jako prostředek využívání HC. SC na individuální a na kolektivní úrovni - individuální: sítě konkrétního člověka a vztahy v ní -kolektivní: generalizovaná důvěra ve společnosti Obě úrovně se ovlivňují.

Investice do SC Musíme něco obětovat, abychom se stali (zůstali) členy nějaké sítě, přinejmenším čas. Tím, že jsme v jedné síti, může nás to vylučovat z bytí v jiné síti.

Negativní aspekty SC Zločinecké struktury Různé sítě se nemusí mít rády. Dané skutečnosti ovlivňují HC, příjmy jednotlivých osob, možnost uplatnění, atd.

Chci investovat do HC a nemám peníze Problém HC nelze zastavit, je vázán k nositeli Investoři neradi někomu půjčují, aby do HC investoval. Pokud už půjčují, tak se obtížně stanovuje úroková míra. Co s tím? Princip přenesené ceny (TPP)! Přenesená cena (TP)

Princip přenesené ceny (TPP) - podstata Nejčastěji ve vzdělání. Teď se vzdělávám. Za vzdělání platím z budoucího příjmu, který mám (získám) díky vzdělávání. Platím určité procento z příjmu (z celého nebo jako to, co vydělám, mínus nějaká spodní hranice). Je definována spodní hranice, pokud vydělávám méně, neplatím nic. Platí se po určitou dobu.

Komu platit? Mělo by se platit přímo poskytovateli. Proč? Je motivován poskytovat kvalitní služby. Klienti si budou vybírat ty, které jim služby zajistí. Kontrakty lze oceňovat na kapitálovém trhu. Trhy budou mít zájem o výnosné kontrakty.

Funkce přenesené ceny Úvěrová: k rozvoji a uchování HC a SC se dostane každý Solidárně-pojišťovací

Kde všude může fungovat TP? V sektoru produktivních služeb: - zdravotnictví, lázeňství, rekreační a sportovní aktivity, zabezpečení na stáří

Sektor produktivních služeb Produkce tohoto sektoru vede k růstu produktivity v dalších sektorech. Může zaměstnat rozhodující část osob. Může rozšířit spektrum lidských potřeb. Podobné efekty jako sektor průmyslu v dobách průmyslové revoluce.