Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/21.3132, III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Stavba textová Souvětí souřadné.
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
18.1 Významové poměry, interpunkce
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – souvětí souřadné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Souvětí souřadné (parataktické)
Spojky.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Interpunkce v souvětí Cvičení.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
3.Prezentace 9.tř..
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Urči významový poměr Buď bude hezky, nebo bude pršet. slučovací odporovací vylučovací.
Souvětí souřadné.
Spojky.
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana Suchá Předmět, ročník: Český jazyk 8. – 9. třída Téma: Poměry mezi větami hlavními Stručný popis: Poměry, spojovací výrazy, ukázky souvětí, cvičení Datum vyhotovení:

Významové poměry mezi 1. větami hlavními

+ slučovací A, i, ani, nebo – bez čárky A, i, ani, nebo – bez čárky Také, též, pak, ani – ani, napřed – potom, hned – hned, jednak – jednak Také, též, pak, ani – ani, napřed – potom, hned – hned, jednak – jednak Holčička pádila po svahu dolů a tatínek běžel za ní. Holčička pádila po svahu dolů a tatínek běžel za ní.

stupňovací stupňovací Ba, dokonce, ba i, dokonce i, nejen – ale i Ba, dokonce, ba i, dokonce i, nejen – ale i Pracujeme nejen pro sebe, ale máme na mysli i dobro celku. Pracujeme nejen pro sebe, ale máme na mysli i dobro celku.

X odporovací X odporovací Ale, však, avšak, nýbrž, jenže, sice – ale Ale, však, avšak, nýbrž, jenže, sice – ale Jeho dílo je již teď bohaté, ale nepovažujeme je za ukončené. Jeho dílo je již teď bohaté, ale nepovažujeme je za ukončené.

vylučovací vylučovací Nebo, anebo, buď – nebo, buď – anebo Nebo, anebo, buď – nebo, buď – anebo Buď půjdu dnes odpoledne do kina, nebo se půjdu koupat. Buď půjdu dnes odpoledne do kina, nebo se půjdu koupat.

příčinný (důvodový)‏ příčinný (důvodový)‏ Neboť, vždyť, totiž, však také Neboť, vždyť, totiž, však také Zdá se mi příliš veliký, vždyť měří 198 cm. Zdá se mi příliš veliký, vždyť měří 198 cm.

důsledkový důsledkový Proto, a proto, a tedy, a tudíž, a tak Proto, a proto, a tedy, a tudíž, a tak Měří 198 cm, a proto se mi zdá veliký. Měří 198 cm, a proto se mi zdá veliký.

Urči poměry mezi VH 1.Plán byl nejen splněn, ale dokonce ho i překročili. 1.Plán byl nejen splněn, ale dokonce ho i překročili. 2.Očekávali jsme netrpělivě jeho návrat, ale dosud nepřijel. 2.Očekávali jsme netrpělivě jeho návrat, ale dosud nepřijel. 3.Buď jsem to někde viděl, nebo si to představuji. 3.Buď jsem to někde viděl, nebo si to představuji. 4.Musíš se dobře obléknout, neboť je zima. 4.Musíš se dobře obléknout, neboť je zima. 5.Ulehla, a spát se jí nechtělo. 5.Ulehla, a spát se jí nechtělo. 6. Mrzlo a chumelilo. 6. Mrzlo a chumelilo.

Urči poměry mezi VH 1.Lyžování je nejenom zdravý sport, ale má vliv i na naši duševní schopnosti. 1.Lyžování je nejenom zdravý sport, ale má vliv i na naši duševní schopnosti. 2.Nemohl jsem odejít, déšť byl na spadnutí. 2.Nemohl jsem odejít, déšť byl na spadnutí. 3.Děj filmu se nám nelíbil, a tak jsme šli raději domů. 3.Děj filmu se nám nelíbil, a tak jsme šli raději domů. 4. Pracujeme usilovně, ale na zábavu nezapomínáme. 4. Pracujeme usilovně, ale na zábavu nezapomínáme. 5.Buď pojedu na výlet, nebo k babičce. 5.Buď pojedu na výlet, nebo k babičce. 6.Červnem končí jaro a začíná léto. 6.Červnem končí jaro a začíná léto.