Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce"— Transkript prezentace:

1 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá,  Dana Suchá  Předmět, ročník: Český jazyk, 6. – 9. ročník  Téma: Rozvíjející větné členy  Stručný popis: Přívlastek, předmět, příslovečná určení, doplněk, jejich závislost na slovních druzích, jak se na ně ptáme, cvičení  Datum vyhotovení:

2 PŘÍVLASTEK Závisí jedině na podstatném jméně
Ptáme se na něj otázkami jaký, který, čí a podstatným jménem, na kterém závisí.

3 trávník chuť Jaký? zelený náš Jedná se přívlastky shodné Pks malovat
na jídlo Jedná se o přívlastky neshodné Pkn

4 Vyhledej přívlastky a urči, zda jsou shodné nebo neshodné
V našem městě se staví mnoho nových rodinných domů. Na konci města vyrostla celá čtvrť barevných domků s malými zahrádkami. Ty si majitelé osázeli různými stromy a květinami veselých barev. Na nedělní procházce jsme obdivovali i čistotu chodníků a celého okolí. Zaujal nás i výhled na Jizeru, protékající v zeleném údolí.

5 Řešení Pks, Pkn V našem městě se staví mnoho nových rodinných domů. Na konci města vyrostla celá čtvrť barevných domků s malými zahrádkami. Ty si majitelé osázeli různými stromy a květinami veselých barev. Na nedělní procházce jsme obdivovali i čistotu chodníků a celého okolí. Zaujal nás i výhled na Jizeru, protékající v zeleném údolí.

6 Přívlastek postupně rozvíjející
rukavice šedé moje Mezi jednotlivými členy přívlastku postupně rozvíjejícího nepíšeme čárku, (nemůžeme mezi ně vložit spojku) Moje šedé rukavice

7 Přívlastek několikanásobný
růže Červené, žluté a bílé Mezi členy několikanásobného přívlastku píšeme čárku nebo spojku

8 PŘEDMĚT závisí buď na slovese nebo na přídavném jménu.
Ptáme se na něj všemi pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu

9 sloveso přídavné jméno psát plný
Petrovi – Pt ve 3. p. nosit sešity Pt ve 4. p. vody Pt ve 2. p. poražený soupeřem Pt v 7. p.

10 Vyhledej předměty a urči jejich pád
Petr si hraje se sešitem. Náš Vašík rozbil nové kolo. Bezděz jsme zahlédli cestou z okna. Mileně se nepodařilo upéct koláč. Bez tebe na žádný výlet nepojedeme. Vyhráli jsme soutěž ve fotografování. Chci vás všechny vidět.

11 řešení: Petr si hraje se sešitem 7. p..
Náš Vašík rozbil nové kolo 4. p.. Bezděz 4. p. jsme zahlédli cestou z okna. Mileně 3. p. se nepodařilo upéct koláč 4. p.. Bez tebe 2. p. na žádný výlet nepojedeme. Vyhráli jsme soutěž 4. p. ve fotografování. Chci vás všechny 4. p. vidět.

12 PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ závisí stejně jako předmět na slovese nebo na přídavném jméně, může záviset i na příslovci

13 sloveso přídavné jméno
zpívat jak? hezky Puz příslovce správně velmi malovaný kde? na zdi pum

14 Druhy příslovečných určení
místo: kde, kam, odkud, kudy? čas: kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho? způsob: jak, jakým způsobem? Míry: jak moc, do jaké míry? příčiny (důvodu): proč? účelu: proč, za jakým účelem? podmínky: za jakých podmínek? přípustky: i přes co?

15 Příklady příslovečných určení místa
Jedeme přes pole kudy? Pum Chodíme do školy kam? Pum Vypadlý z kočárku odkud? Pum Napsaný v sešitě kde? Pum

16 Příklady příslovečných určení času
pršelo Včera kdy? Puč Spíme od večera odkdy? do rána dokdy?

17 Příklady příslovečných určení způsobu a míry
Jíme tváří se s chutí vesele veliký dlouho příliš moc Jak, jak moc?

18 závisí zároveň na jméně i na slovese
DOPLNĚK závisí zároveň na jméně i na slovese

19 maminka pracovala Tatínek pracoval Bez koncovky nerad ráda
Ovlivní koncovku jak? Jako na Puz ráda Tatínek pracoval Bez koncovky nerad


Stáhnout ppt "Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce"

Podobné prezentace


Reklamy Google