Nehemjáš.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČR pro Ježíše Termíny ŠVM v Malenovicích pro školní rok 2005/06 ŠVM II. AC/ECM - první víkend druhý víkend druhý.
Advertisements

Kde vzít energie k nadpřirozenému? Viktor Baláž, Vyškov,
Společenství - Co je církev. Církev není budova ani nějaké místo.
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Exodus 20:8-11 Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina,
Sobota je více než víkend
JAK DOSÁHNOUT ZASLÍBENÍ... Jozue 14:5 Synové Izraele udělali, co Hospodin přikázal Mojžíšovi, a rozdělili si zem.6 Synové Judovi přišli v Gilgalu za.
Integrita bezúhonnost
LITURGICKÁ ZNAMENÍ postoje a gesta
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Já i dům můj budeme sloužit Hospodinu - Jozue 24:15.
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
SOBOTA.
1.To jak nakládáme s penězi ovlivňuje náš vztah s Bohem Matouš 25:21 Jeho pán mu řekl: ‚Dobře, otroku dobrý a věrný, byl jsi věrný nad málem, ustanovím.
PROROCI Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Čím lze charakterizovat Boha – Hospodina?. Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ… Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ…
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli, jehož původ je odpradávna, ode dnů.
Jeruzalémský chrám.
Uctívání a chvála. Žalm 5,4-8: „Hospodine, ty můj hlas slyšíš zrána, ráno ti připravím oběť a budu čekat. Ty nejsi bůh, který má zálibu ve svévoli, zlý.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Jak si Šalomoun představoval chrám, který chtěl vystavět? VELKÝ, HONOSNÝ, BOHATÝ, LEPŠÍ NEŽ JEHO PALÁC 2. Proč začal.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Bůh jako dobrý Otec nás sytí svým slovem a eucharistickým tělem,
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
Desatero božích přikázání
„ Hle, činím něco docela nového a už to raší. Nevíte o tom? Já povedu pouští cestu, pustou krajinou řeky.“ Izajáš
Ježíšova velekněžská modlitba I
OBĚTI A MODLY AC Rousínov, Kázání: „Oběti a modly“ V současném moderním světě je obrovské nepochopení významu OBĚTI Většinou tím rozumíme:
KC Bučovice, A Boží moc je provázela... KC Bučovice,
2. TEOLOGIE BIBLE KLÍČOVÁ BIBLICKÁ TÉMATA Vyškov, BŠ EBED Ježíš říká: Zkoumáte Písma a myslíte si, že v nich máte věčný život; a Písma svědčí.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
Místa setkávání lidstva s Bohem podle Bible
Přijď Duchu svatý.
Poselství starozákonní svatyně
Vypracoval: Jakub Moravec
Milost přijímám od druhého přijímám od druhého můžeme ji druhým předávat můžeme ji druhým předávat spasení je zdarma - vstup dveřmi spasení je zdarma -
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
1. Jak dobré je žít, Pane, z tvého slova, | jež mezi námi tvoří pouta nová | a ve všech vztazích je nám pomocí | i ve zdraví i v každé nemoci. | Dej, Otče.
1.Všichni v tento čas, | ó lidé, | svůj hlad živě vydejte, | rukou plesejte, | Bohu zpívejte, | zvučně jej chvalte! Neboť jest on Pán | všech nejvyšší.
Kde mají původ Velikonoce?
1. Tebe, Boha otce věků, | Pána všeho chválíme. | Plna jesti všecka země | převelebně slávy tvé. | Vesmír vzdává chválu tobě, | cherubín a serafín | slavně.
MŠE SVATÁ. Příprava k bohoslužbě oběti
POSVĚŤ SE JMÉNO TVÉ Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
Žalmy Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Bohoslužba oběti Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Chléb a víno – Tělo a Krev Kristova – reálný duchovní.
Starověká Palestina Petr Machala.
Letnice Jóel 3:1 I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny, vaši jinoši.
VĚROUKA JUDAISMU ŽIDOVSKÝ MONOTEISMUS ZÁKON PROROCI MESIANISMUS BIBLE
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
1.Paralipomenon.
Ageus.
1.Jaký byl Daniel? UPŘÍMNÝ, VĚRNÝ HOSPODINU 2. Co žádali protivníci Daniela po králi? ABY VYDAL ROZKAZ NEMODLIT SE K HOSPODINU, JEN UCTÍVAT KRÁLI 3. Co.
Galatským. Autor a datum vzniku Pavel - po Jeruzalemském sněmu - v roce 49 po Kr. - jeden z nejstarších listů NZ.
MOJŽÍŠ-DAVID-UČEDNÍCI
LEVITICUS. Leviticus „lévitský“, „týkající se lévitů“ וַיִּקְרָא ‎ (wajjikrá) Autor: Mojžíš Datum sepsání: 1400 př.n.l. Jazyk: hebrejský.
Ezdráš.
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
Matoušovo evangelium.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Byli Izraelité v babylonském zajetí stále? NE 2. Jaký byl perský král Kýros? DOBRÝ, CHOVAL PŘÍVĚTIVĚ, POMOHL IZRAELSKÉMU.
Markovo evangelium. Autor a datum vzniku Marek 50. – 60 po. Kr.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Kněz:nebo: Modlitba na závěr přinášení darů Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Modleme se, aby Bůh přijal.
2. List Korintským. Autor a datum vzniku Pavel - na své 3. misijní cestě - v roce po Kr. - pravděpodobně z Filip.
BIBLE = KNIHY STARÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
MENE TEKEL UFARSIN 3. POSLOUPNOST 1.Bůh 2.Rodina 3.Církev 4.Zaměstnání 5.Národ 6.Obnova společnosti.
Poznání Boží vůle.
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová 2. ročník, NMgr. D-Zsv
Bibličtí objevovatelé (Discovery Bible Study)
Naše zkuše nosti: #2 Pokoj především KDE A JAK NALÉZT POKOJ? POKOJE
Transkript prezentace:

Nehemjáš

Ezdráš Nehemijáš Původně jedna kniha

Poexilní období: Přestavba Obnova chrámu Oprava hradeb lidu Zerubábel Ezdráš Nehemiáš Přestavba chrámu Obnova lidu Oprava hradeb 70 let zajetí 400 let mlčení Pauza 57 let Pauza 12 let 538 Př. Kr. 515 458 456 444 432 Ester 483 - 473 Ageus 520 Zacharjáš 520 - 518 Malachiáš 430

Tři návraty z Babylonského vyhnanství 538 př. Kr. První návrat pod vedením Zerubábela (Obnovení chrámu) – Ezdráš 1-6 458 př. Kr. Druhý návrat pod vedením Ezdráše (Duchovní obnova lidu) – Ezdráš 7-10 444 př. Kr. Třetí návrat pod vedením Nehemjáše (Znovuvystavění městských hradeb) – Nehemjáš 1-13

Autor a datum vzniku Nehemjáš 4 st. př. Kr.

Rozdělení knihy (1-7) Třetí návrat vedený Nehemjášem 2) (8-13) Ezdráš a Nehemjáš pomáhají při duchovní obnově lidu

Nehemjášovi tři hlavní nepřátelé 1) Sanbalat (2:10) – samařský místodržitel, který pochází z Bet-chorónu (dům boha Choróna). 2) Tobijáš (2:10) – amónský úředník, který byl ze staré a slavné rodiny, která vládla Amónu po dlouhá léta. 3) Gošem Arabský (2:9) – který byl ještě vlivnější než Tobijáš se Sanbalatem.

Neh 9:32-37  A nyní, náš Bože, Bože velký, mocný a hrozný, který zachováváš smlouvu a milosrdenství, nezlehčuj všechny těžkosti, které postihly nás, naše krále, naše knížata, naše kněze, naše proroky, naše otce a všechen tvůj lid ode dnů asyrských králů až dodnes. 33  Ty jsi spravedlivý ve všem, co na nás přišlo, protože jsi jednal spolehlivě, ale my jsme jednali ničemně. 34  Také naši králové, naše knížata, naši kněží a naši otcové nejednali podle tvého zákona a nevěnovali pozornost tvým příkazům a tvým napomenutím, kterými jsi je napomínal.

35  Ve svém království, přes tvoji mnohou dobrotu, kterou jsi jim dal, v rozlehlé a úrodné zemi, kterou jsi před ně položil, tobě nesloužili a od svých zlých činů se neodvrátili. 36  Hle, my jsme dnes otroci a země, kterou jsi dal našim otcům, aby jedli její ovoce a její dobrotu, hle, jsme na ní otroky. 37  Její hojná úroda patří králům, které jsi ustanovil nad námi pro naše hříchy a vládnou nad našimi těly i nad naším dobytkem, jak se jim zlíbí. Jsme ve velikém soužení.

Neh 10:29-40  Ostatek lidu, kněží, lévité, vrátní, zpěváci, chrámoví nevolníci a všichni, kdo se oddělili z národů zemí pro Boží zákon, jejich ženy, jejich synové a jejich dcery, všichni, kdo byli schopni znát a rozumět, 30  se připojili ke svým bratrům a svým vznešeným předákům a vstoupili pod prokletí a pod přísahu, že budou žít podle Božího zákona, který byl vydán prostřednictvím Božího otroka Mojžíše, a že budou zachovávat a plnit všechny příkazy Hospodina, našeho Pána, jeho nařízení a jeho ustanovení. 31  A že nebudeme dávat své dcery národům země ani nebudeme brát jejich dcery pro své syny.

32  Jestliže národy země přinášejí zboží a jakékoliv obilí v sobotní den, aby je prodávali, v sobotu, ve svatý den, nebudeme od nich nic brát. V sedmém roce se zřekneme úrody a vymáhání jakéhokoliv dluhu. 33  Přijímáme pro sebe také závazek, že budeme dávat třetinu šekelu za rok pro službu domu našeho Boha. 34  Na předkladný chléb, ustavičnou přídavnou oběť, na ustavičnou zápalnou oběť, na oběti o sobotách, o novoluních, na svátky, na svaté dary, na oběti za hřích k získání smíření pro Izrael a veškerou službu domu našeho Boha.

35  Nechali jsme také padnout losy mezi kněžími, lévity a lidem na dodávky dřeva, aby je přinášeli do domu našeho Boha podle rodin v určený čas, rok co rok, aby bylo zapalováno na oltáři Hospodina, našeho Boha, jak je napsáno v zákoně. 36  Budeme přinášet také prvotiny ze své země a prvotiny ze všeho ovoce každého stromu rok co rok do Hospodinova domu; 37  budeme přinášet do domu svého Boha kněžím, kteří slouží v domě našeho Boha, prvorozené ze svých synů a zvířat, jak je napsáno v zákoně, a prvorozené ze svého skotu a svých ovcí,

38  prvotiny ze svého těsta, ze svých darů pozdvihování, z ovoce každého stromu, nového vína a oleje budeme přinášet kněžím do komor domu našeho Boha a desátek ze své země lévitům. Lévité totiž budou vybírat desátek ve všech našich venkovských městech. 39  Když budou lévité vybírat desátek, bude s lévity kněz, syn Áronův. Lévité pak přinesou desátek z desátku do domu našeho Boha, do komory skladu, 40  neboť do těchto komor budou synové Izraele a synové lévitů přinášet dávky z obilí, nového vína a oleje. Tam jsou nádoby svatyně, kněží, kteří slouží, vrátní a zpěváci. Nebudeme zanedbávat dům svého Boha.

Tři hlavní oblasti selhání 1) Konec smíšených manželství s jinými národy, jež uctívali jiné bohy 2) Dodržování sedmého dne odpočinku, stejně jako každý sedmý rok 3) Opatření týkající se chrámové bohoslužby – neboli přispívání na chod bohoslužeb stejně jako na její provoz

Neh 13:23-31  V oněch dnech jsem také viděl Judejce, kteří si brali za ženy Ašdóďanky, Amónky a Moábky. 24  Polovina jejich synů mluvila ašdódsky a neuměli mluvit judsky, ale mluvili jazykem toho či onoho lidu. 25  Vedl jsem s nimi při a proklel jsem je; bil jsem některé z nich, rval jsem jim vlasy a zapřísahal jsem je při Bohu: Nedávejte své dcery jejich synům a neberte jejich dcery pro své syny ani pro sebe. 26  Cožpak kvůli nim nezhřešil izraelský král Šalomoun? Mezi mnohými pohanskými národy nebyl král, jako byl on. Byl milý svému Bohu a Bůh ho ustanovil králem nad celým Izraelem. A také jeho svedly k hříchu cizí ženy.

27  Co že se o vás teď proslýchá, že pácháte všechno to velké zlo, když jste nevěrní svému Bohu a berete si cizí ženy? 28  Jeden ze synů Jójady, vnuk velekněze Eljašíba, byl zetěm Sanbalata Chorónského. Vyhnal jsem ho od sebe. 29  Pamatuj na ně, můj Bože, pro znečištění kněžství i kněžské a lévijské smlouvy. 30  Vyčistil jsem je od všeho cizího a ustanovil jsem řády pro kněze i pro lévity, každému podle jeho služby, 31  pro dodávky dřeva v určený čas i pro prvotiny. Pamatuj na mě, můj Bože, k mému dobru.

Téma a cíl knihy Autor knihy Nehemjáš ukázal Boží věrnou a prozřetelnou péči o Židy při přestavbě městských hradeb a obnovení celistvosti Jeruzaléma a duchovní obnově lidu skrze Boží slovo.

-Slyšet Boží slovo nestačí – je třeba na něj dbát v praxi Aplikační poselství: -Bůh se prozřetelně stará o svůj lid, jestliže lid poslušně a věrně pracuje na Jeho záměrech tváří v tvář protivenství -Slyšet Boží slovo nestačí – je třeba na něj dbát v praxi

Nejdůležitější učení: -Všichni zbožní muži v Písmu jsou velcí muži modlitby -Bůh odpovídá na modlitby, které jsou v souladu s Jeho záměry -Od Nehemjáše se můžeme učit mít zájem o druhé, lítost nad strádáním bližních a touhu po pomoci -Mít touhu spatřit uskutečnění Božích slibů -U každého projektu daného od Boha je potřeba dobře plánovat, horlivě se modlit, důvěřovat Jemu a věrně postupovat dál

Nejdůležitější učení: -Překážky, obtíže a odpor nám dávají příležitost dále důvěřovat Bohu -Boží slovo bylo určeno k tomu, abychom jej ctili, poslouchali a dbali na něj -Jestli se opravdu chceme líbit Bohu, je třeba poslouchat Boží slovo v praktických oblastech našeho života

Povzbuzení na závěr Také my jsme spolu s Nehemjášem a obyvateli Jeruzaléma povoláni na stavbu. Nebudujeme ale hmotné město, nýbrž církev, „město Boží“ (Ž 46:5, Žid 12:22-24). Nestavíme z cihel a malty, ale pomocí horlivé modlitby, mocného kázání a usilovného osobního svědectví těm, kteří neznají Spasitele. Setkáme se s odporem, ale Bůh nebes, který dal úspěch Nehemjášovi, je i našim Bohem.