V EČEŘE P ÁNĚ DĚTEM ?! Poznámky pro diskusi nad tématem plné účasti dětí při slavení Večeře Páně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uvedení do křesťanského života
Advertisements

Život v obecenství – Zpověď
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
ČR pro Ježíše Termíny ŠVM v Malenovicích pro školní rok 2005/06 ŠVM II. AC/ECM - první víkend druhý víkend druhý.
Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: "Viděli jsme Pána! " On jim však odpověděl: "Dokud.
Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
 Adventní probuzení v první polovině 19. století v USA  Již v roce 1844 existují skupiny křesťanů z různých církví, které spojovala hluboká.
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Integrita bezúhonnost
Křest a znovuzrození Herľany
Jak používat duchovní dary Jirka Pospíšil, EBED, KC Vyškov,
Já i dům můj budeme sloužit Hospodinu - Jozue 24:15.
DUCH SVATÝ Jan 16:7 Říkám vám však pravdu: Prospěje vám, abych odešel. Když neodejdu, Přímluvce k vám nepřijde. Odejdu-li, pošlu ho k vám.
Čím se trápí staršovstva Ostrava Otázky 1. Jaké jsou Vaše jednání staršovstva. Prozraďte něco, jak to vypadá u Vás! - Dlouhé jednání, správce.
Přijď Duchu svatý.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
Uvedení do křesťanského života
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Ve společenství s Matkou Boží
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Slovo života životaSlovo Listopad 2009 „Spíš projde velbloud uchem jehly, než vejde bohatý do Božího království.“ (Mt 19,24)
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Abrahamův život víry Řím 4:1-4 Abrahamův život Povolání Gn 12;1-3 Smlouva Gn 15;1-6 Znamení smlouvy Gn 17;1-5,10 ZákonMojžíš.
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Řád mše svaté.
Řád mše svaté P. Mariusz Roszewski
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
...přijď království Tvé... Ef : Odložte dřívější způsob života, staré lidství, které hyne klamnými vášněmi, obnovte se duchovním smýšlením, oblecte.
Prostředky Boží milosti Herľany Prostředky milosti „Ke Kristu nikdo nemůže přijít, pokud ho Otec nepřitáhne.... Nicméně Otec tak nechce.
TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ. 2 ROZDĚLENÍ POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ Pokud nás bude zajímat dosah sítí, rozdělí se na sítě lokální (LAN, Local Area Network), na.
Malá křesťanská společenství PĚT ETAP RŮSTU CÍRKVE.
Služebníci modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
KC Bučovice, A Boží moc je provázela... KC Bučovice,
Je zbožnost cool? ZAJÍMAVÁ ZÁBAVNÁ PŘITAŽLIVÁ. Jak lidé kolem nás vidí zbožnost? Je to něco společného s Bohem Je to nuda Nejspíš to nemá žádný praktický.
Poselství starozákonní svatyně
Milost přijímám od druhého přijímám od druhého můžeme ji druhým předávat můžeme ji druhým předávat spasení je zdarma - vstup dveřmi spasení je zdarma -
SVÁTOST OLTÁŘNÍ „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.“ (Jan 6, 53) Eucharistie je zdrojem.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Jak vést děti ke Kristu?  Přijmout takové jaké jsou  (LÁSKA)  Hrát si s nimi  (PŘÁTELSTVÍ)  Vést ke službě  (DŮVĚRA a ZODPOVĚDNOST)
Inspirace ke zvěstování od ranné církve – aneb jak se s tak malým vybavením dá tolik získat???
Papež František: Modlitba musí být smělá a neodbytná Centrum pro katechezi Olomouc, 2014Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
MŠE SVATÁ. Příprava k bohoslužbě oběti
Rysy Ježíšovy modlitby Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
1. Ó věrní srdcem, | povstaňme a na to se rozpomeňme, | čeho potřebí nám nyní stolu Páně k užívání, |
Věřím v ŽIVOT VĚČNÝ. 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z.
1. Jen v Kristu církev Páně | má základ svůj i cíl, | pro nebe připravil ji, | obnovil, očistil, | za nevěstu ji zvolil | a k nebes svatbě zve; | on lásku.
PŘEDNÁŠKA Č. 6 POUŽÍVÁNÍ CIZÍ KOLIZNÍ NORMY
Živý je Pán Ref.: Živý je Pán, živý je Pán, živý je Pán na věky věků x
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, SPASENÍ SKRZE SKUTKY??? DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, NEJEN VÍRA, ALE I SKUTEK…
Vliv podpory na uživatele Bc. Zuzana Thürlová Transformace sociálních služeb: Příležitost pro lidi 4. Prosince 2012, Brno.
Srdečně vás vítáme Kdo jsme a co nabízíme? Jsme křesťanský sbor církve adventistů sedmého dne v Karlových Varech Chceme naplnit potřeby lidí žijících v.
Řád mše svaté.
Ježíš.
Velký svět Velká holka Dospět.
Tři zaručené způsoby, jak ve sboru vybrat více peněz a nabít si nos
MŠE SVATÁ. Doxologie, obřady svatého přijímání
Poznání Boží vůle.
Děti jsou DAR... jak je MILOVAT ?!?
Ve škole liturgie Pavel Ambros, ak. rok 2018–2019,
BAPTISTÉ Vytvořeno dne: Anotace:
TÉMA: ŽIVÝ SBOR ► Klíčový význam sboru jako místního společenství křesťanů v protestantském pojetí ► Základní úkol / poslání / funkce sboru (volně podle.
Bibličtí objevovatelé (Discovery Bible Study)
Téma 5 - Struktura sborů i koordinace jejich činností v přechodu k samofinancování ► Církev žije všude tam, kde se neuzavírá do sebe, a současně dokáže.
Transkript prezentace:

V EČEŘE P ÁNĚ DĚTEM ?! Poznámky pro diskusi nad tématem plné účasti dětí při slavení Večeře Páně

Co to je za otázku? • Živá otázka – synod 1981, 1998, 2006, synodní rada 2004 • Není to teoretická otázka – (ne z teologických úvah, ale důsledek duchovního pohybu)

Otázky Položili jste si nebo řešili jste někdy tyto otázky: • Mluvili jste někdy s dětmi o VP? • Ptaly se vás někdy děti na to, proč také nepřijímají? Jak jste jim to vysvětlovali? • Jdou děti rády do kruhu VP nebo ne? • Víte, jak děti VP vnímají, prožívají, jak o ní přemýšlejí?

Jaká otázka je podstatná? • Oč ve VP jde? • S čím má VP spojitost? ₌Křest ₌Konfirmace ₌Spasení • Pro koho je toto určeno?

Jak je to u ČCE? • Řád sborového života čl. 1 bod 14: Večeři Páně mohou přijímat také pokřtěné dětí, které samy a nebo prostřednictvím rodičů vyjádří svou víru a touhu po obecenství Kristova stolu. Pokud VP nepřijímají, mohou se zúčastnit obecenství Kristova stolu a přijmout požehnání. Staršovstvo seznámí členy sboru s konkrétním postupem, podle kterého mohou být děti účastny vysluhování VP.

Co říká Bible? • NZ nestanoví žádnou věkovou hranici (dokonce ani podmínku křtu) • Velikonoční hod Beránka (aktivní účast dětí = uvést děti do tradice víry • Ex 10,9 "Půjdeme se svou mládeží i se starci, půjdeme se svými syny i dcerami, se svým bravem i skotem, neboť máme slavnost Hospodinovu."

Co říká Bible? • Mk 10,14-15 "Nechte děti přicházet ke mně, nebraňte jim, neboť takovým patří království Boží. Amen, pravím vám, kdo nepřijme Boží království jako dítě, jistě do něho nevejde.„ (ne dětská nevinnost, ale odkázání na lásku druhých)

Co říká Bible? • 1 K 11, 27-29: Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně. Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije. Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení. • Důraz na společenství, do kterého nás spojuje boží láska (společenství neprožíváme rozumově; sebezkoumání = ne vnější autorita)

K čemu došly církve? • Ty, u kterých je jedinou postačující podmínkou přijímání křest: To jsou církve pravoslavné, které vysluhují každému pokřťenému nemluvněti s odvoláním na praxi církve prvních staletí. (A je třeba dodat, že tak tomu bylo i za 1.reformace u husitů a poslední rozhodnutí synodu naší církve.) A jsou to také církve, které křtí až na základě osobního vyznání jako např. baptisté.

K čemu došly církve? • Ty, kde je sice také křest dostatečnou podmínkou, ale byl-li vykonán v dětství, účast na VP přece jen odkládají různým způsobem: ŘKC do doby až budou děti schopné rozlišit svátost od obyčejného jídla (6-8 let); Klasické reformační církve do doby až budou děti dostatečně uvedeny do obsahu zvěsti; (přičemž ani v naší církvi dřív nebylo výslovně stanoveno, že toto uvedení musí mít nutně podobu konfirmace ) Církve vzešlé z probuzenecké tradice do doby až budou děti s to samostatně vyznat JK svým Pánem;

VP dětem (s dětmi) ano či ne? Je to důležitá otázka? • 85% kazatelů naší církve říká, že to je důležitá otázka a odpovídají, že děti u VP být mají (další otázkou je jak?). Důvody: tvoříme jedno tělo, VP ani víra není věc intelektu, sami jsme hosté = nemůžeme rozhodovat, kdo bude host. I děti to, co se děje ve VP potřebují stejně jako my.

Souvislost VP se křtem • ČCE se rozhodla (jako mnohé jiné církve) křtít děti (nemluvňata) = i na ně se vztahuje Boží milost = materiál synodu • Považujeme-li křest nemluvňat za plnohodnotný, bez nutnosti jeho pozdějšího doplňování, není sice nutno automaticky nemluvňatům sloužit VP, ale je velmi obtížné odepřít VP těm pokřtěným, kteří o účast na ní projeví zájem. Takové odpírání by vedlo k pojetí dvojího členství v církvi, což je obtížně biblicky zdůvodnitelné. To, co zde bylo řečeno o základní povaze VP, velmi ztěžuje představu jakékoli skupiny uvnitř církve, která by byla z účasti na VP apriorně vyloučena – např. z důvodu nedostatečné vyspělosti.

Souvislost VP se křtem II. • Odpovědnost za vedení ve víře Pokud se rodiče při křtu zavazují, že povedou děti k víře, pak velmi podobnou roli mají i v otázce VP (oni mají učit, jít příkladem, mluvit s nimi, prožívat s nimi)

Existuje zásadní, důležitý, gruntovní argument proti účasti dětí na VP? • Filipi: Žádný argument proti není gruntovní, jsou jen populistické.

Vztah konfirmace a přístupu k VP? • V praxi podstatný, teologicky žádný. • Za velmi vhodnou považuji účast dětí ve společenství kolem stolu Páně, kdy dostávají požehnání. O Večeři Páně děti vědí, že k ní mají dorůst, dospět k jejímu plnějšímu pochopení, a mají si počkat. Děti tak mají kam směřovat, vědí, že existuje něco jako dospívání víry, její růst. Pak konfirmace je vhodným předělem ve smyslu dalšího kroku na cestě víry, kdy dospívají k onomu „ano, beru svůj křest vážně a přebírám za něj odpovědnost“. Pak vazba plného přijímání na konfirmační výuku a slavnost je vhodná. Děti vědí, že něco se posouvá, že dospívají a že ani Večeře Páně není úplně zadarmo...

Vztah konfirmace a přístupu k VP? • Konfirmace by neměla být vstupenkou k VP nýbrž k přijetí "dospělé" odpovědnosti za dění ve sboru. • Konfirmace není admise. Vztah mezi konfirmací a VP je volný, může být řešen vždy v pastorační odpovědnosti. • Je na místě zvát k VP děti již v takovém věku, v němž jsou schopni rozlišit mezi VP a obyčejným jídlem. • Vztah konfirmace a přístupu k VP podle mě není žádný, pomineme-li nějakou tradici, která se tu kdysi zrodila, ale už se nijak dále neaktualizovala. • Přechodový rituál

A co si myslíte vy?