Několikanásobné větné členy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Stavba textová Souvětí souřadné.
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
18.1 Významové poměry, interpunkce
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – souvětí souřadné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Souvětí souřadné (parataktické)
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Spojky.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
holé, rozvité, několikanásobné
Formální skladební vztahy
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Syntax (větná skladba)
Syntax (větná skladba)
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
Spojky.
VY_32_INOVACE_65_Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející
významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Transkript prezentace:

Několikanásobné větné členy Významový poměr mezi jednotlivými složkami v několikanásobném větném členu.

Několikanásobný větný člen Několikanásobný větný člen je tvořen souřadným spojením alespoň dvou výrazů, které spolu nějakým způsobem souvisejí a mají stejnou platnost jako větný člen. Jednotlivé části několikanásobného větného členu označují různé skutečnosti a jsou rovnocenné. Např.: nemám rád ani přirovnání, ani podobenství Určete, kterými větnými členy jsou vyznačené několikanásobné členy v ukázce.

Složky několikanásobného větného členu Složky několikanásobného větného členu jsou zpravidla od sebe odděleny čárkami. Budˇ jsou k sobě přiřazeny, nebo je souvislost mezi nimi vyjádřena spojovacím prostředkem. Např. je to nejen chytrý, ale i rozvážný člověk. 2. V ukázce vyhledejte v několikanásobných větných členech spojovací prostředk.

Významový poměr mezi jednotlivými složkami NVČ SLUČOVACÍ – jednotlivé složky jsou navzájem rovnocenné; mohou být odděleny čárkami nebo spojeny spojkami a, i, ani. Před těmito spojkami se čárka nepíše!!! Další spojovací výrazy: ani-ani, hned-hned, jednak-jednak… Vrátil se domů živ a zdráv Koupila jsem si sešity a tužky. Doma nebyl tatínek, ani maminka

STUPŇOVACÍ druhá nebo další složka stupňuje význam složky předchozí. Spojky: ba, dokonce, dokonce i, nejen – ale i, nejen – nýbrž i. Na rozdíl od nás je v Číně pouštění draků zábavou nejen dětí, ale i dospělých. Oba pracovali vesele, dokonce s radostí.

ODPOROVACÍ jednotlivé složky jsou ve významovém rozporu. Spojky: ale, avšak, leč, nýbrž, zato… Byl to mladý, avšak rozvážný člověk. Nemluvila jsem s Ivanem, nýbrž s Martinem.

VYLUČOVACÍ jednotlivé složky se navzájem vylučují; buď platí jedno, nebo druhé. Spojky: nebo, anebo, či, buď – nebo, buď – anebo. Narodil se jim chlapec, nebo děvče? Kukly vřetenušek najdeme budˇna zemi, nebo na rostlinách nízko nad zemí.

DŮSLEDKOVÝ DŮSLEDKOVÝ – druhý význam vyplývá z významu prvního jako jeho důsledek. Spojovací výrazy: proto, a proto, tedy, a tedy, tudíž, a tudíž… Mluvil překotně, a tedy nesrozumitelně. V tomto kraji je teplé, a proto příjemné počasí.

Přehled: Slučovací Stupňovací Odporovací Vylučovací Důsledkový

Zdroj: Styblík, Vl. a kol.: Český jazyk pro 8. ročník ZŠ a pro odpovídající ročních víceletých gymnázií. SPN, Praha 2002, s. 97 – 101.