Etika v podnikatelském prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Audit administrativních činností
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Příprava národních priorit výzkumu, experimentálního vývoje a inovací R. Haňka.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
E-learning na vysokých školách ? Jaroslava Mikulecká Petra Poulová Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Mechanismy evaluace kulturních služeb
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Společenská odpovědnost organizací
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Prosperita organizace
Průřezová témata.
Vzdělávací moduly  systém prakticky zaměřeného vzdělávání  postihuje široké spektrum dovedností potřebných k úspěšnému předkládání a řízení projektů.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Obor Podniková ekonomika Ústav podnikové ekonomiky.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Ing. Veronika Dostálková MBA
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Osobní management – modul č.4
Společensky odpovědné podnikání
Ekonomika malých a středních podniků
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Kariérové poradenství a podnikavost
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Etika v podnikatelském prostředí Doc. Ing. Zdenek Dytrt, CSc. a kolektiv Odpovědnost za podnikatelské prostředí

Autorský kolektiv Doc. Ing. Zdenek Dytrt, CSc. - po desetileté praxi v průmyslu působí nyní na Ekonomicko - správní fakultě Univerzity Pardubice, Fakulta managementu a ekonomiky Univerzity T. Bati ve Zlíně, Předtím pedagogicky a vědecky pracoval na Ekonomické fakultě nynější VŠB-TU Ostrava a na Hospodářské fakultě TU v Liberci, předseda občanského sdružení Ekonomika podnikání a veřejné správy, člen European Business Ethick Network, věnuje se uplatňování etiky v teorii i praxi managementu, vedoucí autorského kolektivu

Ing. Zdeněk Brodský, Ph. D. ; prof. Dr. Ir. Olaf A. M. Fischer; Ing Ing. Zdeněk Brodský, Ph.D.; prof. Dr. Ir. Olaf A. M. Fischer; Ing. Yvetta Grubl, Ph.D.; PhDr. Holub Bohuslav; doc. Ing. Dr. Hótová Renáta; doc. Iordanis Kavathatzopoulus; Ing. Stanislav Konkolski; doc. Dr. Christopher Low; Ing. Miroslava Lungová, Ph.D.; doc. RNDr. Jaroslava Mikulecká, CSc.; prof. RNDr. Peter Mikulecký, CSc.; Ing. et Ing. Renáta Myšková, Ph.D.; prof. Ing. Miroslav Nejezchleba, CSc.; Ing. Alexander Pálffy, CSc.; prof. Ing. Jiří Polách, CSc.; Ing. Zdeněk Raška, Ph.D.; Zdeňka Saučuková; Ing. Karel Šatera, MBA, Ph.D.; prof. Ing. Jaromír Veber, CSc.; Jan Vizee; Ing. DrS. Hans J. L. M. Wesseling

Obsah knihy 1 PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ 2 MANAGEMENT A PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ 3 SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST ORGANIZACÍ 4 ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ 5 ROZVOJ OSOBNOSTI MANAŽERA Kniha je strukturována tak, aby co nejlépe pokryla celý okruh problémů související s tématikou knihy

Bohatý výskyt témat spadajících do oblasti podnikání a ekonomiky Široký záběr knihy, zahrnující témata, která se v knihách zaměřených na etiku nevyskytují často Velký autorský kolektiv Příloha Může sloužit k první orientaci v obsahu knihy a k pochopení přístupu autora, na konci knihy Obsahuje podrobné informace o třetím "Round Table", který se v květnu 2005 uskutečnil pod názvem "Etika v podnikatelském prostředí". Cílem bylo sjednocení názorů účastníků jednání na tom, kdo se podílí na vývoji a úrovni podnikatelského prostředí. Program III. Round Table byl soustředěn na úlohu etiky v podnikatelském prostředí a na výměnu praktických zkušenosti z jejího uplatňování. V úvodu jednání byl definován prostor podnikatelského prostředí a vlivy, které na něj působí

Etika jako praktická filozofie je východisko, ale cesty k jejímu uplatňování jsou různé a vyplývají z konkrétní činnosti a jedinečnosti pracoviště.  Za úroveň podnikatelského prostředí odpovídá svým etickým působením každý, kdo do podnikatelského prostředí vstupuje.  Diskuse doporučila soustředit pozornost na komunikaci uvnitř firmy a na komunikaci s okolím.  Povšiml jsem si prohlášení autorů knihy, že  závěry jednání III. Round Table nejsou v rozporu s názory autorů jednotlivých kapitol předkládané publikace Rozbor knihy Není použit klasický učebnicový přístup k výkladu etiky, autoři se ponořili přímo do hloubky analýzy podnikatelského prostředí a managementu, prezentují význam etiky způsobem, kdy problémy etiky získaly jako produkt analýzy problematiky podnikatelských aktivit Příčinou těchto problémů je mimo jiné zkreslená představa toho co etika je, to platí zejména o místě etických přístupů v práci manažera

Nedostatečný důraz na integritu manažerské práce zahrnující prvky etiky. Zde se otevírá prostor pro pochopení významu integrity a komplexnosti manažerské práce zahrnující aplikaci etických zásad a principů Vliv fluktuace (změna zaměstnání) na vývoj podnikatelského prostředí – fluktuace pracovníků má významný dopad na ekonomiku, státní rozpočet i na úroveň podnikatelského prostředí. Ve většině případů od rozhodnutí změnit pracoviště postupně snižuje pracovník svůj pracovní výkon, hledá nové zaměstnání (zisk větších finančních prostředků X zisk menších finančních prostředků díky nižšímu pracovnímu nasazení – problém s černými výdělky). Fluktuující pracovník znehodnocuje náklady zaměstnavatele spojené s jeho přijetím, nástupní formality, začlenění do pracovního tempa, pokud nemůže hned nastoupit do nového zaměstnání, dostává se do evidence nezaměstnaných a pobírá podporu od Úřadu práce, pokud splní dané podmínky – vysoké náklady pro státní rozpočet. V návaznosti pomáhají čtenáři vhodně volené příklady z praxe

Čtenář je postupně veden k pochopení  pragmatické etiky podnikání, její významné části, kterou je způsob motivace k rozvoji podnikatelského prostředí, společenské odpovědnosti organizace (CSR), vztahu etiky a vnitřní komunikace firmy Pro dlouhodobý úspěch firmy či jiné organizace a celé ekonomiky je uplatnění etiky v podnikatelském prostředí zcela nezbytné. Pochopení uvedených souvislostí nastoluje otázku jak si opatřit znalosti etiky a co pro to může či musí udělat management. V rychle se měnícím světě jsou znalosti etiky stále více potřebné. Je nezbytné, aby se manažerům dostávalo podpory, která by jim umožnila úspěšně čelit morálním dilematům. I pro organizaci je nezbytné zavést vhodné struktury pro snadnější zvládání morálních problémů Jakékoli aktivity prováděné organizací nutně ovlivňují zájmy, hodnoty a pocity lidí jak uvnitř, tak i vně organizace. Etická rozhodnutí musí být vysvětlována a obhajována nejen před veřejností a médii, ale i v soukromém životě ve vztahu k rodině a přátelům

Názory na obsah etiky a jejich význam jsou často zjednodušovány a přehlíženy. Doposud jsme se nenaučili s etikou v managementu pracovat a využívat ji při řízení činnosti organizací a zvyšování jejich prestiže v ekonomickém okolí. Tím se naše praxe dostala do zpoždění, jelikož s pojmy etika a kultura firmy jsme se v literatuře i v manažerské praxi setkali ve vyspělých ekonomikách již mnohem dříve Podnikatelské prostředí nevzniká samo od sebe. Mnozí kritici úrovně podnikatelského prostředí si neuvědomují, že je určováno etickými postoji, pracovní erudicí, aktivitou a funkčním postavením každého z nás. Podnikatelské prostředí je výsledkem angažovanosti, která musí vycházet z morálky, odbornosti a vůdcovství. V souhrnu z důsledného uplatňování etiky v managementu na všech organizačních hladinách podnikatelských, veřejných a správních organizací.

V moderních úspěšných firmách a institucích je uplatňování etiky v podnikatelském prostředí pokládáno za prioritu, protože souvisí s dynamickým rozvojem vědy a techniky, který nepřichází jenom se žádoucími a pozitivními přínosy, ale je spojený i s nežádoucími jevy a jejich dopadem především na mezilidské vztahy. To se projevuje častými nedostatky v komunikaci, zvláště mezi podnikatelskou, veřejnou a správní sférou i v jejich působení na tvorbu ekonomického a sociálního okolí a posléze celého podnikatelského prostředí. Úloha etiky v procesu tvorby podnikatelského prostředí ovlivňuje intenzitu vnímání potřeb, hodnocení a realizaci žádoucích postupů centrálních, regionálních a podnikatelských subjektů společenského vývoje.  Více než dříve spočívá odpovědnost za vedení svých zaměstnanců k celoživotnímu systému vzdělávání, rozvíjení odborností, etických postojů a identity ke svému pracovišti na vedoucích pracovnících. Absence etiky v managementu přináší nejistotu pracovníkům na všech hladinách řízení a odůvodňuje jim i rozšiřování nežádoucích praktik.

Komplexní řízení ekonomických jevů vyžaduje, aby manažeři ve svých pracovních metodách uplatňovali systém manažerské etiky ve všech jejich subsystémech a prvcích. Jde o subsystémy morálky, erudice a praktické aplikace (vedení lidí). Umění být manažerem a vůdcem spočívá ve schopnosti stimulovat své spolupracovníky tak, aby v nich vzbudil adekvátní motivaci k realizaci svých záměrů. V tomto úsilí přísluší velký význam fair play, vzájemné důvěře a manažerské etice v plném rozsahu Manažer nestačí svá rozhodnutí realizovat sám a je závislý na aktivní a tvořivé spolupráci svých zaměstnanců, budoucnost manažerské práce není v přikazování, ale v získávání pracovníků pro změny, pro spolupráci při jejich tvořivé tvorbě a realizaci. Manažer by měl rozvíjet své schopnosti syntetika, aby mohl korigovat, organizovat a stimulovat spolupráci mezi svými specialisty – analytiky, kteří potřebují hlavně dílčí a detailní informace Dnes je mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem moderní forma dialogu win-win, kdy všechny zúčastněné strany dosáhnou svých požadavků a odchází s pocitem vítězství

Na základě současného poznání nutnosti uplatňovat inovace do podnikání a kreativního projektování změn v řízení firem a institucí, je nutno soustředit pozornost na rozvoj řízení lidských zdrojů. Každé inovaci musí předcházet příprava, jak aplikovat teoretické poznatky na konkrétní podmínky firmy, jak pro ně získat a teoreticky připravit pracovníky a samozřejmě stanovit priority postupu jejich plnění. Systémová příprava začíná výchovou pracovníků a jejich seznámením se strategickým cílem organizace a uvažovaným (taktickým) postupem realizace systému změn (inovací) Velkou pozornost věnují autoři výkladu pojmu společenská odpovědnost firmy (CSR). Jedná se o chování, fungování, aktivity firmy, které v prvé řadě předpokládá plnění právních požadavků a nad tento rámec odpovědné dobrovolné chování: v ekonomické oblasti (podnikatelský kodex), v sociální oblasti (rozvoj lidského kapitálu), v environmentální oblasti (zlepšování environmentálnflio profilu), a v relevantní komunitě (být dobrý soused).  

CSR je definována jako dobrovolná integrace sociálních a ekologických ohledů v součinnosti se zainteresovanými stranami do podnikatelských činností firmy. Jde o proces budování důvěry různých zainteresovaných stran ve fungování firmy, který nebude jen sledovat úzké ekonomické cíle, ale bude i prospěšný ze širších společenských aspektů Firemní identita je celkový obraz, který firma vyzařuje navenek prostřednictvím své činnosti, svých výrobků, vedoucích představitelů a vystupování zaměstnanců. Základem identity je filozofie rozvoje a podnikání, která je součástí strategie rozvoje a kultury firmy. Základní znaky podnikatelské identity a kultury jsou ideje, design, reprezentační místo, rituál a inovace. Dříve na toto kladly důraz především franšízingové společnosti (např. McDonald). Dnes si firmy vytvářejí vlastní identity nebo přejímají cizí identity. Firemní filozofie může mít podobu formulovaných podnikových zásad (krédo, vize, mise, poslání, kodex) Značná pozornost je v knize věnována  etice ve vnitřní komunikaci firmy

Úspěch firmy závisí do značné míry na tom, nakolik jsou její zaměstnanci informováni o hlavních záměrech, cílech a důležitých opatřeních.  Významným prvkem žádoucí komunikace ve firmě je úroveň komunikace mezi lidmi navzájem, mezi managementem a zaměstnanci a samozřejmě i komunikace obráceným směrem. Zpětná vazba v komunikaci je velmi důležitá pro vytváření pozitivní pracovní atmosféry. Práce s informacemi vyžaduje kvalitní lidský potenciál, vybavený potřebnými znalostmi, schopnostmi a dovednostmi, ale také potřebnými kompetencemi. Pozornost si vyžaduje také struktura informačního a komunikačního systému Celá jedna kapitola knihy je určena rozvoji osobnosti manažérů, kteří zodpovídají nejenom za sebe, ale i za permanentní vzdělávání lidských zdrojů ve firmě. Přibližuje alespoň některé z veliké palety moderních technologií vzdělávání, jež se obvykle zahrnují pod název e-learning – jedná se o řízené samostudium s využitím internetu, on-line vzdělávání, na internetu získáme studijní materiály, můžeme komunikovat s vyučujícími i s dalšími studenty mezi sebou prostřednictvím virtuální školní třídy, která se nachází v libovolném místě a čase

Výhody e-learningu – individuální možnost volby místa i času, kdy se budeme věnovat studiu a také možnost volitelného studijního tempa. Například LearningSpace firmy LotusNotes, WebCT a TopClass Vyhodnocení knihy Hlavním výstupem knihy je množina poznatků týkající se etiky. Velmi cenný je i druhotný výstup studia, kterým je hlubší poznání samotného podnikatelského prostředí, jeho procesů a vazeb

Kniha je určená manažerům, podnikatelům, zaměstnancům státní a veřejné správy a vysokoškolským studentům. Mnozí čtenáři si teprve na základě prostudování knihy lépe uvědomí, že nepostačí řídit vývoj ekonomiky jenom na bázi managementu měřitelných vlastností ekonomických jevů, o nichž vypovídají podnikové ukazatele, ale že je zapotřebí věnovat stejnou pozornost i jejich neměřitelným kvalitativním vlastnostem. Pochopí lépe, že předpokladem k budování etického podnikatelského prostředí je společenská shoda na formulaci strategického cíle, na dlouhodobých pravidlech, dodržování jejich platnosti a v neposlední řadě na vymezení kompetencí mezi centrálními a podnikatelskými sférami řízení ekonomiky. To vše souvisí s neformálními změnami v praxi a v metodách personálního managementu v rámci celé ekonomiky i jednotlivých organizací, jakož s prohlubováním etiky v odborné výchově pracovníků. Vývoj společností je dynamický a mění i zažitý obsah a formu managementu Kniha se mi četla obtížně a musel jsem se jí doslova prokousat, je plná hlubokých myšlenek, které podle mě nelze pochopit bez hlubšího zamyšlení, měla by být základem všech majitelů, manažerů ale i dalších

Závěr Děkuji Vám za pozornost! Váš Tomáš Bill