Různá ponaučení a zlaté pravidlo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Advertisements

Společenství - Co je církev. Církev není budova ani nějaké místo.
Požehnání skrze autority Židům 13:17 Poslouchejte ty, kteří vás vedou, a podřizujte se jim, protože oni bdí nad vámi a budou se za vás zodpovídat. Kéž.
Žalmy 96:1-7 Zpívejte Hospodinu novou píseň, zpívej Hospodinu, celá zem! Zpívejte Hospodinu, jeho jméno chvalte, jeho spásu zvěstujte den co den. O jeho.
Integrita bezúhonnost
Jedinečný Ježíš Velikost člověka se dá určit podle toho, co za sebou zanechal a zda přivedl druhé k tomu, aby uvažovali nově, a dal impuls, který ho přetrval...
Jak používat duchovní dary Jirka Pospíšil, EBED, KC Vyškov,
Chceš vidět zázraky - vyzývej lidi k proměně života Dobře položená výzva proměňuje život.
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Já i dům můj budeme sloužit Hospodinu - Jozue 24:15.
DUCH SVATÝ Jan 16:7 Říkám vám však pravdu: Prospěje vám, abych odešel. Když neodejdu, Přímluvce k vám nepřijde. Odejdu-li, pošlu ho k vám.
Dej a bude Ti dáno !!!. Dej a bude Ti dáno !!!
Postoj lásky k druhým lidem v každé situaci Jan 13,1b: „Miloval své, kteří byli na světě, a miloval je až do konce.“ Jan 13,35: „Podle toho všichni poznají,
Kolja 9.
Je jméno důležité? Jméno - bylo výrazem buď nějaké význačné vlastnosti osoby, jíž bylo dáno, nebo nějakých zvláštních okolností, za nichž se ona osoba.
Proč je důležité studovat Principy
Dosáhni cíle!.
1.To jak nakládáme s penězi ovlivňuje náš vztah s Bohem Matouš 25:21 Jeho pán mu řekl: ‚Dobře, otroku dobrý a věrný, byl jsi věrný nad málem, ustanovím.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Být lidmi, kteří přináší změnu!. Duch svatý působí změny  Izajáš 32:15 Až bude na nás vylit z výše duch, poušť se stane sadem a sad bude mít cenu lesa.
Očekávej na Hospodina a budeš zázrakem pro mnohé !!!
Čím lze charakterizovat Boha – Hospodina?. Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ… Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ…
Ve společenství s Matkou Boží
Povolání Leviho (Lk 5,27-32) 5:27 Pak vyšel a spatřil celníka jménem Levi, jak sedí v celnici, a řekl mu: Pojď za mnou." 28 Levi nechal všechno, vstal.
Všechno dělejte bez reptání a bez pochybování, abyste byli bezúhonní a ryzí, Boží děti uprostřed pokolení pokřiveného a zvráceného. V něm sviťte jako hvězdy,
 1 Janův 2:12 Píšu vám, děti, že jsou vám odpuštěny hříchy pro jeho jméno.13 Píšu vám, otcové, že jste poznali toho, který je od počátku. Píšu vám, mládenci,
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
Slovo života Slovo života květen 2012 květen 2012.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Těm, kteří si na sobě zakládali, že jsou spravedliví, a ostatními pohrdali, pověděl Ježíš toto podobenství: Dva muži šli do chrámu, aby se pomodlili,
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Slovo života životaSlovo Listopad 2009 „Spíš projde velbloud uchem jehly, než vejde bohatý do Božího království.“ (Mt 19,24)
Uctívání a chvála. Žalm 5,4-8: „Hospodine, ty můj hlas slyšíš zrána, ráno ti připravím oběť a budu čekat. Ty nejsi bůh, který má zálibu ve svévoli, zlý.
Každý člověk se někdy v životě ocitne jakoby na pokraji propasti… K vrcholným dovednostem křesťanského života patří porozumění tomu, jak se kříž, na kterém.
Abrahamův život víry Řím 4:1-4 Abrahamův život Povolání Gn 12;1-3 Smlouva Gn 15;1-6 Znamení smlouvy Gn 17;1-5,10 ZákonMojžíš.
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
naslouchání Bohu.  Je naslouchání Bohu. Ježíš často také při své modlitbě mlčí naslouchá Otci. – naslouchá Otci.
 Touha a nejvyšší hodnota Čechů – funkční rodina a děti  Realita – život vedoucí spíše k destrukci rodin  Rodina je nenahraditelná – má smysl bojovat.
Světová náboženství.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Jsem přijat(a) za vlastní(ho). Způsoby chápání křesťanství Křesťanství zákona (povinností, řádu) Křesťanství akce, výkonu a pojistky.
...přijď království Tvé... Ef : Odložte dřívější způsob života, staré lidství, které hyne klamnými vášněmi, obnovte se duchovním smýšlením, oblecte.
Slovo života Březen 2014 „Zachováte-li moje přikázání, zůstanete v mé lásce, jako jsem já zachovával přikázání svého Otce a zůstávám v jeho lásce.“ (Jan.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
Špatné zvyky nás svazují Upevnění návyků.
1. Bože náš, Otče náš, do ruky tvé s důvěrou klademe teď štěstí své: | Dítě, jež z lásky své i nám jsi přál, | od tebe život má, veď je i dál, | Dítě,
Milost přijímám od druhého přijímám od druhého můžeme ji druhým předávat můžeme ji druhým předávat spasení je zdarma - vstup dveřmi spasení je zdarma -
Jirka Pospíšil, KC Vyškov, Boží představy o Tvém životě Jirka Pospíšil, KC Vyškov,
SVÁTOST OLTÁŘNÍ „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.“ (Jan 6, 53) Eucharistie je zdrojem.
AC Ivanovice, Martina Zachrlová,
Charakteristika Zachea: 1.hříšník 2.malý 3.bohatý.
Pátá antiteze (Mt 5,38-42) 5,38 Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Oko za oko, zub za zub'. 39 Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi;
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
„Ježíšova blahoslavenství dnes?“ O spirituální dimenzi sociálně pastoračního pracovníka.
Věřím v Svatých obcování
1. Nalezen jsem, | nalezen, bludu jsem již prost, | mně spásy teď vzchází den, | s ním míru skvost. | Ježíš přišel hledat mne, | kam jsem zabloudil; |
Podobenství o Božím království (Mk 4,26-31)
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
Lukášovo evangelium. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův spolupracovník - lékař - jeho popis Kristových uzdravení (např. 4:38-40, 5:15-25, 6:17-19, 7:11-15,
Bůh.
JIRKA POSPÍŠIL, AC BUČOVICE. CÍRKEV TU JE PRO DRUHÉ A NE PRO SEBE !!! TŘÍSKA V OKU – ZRCADLO DUŠE JIRKA POSPÍŠIL, AC BUČOVICE.
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
Zázrak komunikace s Bohem
Slovo života Listopad 2012.
Slovo života Květen 2012.
Bibličtí objevovatelé (Discovery Bible Study)
Transkript prezentace:

Různá ponaučení a zlaté pravidlo Mt 7,1-12

Text Mt 7,1-12 1 Nesuďte, abyste nebyli souzeni. 2 Neboť jakým soudem soudíte, takovým budete souzeni, a jakou měrou měříte, takovou Bůh naměří vám. 3 Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ? 4 Anebo jak to, že říkáš svému bratru: 'Dovol, ať ti vyjmu třísku z oka' - a hle, trám ve tvém vlastním oku! 5 Pokrytče, nejprve vyjmi ze svého oka trám, a pak teprve prohlédneš, abys mohl vyjmout třísku z oka svého bratra. 6 Nedávejte psům, co je svaté. Neházejte perly před svině, nebo je nohama zašlapou, otočí se a roztrhají vás. 7 Proste, a bude vám dáno; hledejte a naleznete; tlučte a bude vám otevřeno. 8 Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno. 9 Což by někdo z vás dal svému synu kámen, když ho prosí o chléb? 10 Nebo by mu dal hada, když ho prosí o rybu? 11 Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, tím spíše váš Otec v nebesích dá dobré těm, kdo ho prosí! 12 Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy jednejte s nimi; v tom je celý Zákon, i Proroci.

Kontext Vzdálený: viz struktura evangelia a poloha Horského kázání Blízký: o zabezpečení života; následuje „ukončení“ HK poučením ve 4 krocích (viz dále: struktura HK); pak závěr HK

Struktura HK (Hagner, 84)

Vymezení textu Důležitost „nesoudit“ je nové téma Text tvořen 4 tématicky nesourodými pasážemi Evidentní přechod k závěru ve v. 13, text pak tvoří poměrně jednolitý celek zakončený podobenstvím o 2 stavitelích

Struktura a) 7,1-5 nesoudit druhé b) 7,6 rozlišovat při hlásání evangelia c) 7,7-11 odpovídající Otec d) 7,12 zlaté pravidlo

a) Nesoudit druhé „nesuďte“ - nejde o zákaz rozlišovat dobro a zlo 1 Nesuďte, abyste nebyli souzeni. 2 Neboť jakým soudem soudíte, takovým budete souzeni, a jakou měrou měříte, takovou Bůh naměří vám. „nesuďte“ - nejde o zákaz rozlišovat dobro a zlo vyvarovat se nespravedlivých a nelaskavých soudů (kontext) „abyste nebyli souzeni“ eschatologický soud je nevyhnutelný člověk souzen jak on sám soudí soudit/měřit – paralelismus (viz Žalmy)

„tříska“: metafora pro něco zanedbatelného 3 Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ? 4 Anebo jak to, že říkáš svému bratru: 'Dovol, ať ti vyjmu třísku z oka' - a hle, trám ve tvém vlastním oku! 5 Pokrytče, nejprve vyjmi ze svého oka trám, a pak teprve prohlédneš, abys mohl vyjmout třísku z oka svého bratra. „tříska“: metafora pro něco zanedbatelného „bratra“: křesťanská komunita „trám“: hyperbola vůči třísce; namyšlenci, připraveni soudit logika verše je při fyzické představě jasná „pokrytec“: herec, podvod - řešení: starat se nejprve o vlastní chyby, což vede k laskavému postoji ke druhým („prohlédneš“ v kontrastu s „vidíš“ ve v.3)

Závěrem: Vztahy v křesťanské komunitě Výraz etiky lásky jako shrnutí Zákona a proroků Soudům se nevyhneme, ale musí být laskavé Soud začíná „u sebe“ Pokrytec jako negativní příklad

b) rozlišovat při hlásání evangelia 6 Nedávejte psům, co je svaté. Neházejte perly před svině, nebo je nohama zašlapou, otočí se a roztrhají vás. nezávislý výrok paralelní struktura Klíčové otázky: oč se jedná ve slově „svaté“ kdo jsou „svině“ a „psi“ (Didaché: Eucharistie)

Nejrpavděpodobněji…: - „svaté“ a „perly“: evangelium o království (pro židy svině: nečisté zvíře, psi: pohané) nepravděpodobné, že jde o zákaz hlásat pohanům (28,19n) (evangelium kamenem úrazu a bláznovstvím) kdo jsou vůči evangeliu uzavření

Závěrem: Hlásání evangelia je urgentní Záleží na ochotě je slyšet Pokud není přijato, hlasatel jde dál

c) Odpovídající Otec nesouvislost s kontextem; struktura: 1) tři výzvy + doplňující tvrzení 7 Proste, a bude vám dáno; hledejte a naleznete; tlučte a bude vám otevřeno. 8 Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno. 2) dva příklady důvěry, závěr „a minori ad maius“ 9 Což by někdo z vás dal svému synu kámen, když ho prosí o chléb? 10 Nebo by mu dal hada, když ho prosí o rybu? 11 Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, tím spíše váš Otec v nebesích dá dobré těm, kdo ho prosí!

Výklad: stejná činnost, vše směřuje k „dobrým darům“ 7 Proste, a bude vám dáno; hledejte a naleznete; tlučte a bude vám otevřeno. 8 Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno. stejná činnost, vše směřuje k „dobrým darům“ zdůrazněna důvěra v Otce přítomný čas – stálost na realitě Království může participovat každý

Závěr rétorické otázky – záporná odpověď 9 Což by někdo z vás dal svému synu kámen, když ho prosí o chléb? 10 Nebo by mu dal hada, když ho prosí o rybu? 11 Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, tím spíše váš Otec v nebesích dá dobré těm, kdo ho prosí! rétorické otázky – záporná odpověď jídlo, nikoli zázraky, ale věci k životu „zlí“ ve srovnání s Otcem… inkluze proste-prosí Závěr pozvání k důvěře - dobré věci: požehnání Království, přicházející s Ježíšem

d) Zlaté pravidlo Výklad: - původně samostatný výrok, shrnutím HK 12 Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy jednejte s nimi; v tom je celý Zákon, i Proroci. - původně samostatný výrok, shrnutím HK rozšířeno i v jiných kulturách v židovství v negativní formě (Tb 4,15) Výklad: - exegeze Lv 19,18; srov. Mt 22,35-40 - podobně Ř 13,8-10; Ga 5,14; srov. Mt 5,17

Závěr láska dominantním a shrnujícím prvkem jednat takto: Zákon a Proroci, tzn. přítomnost pouze dobra je návrat do Edenu činit dobro druhým je zrcadlením Otce; největší, eschatologické naplnění v Synu pokud etika BK předjímá přicházející budoucnost v přítomnosti, pak to platí zejména o etice zlatého pravidla, které je jeho podstatou