Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a."— Transkript prezentace:

1

2 Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí

3 Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a otazníků Odstranění pochybností a otazníků Zapojení se každého Zapojení se každého Nenásilná forma předání informací Nenásilná forma předání informací

4 Ježíš a diskuze Ježíš nejprve objektivně a potom subjektivně nechal vyjádřit učedníky na téma „kdo je?“ Mat 8, 27 – 29 Ježíš nejprve objektivně a potom subjektivně nechal vyjádřit učedníky na téma „kdo je?“ Mat 8, 27 – 29 Za koho mne lidé pokládají? Za koho mne lidé pokládají? Za koho mne pokládáte vy? Za koho mne pokládáte vy? Ježíš a Nikodém Ježíš a Nikodém Ježíš a žena u studni Ježíš a žena u studni Ježíš a Ježíš a

5 „Ježíš nepřišel, aby odpovídal na otázky, ale aby je pokládal, ne aby chlácholil duše lidí, ale aby je vyburcoval. Otázky tvořily střed vyučovací metody Ježíše Krista“ H.H.Horne, křesťanský pedagog „Ježíš nepřišel, aby odpovídal na otázky, ale aby je pokládal, ne aby chlácholil duše lidí, ale aby je vyburcoval. Otázky tvořily střed vyučovací metody Ježíše Krista“ H.H.Horne, křesťanský pedagog

6 vedoucí: 1. Určení vedoucího a jasné vedení Zahájit diskuzi Zahájit diskuzi Provázet diskuzi Provázet diskuzi Shrnout. Zakončit diskuzi Shrnout. Zakončit diskuzi Vytvořit aplikaci Vytvořit aplikaci

7 Jak začít? Nejtěžší je začít a skončit Krátké svědectví Krátké svědectví Cílená otázka Cílená otázka Vhodný vtip Vhodný vtip Krátké zopakování některé pasáže Krátké zopakování některé pasáže Máte někdo nějaké otázky? Máte někdo nějaké otázky? Co na tebe zapůsobilo nejvíce? Co na tebe zapůsobilo nejvíce? Co ses nového dozvěděl? Co ses nového dozvěděl? Proč myslíš, že je to pravda? Proč myslíš, že je to pravda?

8 Otázky: „Začneš otázkou a je to, jako když shodíš kámen. Sedneš si potichu na vršek kopce a cestou, kterou se valí kámen, se vydají další.“ R.L. Stevenson „Začneš otázkou a je to, jako když shodíš kámen. Sedneš si potichu na vršek kopce a cestou, kterou se valí kámen, se vydají další.“ R.L. Stevenson

9 Otázky jsou klíčem k diskuzi. Otázky jsou klíčem k diskuzi. Otázky pomáhají najít nové věci k tématu. Otázky pomáhají najít nové věci k tématu. Otázky udržují pozornost a zájem. Otázky udržují pozornost a zájem. Otázky ti pomohou vidět, jak to chápou ostatní. Otázky ti pomohou vidět, jak to chápou ostatní. Otázky pomohou přinutit lidi k přemýšlení. Otázky pomohou přinutit lidi k přemýšlení. Otázky pomohou hledat pravdu pro sebe. Otázky pomohou hledat pravdu pro sebe.

10 Druhy otázek: OBJEVOVACÍ OBJEVOVACÍ Co se stalo? Kde se stalo? Co se stalo? Kde se stalo? POROZUMĚNÍ POROZUMĚNÍ Proč se stalo? Proč se stalo? APLIKACE APLIKACE Jak se k tomu postavím? Co to pro mne znamená? Jak se k tomu postavím? Co to pro mne znamená? DOPLŇUJÍCÍ DOPLŇUJÍCÍ Co si o tom myslíte? Co si o tom myslíte? ZÁVĚREČNÁ ZÁVĚREČNÁ Jsou ještě nějaké nezodpovězené otázky? Jsou ještě nějaké nezodpovězené otázky?

11 Zásady: 1. Podnítit na začátku zájem 2. Nevysvětluj, ale dovol, aby na to přišli sami 3. Nepostupuj příliš rychle 4. Diskuse musí mít spád 5. Nemluv hodně, nekaž, nepřednášej… 6. Nepoučuj, dovol, aby druzí učili 7. Nemluv podrážděně, ale uvolněně 8. Netvař se lhostejně, ale projevuj zájem

12 Zásady: 10. Často oceňuj odpovědi 11. Používej slova lidí, parafrázuj.. 12. Vyzvedni myšlenku, která je společná

13 Rady „Nejsem si jist, zda to dobře chápu. Mohl byste to říct ještě jednou?“ „Nejsem si jist, zda to dobře chápu. Mohl byste to říct ještě jednou?“ „To je dobrá myšlenka. Jsem rád, že jste na to upozornil.“ „To je dobrá myšlenka. Jsem rád, že jste na to upozornil.“ „Váš názor je zajímavý. Bylo by užitečné vědět, jak to vidí jiní…“ „Váš názor je zajímavý. Bylo by užitečné vědět, jak to vidí jiní…“ „Jsme tady samí skromní lidé. Nechceme moc upozornit na sebe..“ „Jsme tady samí skromní lidé. Nechceme moc upozornit na sebe..“ „Co si o tom myslíš ty? Jaký je váš názor?“ „Co si o tom myslíš ty? Jaký je váš názor?“

14 Rady „Chápu..ale nejsem si jist.. Má někdo odlišnou zkušenost?“ „Chápu..ale nejsem si jist.. Má někdo odlišnou zkušenost?“ „Myslím, že názory X a Y nejsou v rozporu, ale jsou z jiného úhlu.“ „Myslím, že názory X a Y nejsou v rozporu, ale jsou z jiného úhlu.“ „Jak můžete vidět z příspěvku X a Y, je…“ „Jak můžete vidět z příspěvku X a Y, je…“ „Souhlasíte s tím, že…“ „Souhlasíte s tím, že…“ „Zapsal jsem 4 názory, které vzešly z naší diskuze.“ „Zapsal jsem 4 názory, které vzešly z naší diskuze.“

15 Nebezpečí: Když stále mluví tytéž osoby: Když stále mluví tytéž osoby: Když někdo prosazuje svůj názor: Když někdo prosazuje svůj názor: Když se opakuje pořád něco dokola : Když se opakuje pořád něco dokola : Když se odbočí od tématu: Když se odbočí od tématu: Když někdo dává přímé osobní otázky: Když někdo dává přímé osobní otázky:

16 Jak to provádět: NASLOUCHÁNÍ ANO ZAJÍMAVÉ NASLOUCHÁNÍ ANO ZAJÍMAVÉ SBĚR INFORMACÍ A NÁZORŮ CO SI O TOM MYSLÍŠ SBĚR INFORMACÍ A NÁZORŮ CO SI O TOM MYSLÍŠ OBJASNĚNÍ JAK JSI TO MYSLEL OBJASNĚNÍ JAK JSI TO MYSLEL OPSÁNÍ MYSLÍŠ TO TAK CHTĚL JSI ŘÍCT.. OPSÁNÍ MYSLÍŠ TO TAK CHTĚL JSI ŘÍCT.. ZDŮVODNĚNÍ JAK TO SOUVISÍ S TÉMATEM ZDŮVODNĚNÍ JAK TO SOUVISÍ S TÉMATEM NASMĚŘOVÁNÍ PETŘE, JAK BYS ODPOVĚDĚL JANĚ NASMĚŘOVÁNÍ PETŘE, JAK BYS ODPOVĚDĚL JANĚ ROZŠÍŘENÍ CHCETE JEŠTĚ NĚCO DODAT.. ROZŠÍŘENÍ CHCETE JEŠTĚ NĚCO DODAT.. SHRNUTÍ ZJISTILI JSME ZA 1.2.3. SHRNUTÍ ZJISTILI JSME ZA 1.2.3. SOUHLAS SOUHLASÍM S.. SOUHLAS SOUHLASÍM S.. APLIKACE CO TO PRO NÁS ZNAMENÁ APLIKACE CO TO PRO NÁS ZNAMENÁ


Stáhnout ppt "Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a."

Podobné prezentace


Reklamy Google