Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ekonomika malých a středních podniků

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ekonomika malých a středních podniků"— Transkript prezentace:

1 Ekonomika malých a středních podniků
Přednáška č. 2: Podniková strategie v MSP

2

3 Filosofie podnikové strategie
__________________________________________________________________________________________________ Strategie vytvářejí rámec pro uvažování a činnost. Formulovat vizi podniku a definovat jeho strategické cíle však nemůže každý. Takovouto dovednost má jen ten, kdo zvládá principy strategického myšlení. Podniková strategie není statická. Její formulace představuje evoluční proces, který vyžaduje přizpůsobení podnikové strategie a vnitropodnikových organizačních struktur (vhodná je organizační struktura nikoli liniová, ale ta, která je založena na maximální autonomii a odpovědnosti za výkon a přidanou hodnotu, např. tzv. strategické obchodní jednotky, které spojuje společná vize, ale jsou autonomní ve volbě nástrojů pro dosahovaní strategických cílů. Tímto způsobem je možno podpořit soutěživost, flexibilitu a také odpovědnost.). Strategie řízení podniku musí dnes počítat nejen s vývojem na domácím trhu, ale musí brát v úvahu globální (celosvětovou) konkurenci. Účinnou obranou proti této hrozbě je proces cílevědomého učení se a zvyšování odborných / manažerských kompetencí pro strategické řízení podniků (tvůrčí přístup podporují např. manažerské nástroje jako jsou týmová práce a delegování, tedy nástroje založené na komunikaci).

4 Principy tvorby strategie
________________________________________________________________________________ Mezi principy strategického myšlení řadíme: princip variantního myšlení princip trvalého myšlení princip tvůrčího myšlení princip intuitivního myšlení princip zpětnovazebního myšlení princip inovativního myšlení princip globálního myšlení

5 Principy tvorby strategie
________________________________________________________________________________ Při tvorbě podnikové strategie postupujeme v následujících krocích: 1 Analýza vnitřních a vnějších faktorů 2 Návrh a výběr strategií 3 Uplatnění strategie v praxi 4 Evaluace strategie

6 Analýza Analýza vnitřních faktorů
_________________________________________________________________________________ Analýza vnitřních faktorů Vnitřní faktory zahrnují hodnocení silných (Strengths) a slabých stránek (Weaknesses), kde jsou nejčastějšími vstupy: Finanční analýza podniku Hodnocení pomocí EFQM

7 Analýza Analýza vnějších faktorů
_______________________________________________________________________________________________ Analýza vnějších faktorů Vnější faktory zahrnují hodnocení příležitostí (Opportunities) a hrozeb (Threats), které souvisí s okolním prostředím organizace. Nejčastějšími vstupy jsou: Analýza trendů vnějšího prostředí - PESTLE Analýza Sektorová analýza (například Porterova analýza pěti sil) Analýza konkurenčního postavení (Segmentace trhu, analýza potřeb zákazníků, analýza konkurentů) Paretova a ABC analýza

8 Návrh a výběr strategií
_________________________________________________________________________________ Rozlišujeme dvě skupiny podnikatelských strategií: Strategie přežití je charakteristická pro trh, který se nachází v recesi, anebo pro odvětví, jež se potýká s problémy, které mají svůj původ v některých fázích životního cyklu. Růstové strategie jsou zaměřeny na zvýšení podílu na trhu. Jedná se zejména o tyto strategie: Strategie Výrobek / Trh Strategie inovační Strategie konkurenceschopnosti

9 Uplatňování strategie v praxi
_________________________________________________________________________________ Přímé prostředky uplatňování strategie v praxi se bezprostředně týkají podnikové činnosti: Manažerské nástroje jako jsou Management by Objectives (řízení podle cílů) a delegování. Příprava plánů a rozpočtů. Podniková strategie musí být rozpracována do dílčích plánů, které se z časového hlediska dělí na dlouhodobé (strategické), střednědobé (taktické) a krátkodobé (operativní). Organizační struktura (nikoli liniová, ale organizační struktura založená na maximální autonomii a odpovědnosti za výkon a přidanou hodnotu, např. tzv. strategické obchodní jednotky, které spojuje společná vize, ale jsou autonomní ve volbě nástrojů pro dosahovaní strategických cílů. Tímto způsobem je možno podpořit soutěživost, flexibilitu a také odpovědnost.) Informační systém (ten zajišťuje nejen distribuci informací o strategii, ale také informace pro zpracování strategie). Maximální pracovní nasazení managementu.

10 Uplatňování strategie v praxi
_______________________________________________________________________ Mezi nepřímé prostředky řadíme: Podnikovou kulturu, podnikovou identitu a podnikovou etiku. Vzdělávání zaměstnanců (zaměstnanci by měli být proškolováni, aby dokázali strategicky myslet a jednat, aby se dokázali angažovat pro řešení nových úkolů).


Stáhnout ppt "Ekonomika malých a středních podniků"

Podobné prezentace


Reklamy Google